مديريت دانش، الگويي جهت مديريت شرکتهاي دانش بنيان مستقر در پارکهاي علم و فناوري
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيزينب ايزديان 1 , بيژن عبداللهي 2 , ولي مراد کياني 3
1 - خوارزمي
2 - خوارزمي
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: مديريت دانش, شرکت دانشبنيان, شرکتهاي کوچک و متوسط, پارک علم و فناوري.,
چکیده مقاله :
امروزه موفقيت حال و آينده در رقابت بين سازمانها تا حد کمي مبتني بر تخصص راهبردي منابع فيزيکي و مالي و تا حد زيادي مبتني بر مديريت راهبردي دانش و داراييهاي دانشي خواهد بود. ظهور شرکتها و سازمانهایی که شالوده اصلی آنها مبتنی بر دانش و استفاده از ایدهها، خلاقیت و نوآوریهاست، از واقعیتهای دنیای کسب و کار جدید است. از اين رو، در سطح جهان شاهد اتخاذ راهبردهاي گوناگوني براي افزايش اثربخشي فعاليتهاي علمي و فناورانه و انتقال دستاوردهاي آن به صنعت و بازار هستيم که در این بین پارکهای علمی از جمله راهکارهای مهم برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان هستند. آنچه بعد از شکلگیری اینگونه مراکز در اولویت قرار میگیرد، چگونگی اداره شرکتهای مستقر در پارکها است. بنابراين وظيفه سازمانها خلق محيطي براي مديريت دانش و داراييهاي دانشي است. به بيان روشنتر، امروزه چالش مديران آماده کردن محيط مناسب براي رشد و پرورش ذهن انسان در سازمان دانشمحور است. در واقع مديريت دانش مبحثي است که در آن يک سازمان آگاهانه و به طور فراگير دانش خود را به صورت منابع، اسناد و مهارتهاي انساني، جمعآوري و سازماندهي ميکند، به اشتراک ميگذارد و تجزيه و تحليل مينمايد. مديريت دانش با استفاده از ذخاير پنهان و آشکار دانش و ايجاد فرهنگ مبتني بر دانش، در پارکهاي علمي که محل تجمع سازمانهاي دانشبنيان هستند، ميتواند يک ابزار و شيوه موفق در جهت هرچه کاراتر نمودن آنها به شمار آيد.
Success in organizations is based on knowledge management, both the physical and financial resources. The new realities of business world are knowledge-based companies and organizations applying creativity and innovation. Science parks are important strategy to support knowledge-based firms. After constructing companies it is very important how to manage them. So the organization task is to provide favorable condition for knowledge management. Nowadays the challenge is how managers develop employee's minds in knowledge based organizations. Knowledge management (KM) is the process of capturing, developing, sharing, and effectively using organizational knowledge. It refers to a multi-disciplined approach to achieving organizational objectives by making the best use of knowledge. Institutionalization of knowledge management in science parks lead to improvement of their performance. Knowledge plays an important role in activating employees and organization. Gradually physical and financial capitals are replaced with intellectual capitals. The study suggests science parks managers should use new and suitable knowledge management models to improve their competitive advantage in order to mange knowledge and intellectual capitals to maintain sustainability in area of industry and society.