احیاء معرفت فراموش شده عالم ذرّ (چگونگی، عوامل و موانع)
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - دانشگاه مراغه
کلید واژه: معرفت فطری, عالم ذرّ, میثاق, فطرت.,
چکیده مقاله :
معرفت فطری نوعی خاص از معرفت است که بر خلاف شناخت های عقلی، اکتسابی نبوده و بلکه در درون انسان ها نهفته است و با توجه به آیات و روایات ریشه در عوالم قبل از دنیاهمچون عالم ذر دارد. حال این معرفت چگونه آشکار و شکوفا می گردد؛ چه عواملی باعث احیاء آن شده و چه موانعی از بروز آن جلوگیری می کنند. بر اساس آیات و روایات و تجربیات بشری این نوع شناخت، در شدائد و سختی ها هنگامی که دست انسان از همه اسبابهای ظاهری کوتاه می گردد خود را نشان می دهد. همچنین به تذکر مذکران الهی که انبیاء و ائمه علیهم السلام می باشند، و عمل به دستورات آنها نیز احیاء می گردد. در این مقاله ابتدا به چیستی و چگونگی عالم ذر با توجه به آیات و روایات، پرداخته می شود و سپس چگونگی احیاء معرفت فطری، عوامل و موانع آن تبیین می گردد.
Natural knowledge is a special kind of knowledge that, unlike intellectual cognition, is not acquired, but within human beings, and according to the verses and narratives that are rooted in the worlds before the world, there is the world. The question now is how this knowledge is evident and flourishing; what causes it to be restored and what barriers prevent it from occurring. Based on the verses, narratives and human experiences, this kind of knowledge shows and appears in traumas and hardships when human hands are cut off from all apparel. It is also reminiscent of the divine men who are the prophets and the imams (as), and the practice of their commands. In this article, first, what is the nature of the world of the world, with regard to the verses and narrations, and then how to restore the innate knowledge, its factors and obstacles is explained.
قرآن کریم
ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 5، دارالفکر، 1414 ق.
امینی عبدالحسین، المقاصد العلیّة، دارالتفسیر، 1434ق.
بیابانی اسکوئی محمد، جایگاه عالم ذر و ارواح در فطرت توحیدی انسان، انتشارات نباء، 1394ش.
مجلسی محمد باقر، بحارالانوار، ج3، ا الوفاء، 1404 ق.
البرقی، احمد بن محمد، المحاسن، ج 1، دارالکتب الاسلامیة، 1374ق.
مجلسی محمد باقر، بحارالانوار، ج3، ا الوفاء، 1404 ق.
مجلسی محمد باقر، بحارالانوار، ج 5.
همان، ج 89.
ـ شیخ حرّعاملی، محمد بن حسن، الفصول المهمّة، ج1، مؤسسه معارف اسلامی امام رضا علیهالسلام، 1418 ق.
صفار محمد بن حسن، بصائر الدرجات، کتابخانه آیت ا... نجفی مرعشی، 1404 ق.
عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، ج2، المطبعة العلمیة، 1380 ق.
مروارید، حسنعلی، تنبیهات حول المبدأ و المعاد، آستان قدس رضوی، 1418ق.
شیخ مفید، المسائل السرویه، الموتمر العالمی للشیخ المفید، 1413ق.
شریف مرتضی، رسائل شریف مرتضی، دار القرآن الکریم، 1405ق.
کلینی ، محمد بن یعقوب، اصول کافی ، ج6 ، نشر کتابفروشی علمیه اسلامیه ، 1375 ش.
طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ 5، 1417ق.
جوادی آملی، عبدالله، فطرت در قرآن، اسراء، 1384ش.
ملاصدرا، محمد، تفسیرالقرآن الکریم، بیدار، چاپ 2، 1366ش.
مصباح یزدی، محمد تقی، معارف القرآن، انتشارات موسسه امام خمینی، چاپ 5، 1384ش.