نمائي از شکل گيری و نقدي بر مباني فکري قرآنيون از دیدگاه شیعه و اهل سنت
محورهای موضوعی : کلام اسلامیمهدی فتحی 1 , احمد مرادخانی 2 , حسین علوی مهر 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2 - .
3 - حوزه علمیه قم
کلید واژه:
چکیده مقاله :
حديث ، بعد از قرآن دومين منبع استنباط احکام در نزد شيعه و اهل سنت بوده و بسياري از احکام فقهي توسط پيامبر اکرم تشريع شده و در قالب احادیث و روایات به ما رسیده است. مسلمانان صدر اسلام و ادوار بعد از آن نيز با توجه به امر الهي که مي فرمايد: (وَمَاءَاتَئكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهَئكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا) (حشر/ ۷) «آنچه را پيامبر به شما عطا كرد بگيريد و از آنچه شما را نهى كرد، باز ايستيد» اطاعت از امر رسول اکرم را در تمام امور بر خود فرض می دانسته اند. اما تفکري که از دير باز در انکار حجيت حديث و سنت نبي مکرم اسلام شکل گرفته و امروزه به قرآنيون معروف شده اند، معتقدند که در قرآن بر اطاعت از احاديث رسول اکرم به وضوح تاکيد نشده و احاديث و روايات داراي تناقضاتي هستند که بدليل آن تناقضات نميتوان رفتار و ايمان ديني و دستورات فقهي وشرعي را بر آنان استوار کرد و ايشان قرآن را يگانه منبع تشريع دانسته و خود را مستغنی از احادیث و روایات می دانند و بر این باورند که هر کس که با زبان عربی آشنا باشد قادر است از قرآن تمام چیزهایی که لازم دارد را برداشت کند. ایشان با استناد به آية ( تِبْياناً لِکُلِّ شَيء) (نحل / 89) «(قرآن) بيانگر هر چيز (است)» می گویند: قرآن که خود بیان گر همه چیز است چگونه خود نیاز به تفسیر دارد. دراين پژوهش برآنيم که پس از شناسایی نحوه شکل گیری این جریان فکری به بیان مباني فکري آنها پرداخته و از ديدگاه شيعه و اهل سنت به نقد آنها بپردازیم.
Hadith is the second source of inference of Islamic laws for Shias and Sunnis after Quran and many jurisprudential laws of Islam are explicated by the Prophet (pbuh). Muslims, at the early years of Islam and after, following the command of God who says: (( وَ مَا ءَاتَئكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهَئكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا (al-Hashr/7) “whatever the messenger gives you, accept it; and whatever he forbids you, abstain” obeyed his commands and were faithful to his words. Since, the great lord explicates that obedience from the prophet is obedience from me (مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ) (an-Nesa/80) “whomever obeys the Prophet, therefore obeyed me”, the tradition of prophet (pbuh) has been a light for the Muslims. However, the thought that has been long established against the truth of hadith and tradition of prophet (pbuh) is known as Quranism, who believe that in Quran; no clear reference or emphasis is made upon obedience from traditions, also there are controversies among them that we cannot rely on them to build our social and religious life, as well as the jurisprudential laws. This group consider Quran as the only source of Islamic laws. In this study, it is tried to investigate their historical and geographical roots, express their intellectual principles, and criticize them with respect to Shia and Sunni point of views.
