استفاده از روش واسپاس به منظور رتبه بندی دانشکده های مهندسی صنایع دانشگاه های منتخب تهران
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
کلید واژه: دانشگاه, صنعت, مهندسی صنایع, تصمیم گیری چند شاخصه. رتبه بندی,
چکیده مقاله :
رشته مهندسی صنایع به دلیل آنکه در همه صنایع و حتی محیط های خدماتی دارای کاربردهای فراوان میباشد را میتوان هسته اصلی برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه محسوب نمود؛ لذا در این پژوهش سعی شد دانشکده های منتخب مهندسی صنایع مورد بررسی و رتبه بندی قرار گیرند. بدین منظور دانشکده های مهندسی صنایع دانشگاه های تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی، امیرکبیر، شریف، علم و صنعت و تهران با در نظر گیری هشت شاخص، مورد مطالعه قرار گرفته شدند و با استفاده یکی از جدیدترین روشهای تصمیم گیری چند شاخصه به نام ارزیابی محصول جمع شده با وزن (واسپاس) به کمک نرم افزار Excel 2010 رتبه بندی شدند. نتایج نشان داد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران به دلیل کسب نمره بیشتر، رتبه نخست، دانشگاه علم و صنعت رتبه دوم، دانشگاه امیرکبیر رتبه سوم، دانشگاه شریف رتبه چهارم، دانشگاه تربیت مدرس رتبه پنجم و نهایتاً دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی رتبه آخر را به خود اختصاص داده اند. در این میان دو شاخص تعداد کتابها و مقالات منتشر شده به ازای هر هیأت علمی مهمترین شاخصهای در نظرگرفته شده، تشخیص داده شد. بنابراین تشویق بیش از پیش اعضای هیات علمی به مقوله پژوهش میتواند نقش بسیار زیادی در ارتقای رتبه دانشگاه ها داشته باشد.
Industrial engineering can be regarded as the main core of communication between industry and the university, because it has many applications in all industries and even service environments. Therefore, in this research, selected industrial engineering colleges have been evaluated and ranked. For this purpose, the industrial engineering Colleges of Tarbiat Modarres, Khaje Nasir al-Din Tousi, Amir Kabir, Sharif, Science and Technology, and Tehran universities were studied with regard to eight indicators and ranked using one of the newest Multiple Attribute Decision Making methods called Weighted Aggregated Sum Product Assessment (WASPAS) with Excel 2010 software. The results showed that Faculty of Industrial Engineering, Tehran University because of Earn more score, ranked first, Science and Technology University, second rank, Amirkabir University, Third Rank, Sharif University, Fourth Rank, Tarbiat Modares University, fifth rank, and finally Khaje Nasir-Al-Din Tusi University ranked the last. In the meantime, number of books and papers published per faculty members were identified as the most important indicators. Therefore, the encouragement of faculty members to the research field can play main role in increasing the rank of universities.
زمانی ا, پورآتشی م. دانش محوری در دانشگاه و صنعت از منظر یادگیری سازمانی مبتنی بر تجربیات. فصلنامه صنعت و دانشگاه. 1396;9(33و34):47-58.
Wu H-Y, Chen J-K, Chen IS, Zhuo H-H. Ranking universities based on performance evaluation by a hybrid MCDM model. Measurement. 2012;45(5):856-80.
پاکزاد م, خالدی آ, تیموری م. بررسی تطبیقی نظام های بین المللی رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی. فصلنامه رهیافت. 1391;22(50):71-94.
Boulton G. University Rankings: Diversity, Excellence and the European Initiative. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2011 2011/01/01/;13:74-82.
حق دوست ع ا, شوقی شفق آریا ف, ممتازمنش ن, چنگیز ط, محمدی آ, خزائلی پ و همکاران. رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی: طراحی شاخص های رتبه بندی. طب و تزکيه. 1389;19(1):65-72.
جهانگیری ع. رتبه بندی دانشگاه های منتخب ایران از نظر کیفیت ارائه خدمات. فصلنامه صنعت و دانشگاه. 1396;9(31):35-48.
فولادوند م, پوررشنو ا, اسدپور آ. ارزيابي عملكرد و رتبه بندي گروه هاي آموزشي دانشكده فني و حرفه اي سما واحد خرم آباد به روش تحليل پوششي داده ها. اولين كنفرانس ملي پژوهش هاي نوين ايران و جهان در مديريت، اقتصاد و حسابداري و علوم انساني: دانشگاه علمي كاربردي شوشتر; 1396.
Alma B, Coşkun E, Övendireli E. University Ranking Systems and Proposal of a Theoretical Framework for Ranking of Turkish Universities: A Case of Management Departments. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2016;235:128-38.
زارعی ن, قادرزاده ح. شناسایی جایگاه اشتغال بخش صنعت در آزاد سازی تجاری و هزینهی صرف شده آموزش عالی. فصلنامه صنعت و دانشگاه. 1394;8(29):55-62.
حسینی ن, مهدیون را, یارمحمدزاده پ. عوامل مؤثر در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت. نشریه صنعت و دانشگاه. 1394;8(29و30):73-86.
تحسیری ا ر, رهبری ع. طبقهبندی و رتبهبندی توانمندیهای تخصصی دانشآموختگان مهندسی صنایع کشور با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی AHP. نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید. 1388;20(3):39-54.
جهانگیری ع, جهانگیری م, مصلی ع. رتبهبندی استانهای ایران از نظر وجود منابع بهداشتی و درمانی و سطح دسترسی افراد به آنان با استفاده از تصمیمگیری چند شاخصه. مدیریت بهداشت و درمان. 1396;8(3):73-84.
جهانگیری ع, جهانگیری م. استفاده همزمان از روش های تصمیم گیری چند شاخصه و سروکوال به منظور رتبه بندی بیمارستان های منتخب ایران از نظر کیفیت خدمات ادراک شده از سوی مراجعه کنندگان. تصمیم گیری و تحقیق در عملیات. 1396;2(1):90-106.
براجعه م, جعفری س ع, سید محمدی س ح. استفاده از روش یکپارچه فرایند تحلیل سلسله مراتبی و الکترIII برای رتبه بندی دانشکده های مهندسی صنایع دانشگاههای تهران. سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت - اقتصاد و حسابداری1393.
اصغرپور م ج. تصمیم گیری های چند معیاره. نهمین ویرایش. تهران: انتشارات دانشگاه تهران; 1390.
Zavadskas EK, Turskis Z, Antucheviciene J, Zakarevicius A. Optimization of Weighted Aggregated Sum Product Assessment. Electronics and Electrical Engineering. 2012;122(6):3-6.
زارع بنادکوکی م, وحدت زاد م ع, اولیاء م, لطفی م م. رتبه بندی دانشگاه های ایران بر اساس برون دادهای علمی موضوعات مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران. 1395;18(72):95-118.
فيض پور م, خانعلي زاده ر, ده موبد ب. مطالعه تطبيقي شاخص هاي رتبه بندي دانشگاهها در سطح جهان و ايران. اولين همايش ملي آموزش در ايران 1404: پژوهشكده سياستگذاري علم، فناوري و صنعت; 1390.
Lukman R, Krajnc D, Glavič P. University ranking using research, educational and environmental indicators. Journal of Cleaner Production. 2010 2010/05/01/;18(7):619-28.
امیدی فر ر, قلعهای ع, حسنی م, موسوی م ن. تبیین نابرابری و رتبهبندی دانشگاههای شهر تهران در سطح درونداد، فرایند و برونداد جهت نیل به توسعه پایدار مورد مطالعه دانشگاههای شهر تهران. مطالعات برنامه ریزی آموزشی. 1396;6(11):55-78.
پاكزاد م, قائم پناه ع, جهان م. بررسی جایگاه دانشگاههای مادر ایران در نظا مهای بین المللی رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فصلنامه رهیافت. 1391;22(53):33-45.