بررسی تاثیر اخلاق سازمانی بر رفتار کارآفرینانه در سازمان و صنعت
محورهای موضوعی : تخصصیاحمد عربشاهی کریزی 1 , قاسم رمضان پور نرگسی 2
1 - دانشگاه پیام نور تهران
2 - سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
کلید واژه: اخلاق, اخلاق سازمانی, کسب و کار, کارآفرینی, رفتار کارآفرینانه.,
چکیده مقاله :
عوامل متفاوتی در تشکیل و تداوم حیات کسب و کارها نقش دارند. امروزه از اخلاق به عنوان یکی از عوامل موثر در موفقیت کسب و کار نام برده می شود. در این مقاله در صدد هستیم تا تاثیر اخلاق بر رفتار کارآفرینانه در سازمان و صنعت را مورد بررسی و آزمون قرار دهیم. ابتدا به مرور مبانی نظری، ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته شده و در ادامه موضوع اصلی بحث تبیین شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی است و از نظر روش، همبستگی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان کاشمر بوده است و 50 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. پنج فرضیه از چارچوب مفهومی تحقیق استخراج گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد بهرهگیری شده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج تحقیق به این شرح است که فرضیه اصلی و تمامی فرضیههای فرعی تأیید شده است. با توجه به تایید فرضیهها میتوان نتیجهگیری نمود که بین اخلاق سازمانی و رفتار کارآفرینانه در سازمان ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. به عبارت دقیقتر میتوان گفت بین اخلاق سازمانی و کاهش کاغذبازی، تغییر در رفتار کارکنان، بینش استراتژیک، ایجاد یک محیط کاری پرانرژی و محیط حمایتی ارتباط مستقیم و معنیداری برقرار است.
Objective: The aim of this study was to evaluate the effect of organizational ethics on the entrepreneurial behavior of employees in the organization. Method: The present research is applied based on objective and survey-type according to data collection method. Findings: The Statistical population comprises employees of Imam Khomeini Relief Foundation of Kashmar. Questionnaire is used to collecting data. We used Pearson correlationtest for data analysis and hypothesis testing. The results are as follows the main hypothesis and subsidiary hypotheses were confirmed. Conclusion: The analysis results indicate that the organizational ethics has significant and positive effects on entrepreneurial behavior.
الواني، سيدمهدي؛ حسن¬پور، اكبر و داوري، علي. تحليل اخلاق سازماني كاركنان با استفاده از الگوي دايره اخلاق. اخلاق در علوم و فناوري. دوره 5. شماره 3و4. پاييز و زمستان 1389.
Arnaudov, Kliment add Koseska, Elena. Business ethics and social responsibility in tourist organizations in terms of changing environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences; 44. 387-397. 2012.
Tota Ikbale and Shehu, Hidajet. The Dilemma of Business Ethics. Procedia Economics and Finance; 3. 555-559. 2012.
فقیهی، ابوالحسن و رضایی¬منش، بهروز. اخلاق اداری. مطالعات مدیریت، شماره47. 1384.
ممیزاده، جعفر. اخلاق مدیریت. تدبیر. شماره51. اردیبهشت ماه 1374.
احمدپورداریانی، محمود و مقیمی، سید محمود. مبانی کارآفرینی. تهران: فراندیش. چاپ هفتم. 1385.
شهشهاني، محمد حسن. كارآفريني. انتشارات دردانش بهمن. 1387.
شاه حسینی، علی. کارآفرینی در عمل. تهران: آییژ. چاپ اول. 1388.
شفیعی، ابوالقاسم و ابراهیمی مند، مهدی. کارآفرینی. مشهد: مرندیز. چاپ اول. 1388.
مظفريان، داريوش. اخلاق در صنعت. خانواده مدیریتی. شماره نوزدهم. بهمن 1391.
ودادهير، ابوعلي؛ فرهود، داريوش؛ قاضي طباطبايي سيدمحمود و توسلي غلامعباس. معيارهاي رفتار اخلاقي در انجام كار علمي (تاملي بر جامعه شناسي اخلاق در علم- فناوري مرتن و رزنيك). اخلاق در علوم و فناوري. دوره 3. شماره 3و4. پاييز و زمستان 1387.
ابراهیم¬پور، حبیب. تأثیرپذیری عملکرد وظیفه¬ای از اخلاق کاری-مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی. پژوهش¬های مدیریت عمومی. شماره 19. بهار 1392.
شيرمحمدي، مهدي و اصغري¬زاده، عزت ا... . آسيب¬شناسي اخلاق حرفه¬اي در شركت¬هاي مشاور (معماري سازماني). اخلاق در علوم و فناوري. دوره 5. شماره 1و2. بهار و تابستان 1389.
اسدی، محسن و شیرزاد، مهران. نقش اخلاق کاری اسلامی در فرهنگ و تعهد سازمانی. اسلام و مدیریت. شماره 2. پاییز و زمستان 1391.
محمدخاني، مهرانگيز؛ بلالي، اسماعيل و محمدي، اكرم. تاثير عوامل سازماني بر سطح اخلاق كار در ميان كاركنان ادارات دولتي (مورد شهرستان خوانسار). جامعه شناسي كاربردي. دوره 24. شماره 2. تابستان 1392
مشایخ، پریجان. بررسی رابطه بین اخلاق کار اسلامی و خلاقیت کارکنان ادارات شهرستان کازرون. اسلام و مدیریت. شماره 1. بهار و تابستان 1391.
فرامرز قراملکی، احد و حسینی، سیده مریم. کارایی و اثربخشی در برنامه های آموزش اخلاق در سازمان. پژوهشنامه اخلاق. سال پنجم. شماره 17. پاییز 1391.
ابراهيمي نژاد، مهدي و شول، عباس. بررسي رابطه اخلاق کسب و کار و مشتري¬مداري (شرکت کاشي الماس کوير). پژوهش¬هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني). دوره 16. شماره 2. تابستان 91.
عباداللهی چنذانق، حمید و نجات، جعفر. ارزش¬ها و اخلاق کار-مطالعه موردی معلمان شهر رشت. مطالعات اجتماعی ایران. شماره 11. پاییز 1389.
Abuznaid, Samir Ahmad. Business ethics in Islam: the glaring gap in practice. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management. Vol. 2 No. 4. 2009.
Chau, Wai-sum. Siu, Lewis Long-fung. Ethical decision-making in corporate entrepreneurial organizations. Journal of Business Ethics; 23, 4. Feb 2000.