بررسی دیدگاه مارک مالر در پاسخ به مساله درد و رنج حیوانات
محورهای موضوعی : کلام اسلامیسید محمود موسوی 1 , محمد ملائی 2
1 - 0
2 - دانشگاه باقرالعلوم(ع).
کلید واژه: رنج حیوانات, صفات خدا, شرور گزاف, درد و رنج,
چکیده مقاله :
درد و رنج کشیدن حیوانات در صحنه طبیعت واقعیتی غیر قابل انکار است که زمینهساز شبهۀ ناسازگاری این مساله با اوصاف علم، قدرت و خیرخواهی محض خداوند در ادیان ابراهیمی شده است. هدف الهیدانان از پاسخ گویی به این مساله برقراری این سازگاری با حفظ اوصاف خداوند است. مارک مالر از اندیشمندان معاصر در مقاله خود کوشیده است با تجدید نظر در مفهوم اوصاف خداوند مشکل را حل نماید. اشکال مالر و غالب الهیدانان مسیحی آن است که به جای تکیه بر بن مایه های دینی، با پیشفرضهای غیر دینی سراغ حل این مساله رفتهاند. حاصل نقد دیدگاه وی این است که نمیتوان نیمی از مقدمات را از متون دین و نیمی دیگر را از تبیینهای غیر دینی استخراج کرد و استدلالی منطقی یا پاسخی منطبق با دین انتظار داشت. به جای بازنگری در اوصاف خداوند باید دید چه تبیینی از درد و رنج حیوانات در زبان خود دین ارایه شده است.
Animal pain and suffering in the domain of nature are undeniable facts, which give rise to the problem of incompatibility of such facts with divine attributes of omniscience, omnipotence and absolute benevolence of God in Abrahamic faiths. Theologians have endeavored to meet this challenge by both explaining the compatibility and persevering their traditional faith in divine attributes. Mark Maller, however, attempted to solve the problem by reinterpretation of divine attributes and abandoning the orthodox beliefs. The problem with Maller and his like Christian theologians was to rely on nonreligious presumptions rather than on theistic foundations in finding a solution for the problem. The critique of their stance is that one cannot formulate a logical consistent argument by adopting some premises from religious fources and other premises from nonreligious ones. It seems that a holistic view and looking into scriptural thrives can provide a better and more coherent solution for animal suffering.
باربور، ایان، (1392ش)، دین و علم، ترجمه پیروز فطورچی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اول.
پترسون، مایکل و دیگران، (1393ش)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو، هشتم
خلیلی نوش آبادی، اکرم، (1395ش)، خدای عشق و مسئله شر (توصیف، بررسی و نقد تئودیسه ایرنائوسی پرورش روح جان هیک)، قم: کتاب طه، اول.
هات، جان. اف، (1382ش)، «علم و دین؛ از تعارض تا گفتوگو»، ترجمه بتول نجفی، قم: کتاب طه، اول.
Chartier, G. (2006), Non-Human Animals and Process Theodicy. Religious Studies.
Geach, Peter. (1977), Providence and Evil. New York: Cambridge University.
Hick, John, (2010), Evil and the God of Love, the United States, Palgrave Macmillan Publisher.
Lewis, C. S. )2009(, the Problem of Pain, New York: Harper Collins.
Rowe, William, (1996), the Problem of Evil and Some Varieties of Atheism, the US, Indiana University Press.
Swinburne, Richard. (1998), Providence and the Problem of Evil. Oxford: Oxford University. زرکنده، بتول و امیرعباس علیزمانی، (1394ش)، «سیر تحول آرای ویلیام لئونارد راو در باب شر بیوجه و ملاحظاتی انتقادی بر آن»، فلسفه و کلام اسلامی، سال 48، شماره 2. Lynch, Joseph. J, (2002), »Theodicy and Animals«, the US: California Polytechnic State University. San Luis Obispo, California, Between the Species II August.
Maller, Mark, )2009(, »Animals and the Problem of Evil in Resent Theodicies«, Australia, Philosophy Scholarship..