بررسی وضعیت مدیریت دانش در شرکتهای دانشبنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان
محورهای موضوعی : مديريت دانشسید محمد میرکمالی 1 , زینب ایزدیان 2 , هادی مصدق 3
1 - -
2 - -
3 - -
کلید واژه: استراتژی مدیریت دانش, کاربرد دانش, انتقال دانش, دانش سازمانی, دانش بنیان, شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان,
چکیده مقاله :
در اقتصاد معاصر، دانش، پایه و اساس رقابت سازمانی است از این رو شرکت های مختلف به ویژه شرکت های کوچک و متوسط برای حفظ بقا و موفقیت خود باید وضعیت روشنی از جریان دانش در سازمان خود داشته باشند تا بتوانند آن را به درستی مدیریت کنند. هدف از انجام این پژوهش ترسیم وضعیت روشنی از چگونگی به کارگیری استراتژی های مدیریت دانش شرکت های مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است. بدین منظور 98 شرکت به روش نمونه گیری ساده انتخاب شد و پرسشنامه 47 سؤالی شامل 4 استراتژی کاربرد دانش، انتقال دانش، دانش سازمانی و تولید و توسعه، در بین مدیران آن ها توزیع گردید. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی،میانگین و انحراف استاندارد) استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که استراتژی غالب مدیریت دانش شرکت های شهرک در زمینه کاربرد دانش، استراتژی انسان محور، درزمینه انتقال دانش، استراتژی اجتماعی، در تولید و توسعه دانش، استراتژی کاربردی و در زمینه دانش سازمانی، استراتژی نوآوران می یاشد. این نتایج نشان می دهد که در شرکت های مورد مطالعه تأکید بیشتری بر دانش پنهان نسبت به دانش آشکار وجود دارد و دانش بیشتر ماهیت شخصی دارد که پیشنهاد می شود برای تعدیل وضعیت موجود بخشی از دانش تجربی افراد مستند و مکتوب گردد تا بتواند به راحتی در اختیار دیگران قرار گیرد.
In contemporary economics, knowledge is key element for organizational competitiveness. Therefore diverse organizations, especially small and medium-sized companies should have a clear position in their organizations current knowledge in order to survive and achieve accomplishment. The purpose of this study was to present a perspicuous condition of knowledge management strategies in firms, located in Isfahan science and technology town (ISTT). 98 firms were selected in a simple randomized sampling and their managers were requested to answer the questionnaire asking 47 questions about 4 different knowledge strategies, including knowledge application, knowledge transfer, organizational knowledge and producing knowledge. The type of this study is survey research. Data was analyzed by using descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation). The results indicate that the dominant strategy of knowledge management in the town in applying knowledge is human-centered strategy, in field of knowledge transfer is social strategy, in the development and producing of knowledge is applied strategies in field of organizational knowledge is innovations strategy. This finding demonstrates that firms’ emphasis on hidden knowledge and their knowledge has more personal nature. It is proposed to modify the existing state that empirical knowledge of personals is written to be easily shared with others.