ارائه مدل روش جذب فناوري مبتنی بر الگوی رقابت صنعتی پورتر در صنعت قطعهسازی خودرو
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهش
1 - دانشگاه تهران
2 - -
کلید واژه: مدل رقابت صنعتی پورتر, روش جذب فناوري, آمار ناپارامتریک, صنعت قطعهسازی خودرو,
چکیده مقاله :
در مسیر توسعه اقتصادی جهت ارتقاء سطح فناوري یک کشور روشهاي گوناگونی از جمله معرفی و جذب فناوري از خارج، بهبود فناوري موجود و توسعه فناوري جدید به شکل بومیسازی به کمک تحقیق و توسعه (R&D) رسمی مورد استفاده قرار ميگیرند. با وجود اینکه انتقال و جذب فناوري ابزاری مؤثر در توسعه صنعت به شمار ميآید اما واردات صرف ماشینآلات و ابزار و ادوات صنعتی به معنای جذب نیست بلکه جذب مناسب آن است که به همراه دانش فنی و چگونگی استفاده از آن باشد تا به راحتی با شرایط محیطی منطبق شده و بومی گردد. در این راستا تناسب بین راهبرد فناوري و راهبرد کسب و کار جهت افزایش مزیت رقابتی و همچنین بومیسازی فناوري در سطح ملی بسیار حائز اهمیت است. در این مطالعه هدف از انجام تحقیق مشخص نمودن وجود یا عدم وجود ارتباط عوامل راهبردی پنجگانه پورتر با راهبرد جذب فناوري با توجه به مدل جذب فناوري چو ویو و همچنین تشخیص میزان همبستگی این عوامل با روش جذب فناوري و نهایتاً ارائۀ مدلی جهت همسو نمودن اهداف راهبردي و فناورانه شرکت میباشد. برای رسیدن به اهداف تحقیق روش آزمون ناپارامتریک مورد استفاده قرار گرفت. بدین منظور جهت مشخص نمودن استقلال یا همبستگی متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از آزمون کای اسکوئر و برای تعیین میزان همگونی آنها از شاخص تاو کندال b استفاده شده است. بر اساس نتایج بررسی متغیر قدرت چانهزنی خریداران دارای بیشترین ضریب همبستگی با روش جذب فناوري ميباشد.
In the path of economical development for promoting technology levels of a country, different methods of acquisition of technology, improving current technology and also developing and boosting a new technology by localizing and also R&D are used. Although transferring and technology acquisition is considered as an effective tool in developing industries but importing machineries and industrial tools does not just mean acquisition. The appropriate acquisition is accompanied with technical knowledge and the knowledge of how to use it. In this regard, the balance between technology strategy and business strategy is extremely important on the increase of competitive advantage and also to technology adaption in the national level. The aim of this research is to identify correlation of Porter's five strategic factors with technology acquisition modes with respect to cho and you's technology absorption model and also determine the correlation of these factors with the absorption of technology method and finally provide a model to align strategic and technological goals of company. Nonparametric test is used for achieving research purposes. Chi-square test is used to determine the independence or correlation between independent variables and the dependent variable, and Kendall tau b is used to determine the homogeneity of the criteria. Based on the results, the alternative of buyers bargaining power has the highest correlation with technology acquisition methods.