بررسی تأثیر توانمندسازی سازمانی بر عملکرد نوآورانه با نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: توانمندسازی سازمانی, رضایت شغلی, تعهد سازمانی, عملکرد نوآورانه,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر توانمندسازی سازمانی بر عملکرد نوآورانه با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بانک ملی شهر کرمان بوده و تعداد 325 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری داده، پرسشنامههای توانمندسازی سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد نوآورانه سازمان بودهاند که روایی و پایایی آنها به تأیید رسیده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی (مدلیابی معادلات ساختاری) استفاده شده است و دادهها از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی پیشنهادی دارای برازش مطلوبی است و توانمندسازی سازمانی علاوه بر تأثیر مستقیم به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان نیز بر عملکرد نوآورانه سازمان تأثیر میگذارد، همچنین نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی در رابطه بین توانمندسازی سازمانی و عملکرد نوآورانه سازمان تأیید شد.
The aim of this research is to determine The impact of organizational empowerment on innovative performance with the mediating role of employee’s job satisfaction and organizational commitment. Recent research is correlation and descriptive that has been done through the survey method. Statistical population has been consisted of all employees in Melli Bank of Kerman city and number of 325 subjects have been selected as volume of sample. Data gathering tools have been organizational empowerment, job satisfaction, organizational commitment and innovative performance questionnaires that the validity and reliability of they have been approved. Descriptive and inferential statistical (structural equation modeling) have been used to analyze the data and the data has been analyzed with SPSS and LISREL softwares. The findings of the research indicated that the suggested model has appropriate fit, and organizational empowerment beyond its direct impact, exerts indirect impact on innovative performance of organization through the mediations of employee’s job satisfaction and organizational commitment, also the mediating role of job satisfaction and organizational commitment on the relationship between organizational empowerment and innovative performance of organization was confirmed.
1. اصانلو، بهاره و خدامي، سهيلا. "طراحي مدل عملكرد نوآورانه سازمان مبتني بر يادگيري سازماني و انعطافپذیری استراتژيك"، فصلنامه راهبرد، 23(71)، 123-140، 1393.
2. حقیقیکفاش، مهدی، حاجیپور، بهمن، مظلومی، نادر و مؤمنی، مصطفی. "مدلسازی قابلیت نوآوری سازمانی"، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، 2(12)، 27-40، 1394.
3. Yesil, S., Koska, A. & Buyukbese, T. “Knowledge sharing process, innovation capability and innovation performance: An empirical study”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 75, 217-225, 2013.
4. قربانیزاده، وجهالله، منتظر، راحله، سیدنقوی، میرعلی و حسینپور، داوود. "بررسی انطباقی سبک نوآوری و سبک مدیریت منابع انسانی در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری"، مجله مدیریت نوآوری، 4(3)، 1-22، 1394.
5. وتن، دیوید ای و کمرون، کیم اس. تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمه: بدرالدین اورعییزدانی، کرج: انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ دوم، 1383.
6. Lau, W. K. J. Empowerment of non-academic personnel in higher education: Exploring associations with perceived organizational support for innovation and organizational trust, Thesis of Doctor, Graduate College, The University of Iowa, Iowa, USA, 2010.
7. سلاجقه، سنجر، نیک¬پور، امین و زارعکاسب، معصومه. "نقش توانمندسازی کارکنان در اثربخشی و کارایی سازمانی"، ماهنامه کار و جامعه، 147، 28-37، 1391.
8. رجببیگی، مجتبی، فروزنده، لطفالله و وایزی، افسون. "عوامل مؤثر بر توانمندسازی دانشگران پژوهشگاه صنعت نفت"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 4(14)، 93-119، 1388.
9. اسكات، سینتیا و ژافه، دنیز. توانمندسازی كاركنان، ترجمه: داریوش افروز، اردبیل: انتشارات باغ رضوان، 1387.
10. Yang, S. B. & Choi, S. O. “Employee empowerment and team performance: Autonomy, responsibility, information, and creativity”, Team Performance Management: An International Journal, 15(5/6), 289-301, 2009.
11. Daft, R. & Raymond, N. Organizational Behavior, New York: Harcourt, 2st edition, 2015.
12. خلیفهسلطانی، حشمت، ساعدی، عبداله و اعتمادیان، سجاد. "تأثیر رهبری تحولگرا بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان برای توسعه قابلیتها و فعالیتهای کارآفرینی در سازمان"، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 6(21)، 121-146، 1396.
13. Wallace, M. & Storm, J. “Organizational change in a regional, local council”, Australian Journal of Business and Social Inquiry, 1(2), 1-14, 2003.
14. مقیمی، سیدمحمد. سازمان و مدیریت؛ رویکردی پژوهشی، تهران: انتشارات ترمه، چاپ نهم، 1392.
15. Buitendach, J. H. & Rothmann, S. “The validation of the Minnesota job satisfaction questionnaire in selected organizations in South Africa”, Journal of Human Resource Management, 7(1), 1-8, 2009.
16. Kruja, D. & Oelfke. T. “The levels of empowerment impact on the level of employee job satisfaction: The case of Albanian hotels”, TMC Academic Journal, 4(2), 91-106, 2009.
17. Mandip, G., Ali, S. F., Barkha, G., Godulika, D. & Kamna, L. “Emotional intelligence as a forecaster of job satisfaction amongst the faculty of professional institutes of central Indian city”, ISCA Journal of Management Sciences, 1(1), 37-43, 2012.
18. تابلی، حمید، نوبریآیدیشه، سمیه، نیکپور، امین و چمنیفرد، راحله. "بررسی میزان اجرای نظام جانشینپروری و تعیین رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان در سازمان امور اقتصادی و دارايي استان کرمان"، فصلنامه مدیریت بهرهوری، 7(28)، 165-182، 1393.
19. مرادی، مرتضی، جلیلیان، حمیدرضا، کیانپور، سعید و امیری، مریم. "نقش هوش هیجانی و کار هیجانی در کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی"، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 6(22)، 73-100، 1396.
20. رجبيپورميبدي، عليرضا و دهقانيفيروزآبادي، مرتضي. "رابطه اخلاق كار اسلامي با تعهد سازماني و رضايت شغلي در پرستاران"، فصلنامه اخلاق زیستی، 2(6)، 49-92، 1391.
21. شفيعي، مهرداد. "تعهد سازماني در شرکتهاي نوپاي دانشبنيان؛ عامل انسجام تيم و بقاي کسب و کار در محيط رقابتي"، فصلنامه رشد فناوری، 9(34)، 44-52، 1392.
22. ودادی، احمد و مهرآرا، احمد. "بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی (مطالعه موردی ادارات امور مالیاتی شهر تهران)"، مجله پژوهشنامه مالیات، 21(66)، 161-180، 1392.
23. امينبيدختي، علياكبر، نعمتی، محمدعلي و كريمي، فروزان. "نقش تعديلكننده تعهد سازماني در رابطه بين يادگيري سازماني با مديريت جانشينپروري (مطالعه موردي: دانشگاههاي منتخب تهران)"، مجله پژوهشنامه مديريت اجرايي، 5(10)، 35-58، 1392.
24. Meyer, J. P. & Herscovitc, L. “Commitment in the workplace: Toword a general model”, Human Resource Management Review, 11(3), 299-326, 2001.
25. Nicholson, N. The Blackwell Encyclopedic Dictionary of Organizational Behavior, New Jersey, Wiley-Blackwell, 1995.
26. امیرحسینی، خسرو. خلاقیت و نوآوری (مبانی، اصول، تکنیکها)، تهران: انتشارات عارف کامل، چاپ دوم، 1384.
27. رضاییان، علی. اصول مدیریت، تهران، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ نوزدهم، 1387.
28. Liao, S. H., Fei. W. C. & Liu, C. T. “Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation”, Technovation, 28(4), 183-195, 2008.
29. مرادی، محمود، ولیپور، محمدعلی، یاکیده، کیخسرو، صفردوست، عاطیه و عبداللهیان، فرزانه. "بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمانها (مطالعه موردی: شرکتهای داروسازی و شرکتهای بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران)"، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 11(46)، 79-102، 1392.
30. منطقی، منوچهر، توکلی، غلامرضا، نظری، یونس و کاملی، علیرضا. "نقش میانجیگری تابآوری و توانمندسازی کارکنان در رابطه بین رهبری تحولآفرین و عملکرد نوآورانه"، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 5(17)، 229-255، 1395.
31. Wang, C. L. & Ahmed, P. K. “The development and validation of the organizational innovativeness construct using confirmatory factor analysis”, European Journal of Innovation Management, 7(4), 303-313, 2004.
32. بختيارى، حسن و احمدىمقدم، اسماعيل. "نقش راهبردهاى مديريتى در توانمندسازى"، فصلنامه مطالعات مديريت انتظامى، 5(1)، 39-53، 1389.
33. Alarifi, S. Empowering employees and its role in enhancing organizational innovation, Thesis of Doctor, Brunel Business School, Brunel University London, London, UK, 2010.
34. محمدی، مجتبی. بررسی تأثیر توانمندسازی بر نوآوری سازمانی در شعب بانک دی استان تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران، 1394.
35. ميرکمالی، سيدمحمد و ناستیزايی، ناصر. "بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با رضايت شغلی در پرسنل پرستاری"، فصلنامه دانشکده پرستاری و مامايی اروميه، 8(2)، 113-104، 1389.
36. Azeem, H. K. E. D. A. & Sayed, S. S. “Influence of empowering employees on job satisfaction in youth care administrations at faculties of Assiut university (a comparative study)”, World Journal of Sport Sciences, 3, 1151-1159, 2010.
37. Akbar, S. W., Yousaf, M. H., Naeeem U. & Hunjra, A. I. “Impact of employee empowerment on job satisfaction: An empirical analysis of Pakistani service industry”, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2(11), 680-685, 2011.
38. Humborstad, S. I. W. & Perry, C. “Employee empowerment, job satisfaction and organizational commitment: An in-depth empirical investigation”, Chinese Management Studies, 5(3), 325-344, 2011.
39. Liu, A. M. M., Chiu, W. M. & Fellows, R. “Enhancing commitment through work empowerment”, Engineering, Construction and Architectural Management, 14(6), 568-580, 2007.
40. Borghei, R., Jandaghi, G., ZareiMatin, H. & Dastani, N. “An examination of the relationship between empowerment and organizational commitment”, International Journal of Human Sciences, 7(2), 1156-1171, 2010.
41. رمزگويان، غلامعلي و واعظيآشتياني، بهنام. "بررسي رابطه ميان توانمندسازي و تعهد سازماني كاركنان، مطالعه موردي"، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 1(1)، 89-102، 1390.
42. حسینزاده، علی و رازقی، فریبا. "بررسی توانمندسازی روانی بر تعهد سازمانی پرستاران بیمارستان شهید لبافینژاد در شهر تهران"، مجموع مقالات همایش ملی رفتار سازمانی در پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان، شیروان، ایران، 1390.
43. Chi, W. H., Yang, T. R. & Liu, J. R. “The influences of internal marketing and emotional intelligence on employee’s performance”, Chung Hua Journal of Management, 9(3), 1-22, 2008.
44. Lambert, E. G. & Hogan, N. L. “Wanting change: The relationship of perceptions of organizational innovation with correctional staff job stress, job satisfaction and organizational commitment”, Criminal Justice Policy Review, 21(2), 160-184, 2010.
45. Tien, L. C. & Chao, H. S. “Effects of information culture and job satisfaction on the organizational innovation - a study of different leadership styles as a moderatoritle”, Advances in Management and Applied Economics, 2(3), 83-110, 2012.
46. Ming, L. & Ying, Z. Z. “How does organizational commitment affect organizational innovation?”, International Conference on E-Business and E-Government, Guangzhou, China, May 7-9, 2010.
47. Hassan, J. M. “Organizational commitment and employee’s innovative behavior: A study in retail sector”, Journal of Management Research, 10(1), 62-68, 2010.
48. Fornell, C. & Larcker, D. F. “Evaluating structural equations models with unobservable variables and measurement error”, Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50, 1981.
49. Sahoo, C. K. & Das, S. “Employee empowerment: A strategy towards workplace commitment”, European Journal of Business and Management, 3(11), 46-54, 2011.
50. آقاجانی، حسنعلی، متکا، مریم و صنوبری، آرزو. "تجربه نقش رضایت شغلی بر کارآفرینی سازمانی"، مجموع مقالات کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین، نایین، ایران، 1390.
51. تولایی، روحالله و باقری، مسلم. "بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمانها"، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، 7(30)، 73-96، 1389.