تبیین مبانی واصول اخلاقی حقوق مصرف کننده از دیدگاه حقوق اسلام
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیرسول شجاعی 1 , جلیل قنواتی 2 , تورج تقی زاده 3 , سید احمد حبیب نژاد 4
1 - ا
2 - پردیس فارابی، دانشگاه تهران
3 - تهران
4 - تهران
کلید واژه: مبانی, اصول, اخلاق, مصرف کننده,
چکیده مقاله :
مفهوم اخلاق و فضایل اخلاقی از پیچیده ترین مفاهیم در فلسفه عملی است موضوعاتی که مربوط به فطرت بشري و نیازهاي اساسی انسان است هیچگاه کهنه، قدیمیو بی اصالت نمیشود اخلاق یکی ازاین موضوعات است و از آنجایی که برخی پدیدههاي نوظهور با چهرهای جدید وارد دنیاي کسب وکار ما شده، لازم است برجنبههای بشری و به ویژه اخلاقی آنها نیز توجه شود که بدون شک بسیاری از الزامات قانونی در روابط حقوقی بین مردم از جمله قراردادهای مصرف وحقوق مصرف کننده ریشه در مبانی و اصول اخلاقی دارد. خداشناسی، انسان شناسی، فطرت، کرامت وعزت نفس، عدالت و انصاف، حسن و قبح عقلی و... از جمله مبانیی هستند با حقوق مصرفکننده در ارتباطند که هدف ازاین پژوهش تبیین و تحلیل مبانی و اصول اخلاقی حقوق مصرف کننده در حقوق اسلام است.
The concept of ethics and moral virtues is one of the most complex concepts in practical philosophy. Topics related to human nature and basic human needs will never obsolete, old and non originality. Ethics is one of these issues, and since some emerging phenomena have entered into the our business world with a new face, it’s need to note to human and moral aspects, which undoubtedly have many legal requirements in the legal relationships among people, including Consumer contracts and consumer contracts are rooted in ethical principles. Theology, anthropology, nature, dignity and self-esteem, justice, goodwill, ethical indecency and etc. are among the bases in relation to consumer law. The purpose of this research is to explain and analyze the foundations mentioned in Islamic law.
