شناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيسعيد صفري 1 , رضا عباسي 2 , مژگان سلطاني عليآباد 3
1 - علوم انسانی - گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی
2 - دانشگاه شاهد
3 - دانشگاه شاهد
چکیده مقاله :
امروزه کارآفرینی سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه قلمداد میشود و این باور وجود دارد که نیل به درجات متعالی آن موجب اثرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمان میشود. تا جاییکه بسیاری از سازمانها، کارآفرینی سازمانی را بهعنوان یکی از رویکردهای راهبردی خود برای دستیابی به عملکرد بالا و موفقیتهای چشمگیر، انتخاب میکنند. اما انتخاب این رویکرد، زمانی برای سازمان اثربخش خواهد بود که بتوان نتایج آن را ارزیابی کرده و با مدیریت صحیح، هدفهای سازمانی را تأمین نماید. بنابراین در اختیار داشتن شاخصهای مناسبی که بتوان بهوسیله آنها، وضعیت کارآفرینی سازمانی را در سازمانها ارزیابی نمود از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد است تا شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی را شناسایی نماید. به این منظور ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، شاخصهای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی استخراجشده و با الگوگیری از چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQM در 9 معیار، دستهبندی شدند. سپس شاخصهای استخراجشده پالایششده و پس از حذف شاخصهای تکراری، 63 شاخص باقی مانده در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان قرارگرفته و در نهایت با تحلیل دادههای بهدست آمده، شاخصهای مناسب و مهم ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی شناسایی شدند. نتایج پژوهش، 29 شاخص در 9 دسته معیار رهبری، راهبرد، کارکنان، شراکتها و منابع، فرآیندها، محصولات و خدمات، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی را بهعنوان شاخصهای مناسب ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی ارائه نموده است.
Today, in different countries, paying particular attention to entrepreneurship and foster entrepreneurship, and create a favorable environment for its development, Considered to be as a particularly tool for economic development in developing countries. The need of organizations to the phenomenon of entrepreneurship has been led to the creation of a certain territory of this concept that is called organizational entrepreneurship. As far as organizational entrepreneurship are transformed to one of the strategic approaches in organizations, to achieve high performance and great success. Choose this approach is effective for organizations when we can evaluate the results and provide organizational goals with proper management. So, having appropriate indicators to be used for the assessment of organizational entrepreneurship is very important. Therefore, this study seeks to identify appropriate indicators to evaluate the performance organizational entrepreneurship. For this purpose, after reviewing research literature, were extracted performance evaluation indicators, and with the help of the framework of EFQM Excellence Model, were classified in 9 categories. After refining the extracted indicators and removal of repetitive indicators, the 63 index that had remained, to determining the most important indicators, was placed in the hands of experts in the format of a questionnaire and Finally, by analyzing data obtained, were identified appropriate indicators to evaluate the performance. Results of present study, presented 29 indicators in nine criteria of: Leadership, Strategy, Employee, Partnerships and Resources, Processes, Products and Services, Customer Results, Employee Results, Society Results and Key Results; as the appropriate indicators to evaluating the performance of organizational entrepreneurship.
1- احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، محمد، مبانی کارآفرینی، چاپ هفتم، تهران: فراندیش، 1388.#
2- براگ، استیون، مرجع شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد سازمان، ترجمه: محسن قرهخانی و حسین صامعی، تهران: آریانا قلم، 1392.#
3- دراکر، پیتر فردیناند، نوآوری و کارآفرینی، ترجمه: علی حسین کشاورزی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1392.#
4- صمدآقایی، جلیل، سازمانهای کارآفرین، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، 1388.#
5- فرهنگی، علیاکبر و صفرزاده، حسین، کارآفرینی (مفاهیم، نظریهها، مدلها و کاربردها)، تهران: مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، 1386.#
6- مقیمی، محمد، کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی، چاپ دوم، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران و مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران، 1383.#
7- حسینپور، داود و زارعیوش، فاطمه، الگوی کارآفرینی سازمانی؛ مطالعه موردی: اداره کل تعاون استان تهران، تعاون. سال ۲۱، دوره جدید، شماره ۴، ۱۷۱ – ۱۹۴، ۱۳۸۹.#
8- درگاهی، هادی و آقاجانی، حسنعلی، ارزیابی مقایسهای شاخصهای کارآفرینی سازمانی با رویکردی ترکیبی از FMCDM و BSC، دومین اجلاس ملی دانشجویی کارآفرینی، ۱۳۹۱.#
9- سعیدی مهرآباد، محمد و احسانی، رحیم، طراحی یک مدل ارزیابی عملکرد یکپارچه برای مراکز تحقیقاتی، دومین اجلاس بینالمللی مدیریت، تهران: گروه پژوهشی آریانا، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، 1383.#
10- طالبی، کامبیز؛ عربیون، ابوالقاسم؛ ترابی، ماشالله و دهقان، رضا، ارزيابي وضعيت نوآوري و كارآفريني سازماني در دانشگاههای علوم پزشكي كشور، اولین اجلاس سالانه مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، 1389.#
11- محمودیان، فاطمه و فکری، رکسانا، ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی با استفاده از کارت امتیازی متوازن؛ مطالعه موردی: شرکتهای کوچک و متوسط صنعت کاشی در ایران، دهمین اجلاس بینالمللی مهندسی صنایع، 1392.#
12- میر فخرالدینی، سید حیدر؛ زارع احمدآبادی، حبیب و دشتکی، علیرضا، بررسی رابطه کارآفرینی شرکتی و تعالی عملکرد سازمانی در شرکت پیشگامان کویر یزد، فصلنامه علمی- پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره ۸. ۴۶ – ۷۴، 1391.#
13- Wolcott R, Lippitz M. Grow from within: Mastering corporate entrepreneurship and innovation. McGraw Hill Professional; 2010 Dec 1.#
14- Asgari H. Prioritizing Corporate Entrepreneurship Indexes in the View of BSC. NATIONALPARK-FORSCHUNG IN DER SCHWEIZ (Switzerland Research Park Journal). 2014 Feb 10;103(1).#
15- Rezaian, A. & Javad, M. N. Strategic Entrepreneurship and Intellectual Capital as Determinants of Organizational Performance: Empirical Evidence from Iran Steel Industry. (Journal of Global Entrepreneurship Research). 2012; 2(1). 3- 16.#
16- Kuratko DF, Hornsby JS, Covin JG. Diagnosing a firm's internal environment for corporate entrepreneurship. Business Horizons. 2014 Feb 28; 57(1):37-47.#
17- Çetin F, Şeşen H, Basım HN. Exploring the Effects of EFQM Excellence Model on the Process of Intrapreneurship: A Research from Turkey. International Journal of Contemporary Economics and Administrative Sciences. 2014 Apr 18; 2(4):173-191.#
18- Van Wyk R, Adonisi M. An eight-factor solution for the Corporate Entrepreneurship Assessment Instrument. African Journal of Business Management. 2011 Apr 18; 5(8):3047-3055.#
19- Fox, Julie M. Organization Entrepreneurship And The Organizational Performance Linkage In University Extension. USASBE 2008 Proceedings. 2008. 0429 – 0459.#
20- Aktan B, Bulut C. Financial performance impacts of corporate entrepreneurship in emerging markets: A case of Turkey. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences. 2008; 12(8):69-79.#
21- Morris MH, Sexton DL. The concept of entrepreneurial intensity: Implications for company performance. Journal of Business Research. 1996 May 31; 36(1): 5-13.#
22- Zahra, S. A. Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study. Journal of business venturing. 1991. 6(4), 259-285.#
23- Covin, JG, & Miles, MP. Corporate entrepreneurship and the pursuit of competitive advantage. Entrepreneurship Theory & Practice. 1999. 23(3), 47–64.#
24- Raposo, M., & Do Paço, A. Entrepreneurship education: Relationship between education and entrepreneurial activity. Psicothema. 2011. 23(3), 453-457.#
25- Tiurenkov, V. The Determinants of Corporate Entrepreneurial Intentions within Small and Newly Established Firms.University of Amsterdam, Master Thesis, Business Studies. Supervisor: Peter Peverelli & Tsvi Vinig. 2011.#
26- Sharma, P., & Chrisman, S. J. J. Toward a reconciliation of the definitional issues in the field of corporate entrepreneurship*. In Entrepreneurship. Springer Berlin Heidelberg. 2007. 83-103.#
27- Guth, W. D., & Ginsberg, A. Guest editors’ introduction: Corporate entrepreneurship. Strategic management journal.1990. 11(4), 5-15.#
28- Jennings, D. F., & Lumpkin, J. R. Functioning modeling corporate entrepreneurship: An empirical integrative analysis. Journal of management. 1989. 15(3), 485-502.#
29- Antoncic, B., & Hisrich, R. D. Intrapreneurship: Construct refinement and cross-cultural validation. Journal of business venturing. 2001. 16(5), 495-527.#
30- Zahra, S. A. Corporate entrepreneurship and financial performance: the case of management leveraged buyouts. Journal of Business Venturing.1995. 10(3), 225-247.#
31- Zahra, S. A., Neubaum, D. O., & Huse, M. Entrepreneurship in medium-size companies: Exploring the effects of ownership and governance systems. Journal of management.2000. 26(5), 947-976.#