مطالعه تأ ثیر ابعاد محیط آموزشی بر میزان تغییر سرمایه روانشناختی و ارزشهای اخلاقی دانشجویان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی (با ارائه مدل ساختاری)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیسادینا پیرا 1 , کامران محمدخانی 2 , علی تقی پور ظهیر 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی.تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
کلید واژه: سرمایه روانشناختی, محیط آموزشی, ارزشیابی, خوش بینی, تاب آوری,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، تأثیر مؤلفه های محیط آموزشی بر میزان تغییر سرمایه روانشناختی و ارزشهای اخلاقی دانشجویان منطقه 8 دتنشگاه آزاد اسلامی با ارائه مدل است.روش مطالعه از نظر هدف،کاربردی،از نظر نحوه اجرا، همبستگی از نوع توصیفی– پیمایشی میباشد. محقق ضمن بررسی ادبیات ومطالعات صورت گرفته ،مصاحبه بامتخصصان این حوزه، 7عنصر محیط آموزش عالی را استخراج و بر این اساس پرسشنامه ای تنظیم کرد.برای تعیین وضعیت موجود سرمایه روانشناختی دانشجویان از پرسشنامه استاندارد لوتانز (2007) استفاده گردید.روایی سازه پرسشنامه های محیط آموزشی باتحلیل عاملی81/0 و سرمایه روانشناختی 56/0 بدست آمد.آلفای کرونباخ،پایایی محاسبه شده پرسشنامه های محیط آموزشی را95/0 و سرمایه روانشناختی را88/0 نشان داد.جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان منطقه 8 دانشگاههای آزاداسلامی میباشدکه 400 نفر بصورت تصادفی–طبقه ای خوشه ای بعنوان نمونه انتخاب شدند. ضمنآ از تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین مؤلفه های مدل، آزمون T تک گروهی برای تعیین سرمایه روانشناختی دانشجویان استفاده شد.نتایج تحلیل مسیرنشان دادکه یادگیرنده مستقیما با ضریب تأثیر 44/0 بیشترین اثر را برسرمایه روانشناختی دارد و ضریب تأثیر روشهای آموزشی بدون واسطه بر این سرمایه 30/0 و تکنولوژی با ضریب 19/0 کمترین اثر مسقیم براین سرمایه رادارد.چهار بعد اهداف،روشها،ارزشیابی ویاددهنده بصورت غیر مسقیم بر میزان تغییر سرمایه روانشناختی تأثیر دارند. آمارهT،وضعیت موجود سرمایه روانشناختی را در سطح اطمینان 05/0 در ابعاد خودکارآمدی، امیدواری ،تاب آوری و خوش بینی 51/24-نشان میدهد.یعنی سرمایه روانشناختی دانشجویان در شرایط نامطلوبی قرار دارد.با استفاده از تحلیل مسیر با تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل مدل نهایی پژوهش ارائه گردید.
This study aims to Future studying the role of an instructional environment of university to promote psychological capital of students in 8 district of Azad university with offering a model. The methodology is applied and in terms of performance is correlation, descriptive-survey. Researcher conducted a literature review, interviews with experts in the field, 7 elements extracted the higher educational environment. To determine the status of psychological capital Luthans standard questionnaire (2007) used. Educational environment Construct validity based on factor analysis 0/81and psychological capital gain 0/56,learning environment Cronbach's alpha reliability 0/95and validity of psychological capital 0/88 respectively. The study population included all students of Azad University eighth district. Randomly-class cluster were selected400 as sample size. Using statistical tests included: Exploratory factor analysis to determine the model components, T-test for determine of students psychological capital. The results of the path analysis revealed that the learner directly impact 0/44 the most effect on psychological capital and the impact educational practices without intermediaries on the capital 0/30 and technology with a direct effect on psychological capital has the lowest coefficient of 0/19.The next four goals, methods, evaluation and teaching as a direct and indirect impact of these capital. Statistics T is calculated, the status of psychological capital at a confidence level of 0/05 in the four dimensions of self-efficacy, hope, resiliency and optimism24/51and this shows that psychological capital in adverse conditions. Using of path analysis by structural equation modeling technique through LISRE, research final model represented.
امیرخانی، طیبه، محسن عارف نژاد،(1391)،تحلیل تاثیر رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه روانشناختی سرمایه اجتماعی، فصلنامه علوم مدیریت ایران،سال هفتم ، شماره26.
پور عزت، علی اصغر و همکاران ، (1387) ، الگو مطلوب طراحی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران در عصر جهانی شدن، مجله دانشگاه آزاد اسلامی، سال دوازدهم، شماره 4.
هویدا، رضا، حجت اله مختاری ، محمد فروهر،(1391). رابطه مولفه های سرمایه روانشناختی و مولفههای سازمانی، مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، سال دوم، شماره دوم،صص 43-56.
زارعی زوارکی، اسماعیل، (1391)،"طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدلهای پیشین و ارائه مدلی نوین در این زمینه". فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره بیست و چهارم، سال هشتم.
موریسون، گری،آر،روس،استیون،ام و کمپ،جرالد.ای، (2006)،طراحی آموزشی اثربخش، ترجمه غلامحسین رحیمی دوست (1387)،اهوازانتشارات دانشگاه شهید چمران.
فراستخواه، مقصود ، (1392) ، کیفیت زندگی دانشجویی و نقش آن در اثربخشی محیط یادگیری ، دانشگاه تهران، هفتمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی .
LuthansF .Avey,J . B .Petera, J. L (2008). Experimental analysis of a web-based intervention to develop positive psychological capital. Academy of management leading and education. 7.209-221.
Reigeluth, C.M. (2009), Instructional theory for education in the information age. In C.M.Reigeluth and A. carr-chellman(Eds). Instructional – Design Theories and Models .Vol 1: building a common knowledge base New York.
Peterson Christopher, (2009), "Positive psychology ". Reclaiming children and youth .Journl of applied psychology, Vo1, 18, Issue 2
Luthans, F. Luthans, k.w,&Luthans,B.C. (2004). Positive psychological capital: Going beyond human and social capital. Business Horizons, 47, 45-50
Riolli .Laura, Victor savicki , Joseph Richards ,( 2012) , "Psychological capital as Buffer to student stress". USA .California, 2012, Vo1.3, No. 12A, 1202 – 1207
Siemens. George. (2010). Handbook of emerging technologies for learning USA (It is available online at: www.knowing wledge.com).
Soemantri Diantha (2014), Cristian Herrora & Arnoldo Riquelme,pages, Measuring the educational environment in health professions studies: 947-952, Vol 29,Londen ,Education journal .
Keller, J.M, (2010). Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. Psychological journal, USA: springer, Vol 9, 12-1