بررسی تاثیر نگرش اخلاقی استراتژی های بازاریابی دیجیتالی بر عملکرد صنعت هتلداری
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیعلی نخچیان 1 , علی حسین زاده 2 , حسین مؤمنی مهمویی 3 , محمد قاسمی نامقی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه
3 - دانشگاه آزاد تربت حیدریه
4 - دانشگاه پیام نور تهران
کلید واژه: نگرش اخلاقی, استراتژی های بازاریابی دیجیتال, صنعت هتلداری, بازاریابی شبکه ای,
چکیده مقاله :
اخلاق کاري مهمترین عامل در موفقیت صنعت هتلداري می باشد. جهان معاصر با سرعتی شگفت انگیز در حال تحول است. سازمان ها، به عنوان یکی از بارزترین مشخصه های جوامع امروزی نیز به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و در نظام کنونی ارتقاء عملکرد یکی از اهداف عمده هر سازمان زنده و فعال محسوب می گردد. بنابراین واضح است که بررسی متغیر های اثرگذار بر آن تا چه اندازه می تواند راهنمای مدیران در بهبود شرکت باشد. در این راستا در این تحقیق بدنبال بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی دیجیتال بر عملکرد صنعت هتلداری هستیم. این تحقیق از حیث نوع و ماهیت، تحقیقی توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردي می باشد و روش جمع آوري اطلاعات نیز میدانی و پیمایشی (با استفاده از پرسشنامه) و از نوع فرضیه آزمایی است. در این تحقیق، مدل معرفی شده با استفاده از نمونه اي 125 تایی و با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد آزمون قرار گرفته است. يافته ها بيانگر تاثير مثبت و معنادار بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه ای ، بازاریابی محتوا بر ابعاد عملکرد هتل ها (از هر 4 منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و اخلاقی) است. اما تاثیر بازاریابی ویروسی بر عملکرد مورد تایید قرار نگرفت. این پژوهش برای مدیران این حقیقت را روشن می سازد که آنها با سرمایه گذاری بر روی استراتژی های بازاریابی دیجیتال نه تنها ضرر نمی کنند بلکه به یک مزیت رقابتی از طریق بهبود عملکرد نیز دست می یابند.
Work ethic is the most important factor in the success of the hotel industry. The contemporary world is evolving at an Amazing speed Organizations, as one of the most prominent characteristics of today's societies, are rapidly changing and evolving, and in the current system, improving performance is one of the main goals of any living and active organization. So it is clear that examining the variables that affect it can be a guide for managers to improve the company. In this regard, in this study, we seek to investigate the effect of digital marketing strategies On the performance of the hotel industry. In terms of type and nature, this research is a descriptive-analytical research and in terms of purpose, it is a type of applied research. In this study, the introduced model was tested using 125 specimens and using paltial least squares (PLS) method. The findings show a positive and significant effect of email marketing and network marketing, content marketing on the dimensions of hotel performance (from all 4 financial perspectives, customer, internal and ethical processes). But the impact of viral marketing on performance was not confirmed. This research clarifies for managers the fact that by investing in digital marketing strategies, they not only do no harm, but also achieve a competitive advantage by improving performance.
آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول؛ قنواتی، مهدی (1391)، مدلسازی مسیری - ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم افزار smart-pls، انتشارات نگاه دانش.
حسن، قلی پور:
دعایی، حبیب اله؛ بی غم، زینب.(1394). بازاریابی اینترنتی و بازاریابی الکترونیکی بعنوان فرصتهای نوین کسب وکار. کنفرانس بین المللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی.
رهنورد فرج اله، داودنیا داود، عباس پور فریبا، فرزین مهر بهاره(1395). بررسی تأثیر آمادگی تکنولوژی بر عملکرد سازمانی از طریق پذیرش فناوری. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه . ۱۳۹۵; ۲۹ (۱) :۹۹-۱۱۸
شریفی، احمد حسین (1384)، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی" ؛ مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى؛ چاپ اول؛ قم
علمی، محمد(1387)، اخلاق در تجارت: رهنمودهای اخلاقی برای موفقیت در کسب و کار "؛ شرکت چاپ و نشر بازرگانی؛ چاپ اول؛ تهران.
طالقانی، محمد؛ مهدی¬زاده، مهران (1395). بررسی تاثیر متغیر تعدلیگر بازاریابی الکترونیک بر رابطه بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد شرکت¬ها. مدیریت بازرگانی. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. دوره 8. شماره 2. صص 355-374.
هوشنگی، محسن؛ فضلی، صفر (1393) بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر روابط خریدار- تامین¬کننده در شرکت¬های تولیدی استان قزوین. مدیریت صنعتی . دوره 6 شماره 1ص75-96
Abdul Alem Mohammed, Basri B. Rashid and 3Shaharuddin B. Tahir (2014). The Mediating Influence of Marketing Capabilities on the Relationship Between Knowledge Management and Organization Performance in Hotel Industry. Middle-East Journal of Scientific Research 19 (12): 1679-1689.
Baran. K. S., & Stock. W. G. (2015). Interdependencies between acceptance and quality perceptions of social network services: the standard-dependent user blindness. In Proceedings of the 9th International Multi-Conference on Society, Cybernetics and Informatics (IMSCI 2015).
Berson, Y, Da'as, R, & Waldman, D. A. (2015). How do leaders and their teams bring about organizational learning and outcomes?. Personnel Psychology, 68(1), 79-108.
Ca misón, C. & Villar-López, A. (2014). Organizational Innovation as an Enabler of Technological Innovation Capabilities and Firm Performance. Journal of Business Research, 67(1), pp. 2891-2902.
Cegarra-Navarro, J. G, Soto-Acosta, P, & Wensley, A. K. (2016). Structured knowledge processes and firm performance: The role of organizational agility. Journal of Business Research, 69(5), 1544-1549.
Chan, Y. & Ngai, E. (2011). Conceptualising Electronic Word of Mouth Activity An Input-Process-Output Perspective. Marketing Intelligence & Planning, 29(5), 488-516.
Chang, Y. T, Yu, H, & Lu, H. P. (2015). Persuasive messages, popularity cohesion, and message diffusion in social media marketing. Journal of Business Research, 68(4), 777-782
De Pelsmacker .Patrick, Sophie van Tilburg , Christian Holthof(2018). Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance. International Journal of Hospitality Management 72 (2018) 47–55.
Dobele, A., Toleman, D. & Beverland, M. (2005). Controlled Infection! Spreading the Brand Message Through Viral marketing. Bussiness Horizons, 48(1), 143-149.
Ellis-Chadwick, F., & Doherty, N. F. (2012). Web advertising: The role of e-mail marketing. Journal of Business Research, 65(6), 843–848.
Erdogmusa, I. E. & Cicek, M. (2012). The Impact of Social Media Marketing on Brand Loyalty. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58(12), 1353-1360.
Fazli, S. Hooshangi, M. Hosseini, S.A (2013). The relationship between relational capital and buyer performance. International Research Journal of Applied and Basic Sciences. Vol, 4 (12): 4337-4341
Ferreira, J. B, da Rocha, A, & Ferreira da Silva, J. (2014). Impacts of technology readiness on emotions and cognition in Brazil. Journal of Business Research, 67(5), 865–873.
Ghani, M, Hooshangi, M, Mobaraki, M, Mirzaei, E .(2013). The Effect of psychological capital on university of Tehran Students’ Entrepreneurial Intention. Asian Journal of Research in Business Economics and Management. Volume : 3, Issue : 10. Pp 313- 321.
Goldfarb.Avi, Tucker.Catherine(2019). Handbook of the Economics of Marketing. Available online 10 September 2019.
Ho, J. Y. & Dempsey, M. (2010). Viral marketing:Motivations to forward online content. Journal of Business Research, 63(1), 1000-1006.
Hooshangi, M. Fazli, S. Mirhosseini, S.S. (2016). The mediation role of buyer’s satisfaction in relationship between structural capital with performance. Int. J. Logistics Systems and Management, Vol. 23, No. 3. 329- 342.
Hooshangi, M. Salehi Sadaghiani, J. Rashidi Astaneh, M. Amin Afshar, Z. (2017). The mediation role of supply chain integration in relationship between employee commitments with organizational performance. Int. J. Business Information Systems, Vol. 24, No. 2. 210-228.
Johannes Müller, Fabian Christandl, Content is King – But Who is the King of Kings? The Effect of Content Marketing, Sponsored Content & User-Generated Content on Brand Responses, Computers in Human Behavior (2019), doi: 10.1016/j.chb.2019.02.006
Kee, Angel, & Yazdanifard, Rashad (2015). The Review of Content Marketing as a New Trend in Marketing Practices. International Journal of Management, Accounting and Economics, 2, 1055-1064.
Kee, Angel, & Yazdanifard, Rashad (2015). The Review of Content Marketing as a New Trend in Marketing Practices. International Journal of Management, Accounting and Economics, 2, 1055-1064.
Kim, A. J, & Ko, E. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65(10), 1480–1486.
Kirby, J. & Marsden, P. (2006). Connected Marketing,The Viral, Buzz and Word of Mouth Revolution. Bodmin: Elsevier Ltd.
Lahiri, M., & Moseley, J. L. (2015). Learning by Going Social: Do We Really Learn from Social Media?. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 11(2), 14-25.
Park, M. S., Shin, J. K., & Ju, Y. (2014). The effect of online social network characteristics on consumer purchasing intention of social deals. Global Economic Review, 43(1), 25-41.
Pelsmacker, Patrick De, Sophie van Tilburg, Christian Holthof (2018). Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance. International Journal of Hospitality Management. 72. 47–55.
Sainaghi, R.,( 2010). Hotel performance: state of the art. Int. J. Contemp. Hosp. Manag. 22 (7), 920–952.
Wetzels, Martin ; Odekerken-Schröder, Gaby; van Oppen, Claudia (2009), Using PLS path modeling for assessing hierarchial construct models: guidelines and impirical illustration, MIS Quarterly Vol. 33 No. 1
Wilson .E. Vance , Adrienne Hall-Phillips, Soussan Djamasbi(2015). Cognitive predictors of consumers’ intention to comply with social marketing email appeals. Computers in Human Behavior 52 (2015) 307–314.
239 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 260 - 239
بررسی تاثیر نگرش اخلاقی استراتژی های بازاریابی دیجیتالی بر عملکرد صنعت هتلداری
علی نخچیان 1
علی حسین زاده 2
حسین مؤمنی مهمویی 3
محمد قاسمی نامقی 4
چکیده
اخلاق کاري مهمترین عامل در موفقیت صنعت هتلداري می باشد. جهان معاصر با سرعتی شگفت انگیز در حال تحول است. سازمان ها، به عنوان یکی از بارزترین مشخصه های جوامع امروزی نیز به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و در نظام کنونی ارتقاء عملکرد یکی از اهداف عمده هر سازمان زنده و فعال محسوب می گردد. بنابراین واضح است که بررسی متغیر های اثرگذار بر آن تا چه اندازه می تواند راهنمای مدیران در بهبود شرکت باشد. در این راستا در این تحقیق بدنبال بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی دیجیتال بر عملکرد صنعت هتلداری هستیم. این تحقیق از حیث نوع و ماهیت، تحقیقی توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردي میباشد و روش جمعآوري اطلاعات نیز میدانی و پیمایشی (با استفاده از پرسشنامه) و از نوع فرضیه آزمایی است. در این تحقیق، مدل معرفی شده با استفاده از نمونه اي 125 تایی و با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد آزمون قرار گرفته است. يافتهها بيانگر تاثير مثبت و معنادار بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه ای ، بازاریابی محتوا بر ابعاد عملکرد هتل ها (از هر 4 منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و اخلاقی) است. اما تاثیر بازاریابی ویروسی بر عملکرد مورد تایید قرار نگرفت. این پژوهش برای مدیران این حقیقت را روشن میسازد که آنها با سرمایهگذاری بر روی استراتژی های بازاریابی دیجیتال نه تنها ضرر نمیکنند بلکه به یک مزیت رقابتی از طریق بهبود عملکرد نیز دست مییابند.
واژگان کلیدی
نگرش اخلاقی، استراتژی های بازاریابی دیجیتال، صنعت هتلداری، بازاریابی شبکه ای.
[1] . دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
Email: alinakhchian@gmail.com
[2] . استادیار گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: Hosseinzadeh56@gmail.com
[3] . دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
Email: Momenimahmouei@yahoo.com
[4] . استاد مدعو گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران و استادیار مدیریت بازرگانی، گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Email: mghn2008@yahoo.com
تاریخ دریافت: 26/12/1398 پذیرش نهایی: 10/3/1399