حقیقت امامت و فلسفه حضورابدی امام معصوم(ع) از منظر قران با تاکید برآراء علامه طباطبائی
محورهای موضوعی : کلام اسلامی
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
حضور امام معصوم و حجت خدا تا سرانجام جهان و این که زمین لحظه ای از آن خالی نمی شود در مکتب تشیع مسئله جدید نیست، روایات متعدد معصومین(ع) در کتب معروف حدیثی مانند اصول کافی و الوافی، بحارالانوار وغیره بر آن تاکید کرده است و محققین در این مورد آثار گران سنگی به یادگار گذاشته اند. اما نوشته حاضر این مسئله کلامی را نه از طریق روایات بلکه بر اساس آیه 124 بقره با تاکید بر آراء علامه طباطبائی در تفسیر المیزان تحلیل نموده است. علامه حضورامام معصوم(ع) درروی زمین تا اخر جهان را لازمه حقیقت امامت از دید قران دانسته است، براساس بررسی این نوشته، علامه با واکاوی مفهوم کلمه امامت در قران و بهره گیری از احادیث، این مسئله را از منظر قران به اثبات می رساند ، ایشان وقوع کامل وعده قران برحاکمیت صالحان در عاقبت جهان را در این راستا با حضور حضرت مهدی (عج) و با حاکمیت سراسری آئین توحیدی می داند.
The Imamate of the Imam in society as the proof of God among the people and his presence until the end of the world, and that the earth is not a second without God's authority, is not a new issue in Islam, and especially in the Shite, it has been emphasized in the correct narratives of the infallibles (AS) in the famous books of hadith, such as the Osol Kafi and Vafi and Baharol’Anvar , and so on, and Islamic scholars have also written the valuable books in this regard. But the present paper examines this issue not through the narratives but according to the views of Allamah Tabataba’i in The interpretation of the great al-Mizan. Allameh (RA) considers the necessity of the existence of the infallible Imam and God's authority in the earth to the end of the world even until the hereafter as a necessity of the truth of Imamate from the viewpoint of the Quran. Allameh considers the eventual occurrence of such an event in the time of the infallible Imam Mahdi (AJ) and with the general government of monotheistic religion.
