تحلیل شخصیتی تربیتی طرفین اختلافات دستگاههای دولتی و مرجع صالح رسیدگی به آنها
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیعبدالمحمد سانیری 1 , احمد اسدیان 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد امارات متحده عربی
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
کلید واژه: تحلیل شخصیتی, مرجع صالح, دعاوی, اختلافات, دولت, دستگاه¬, های اجرایی.,
چکیده مقاله :
واضح است که حصول خواسته قانونی خواهان یا دستگاه دولتی مدعی، مستلزم ارائه مدارک و مستندات لازم به منظور صدور رأی قاطع از سوی مرجع صالح است که به نوبه خود نیاز به طی تشریفات مهم دادرسی، خصوصاً فرآیند تبادل لوایح با طرف دعوا و اختلاف دارد. در اﻳﻦ ﺻﻮرت اﻳﻦ پرسش مطرح خواهد شد ﻛﻪ تشریفات رسیدگی به دعاوی و اختلافات اشخاص با دولت و یا دﻋﺎوي و اختلافات دستگاه های دولتی دارای چه شرایطی ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ؟ و ﭼﻪ اﺻﻮﻟﻲ ﺑﺮ آن ﺣﺎﻛﻢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ؟ در دعاوی و اختلافات اشخاص با دولت، این پرسش که شخصيت خواهان و خوانده در تمامي دعاوي مطروحه در دیوان عدالت اداری از رویه واحدی تبعیت می کنند یا نه و اینکه منظور از خوانده در دعاوی دیوان، شامل دعاوی علیه موسسات غیردولتی نیز می شود، در این پژوهش مطرح است؛ که از نتایج حاصله این تحقیق می توان دریافت که شخصيت خواهان و خوانده با یکدیگر متفاوت بوده و خواهان هر شخص حقیقی و حقوقی حقوق خصوصی است و خوانده اعم از واحدهای دولتی و مأمورین آنها و تشکیلات و نهادهای انقلابی است و باید گفت در دعاوی دیوان، خوانده شامل مأمورین و موسسات غیردولتی نیز می باشد. اما گاه ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻴﻦ دستگاه های دولتی اﺧﺘﻼﻓﺎﺗﻲ به وﺟﻮد ﺑﻴﺎﻳﺪ که در اﻳﻦ ﺻﻮرت با بررسی آیین نامه ها و تصویب نامه ها در خواهیم یافت که کلیه اختلافات دستگاههای اجرایی به معاونین حقوقی دستگاههای مزبور ارجاع می شود تا چنانچه علت بروز مشکل به لحاظ عدم اطلاع کافی از قوانین، مقررات و اصول مسلم حقوقی باشد، مسأله با توافق بر وجود حکم مشخص در منابع یاد شده، مرتفع شود و چنانچه حل اختلاف میسر نشد، مراتب در کمیسیونی مرکب از معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری و معاونین حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مطرح و اتخاذ تصمیم خواهد شد و اصول حاکم بر تشریفات دادرسی های قضایی در رسیدگی به این اختلافات مطرح نیست.
Obviously, obtaining the legal claims of the claimant or government apparatus of the claimant requires the submission of the necessary documents and documents to give a clear vote of authority from the competent authority, which in turn requires the important procedures of the hearing, especially the process of exchange of bills with the party to the dispute. In this case, the question arises, what are the conditions for the handling of litigation and disputes between individuals and the government, or the lawsuits and disputes of government agencies? And what are the principles behind it? In the cases and disputes of individuals with the state, the question of whether the person seeking and being heard complies with all the lawsuits brought before the Administrative Court by a single procedure and that the order in the Tribunal's case includes claims against non-governmental organizations, In this research, one can conclude that the results of this research reveal that the personality is different from each other and demands that every person is a natural and legal person of private law, and that the reader is composed of both governmental units and their agents and revolutionary institutions and institutions, and In the Tribunal's case, the reader must also include officials and NGOs. But sometimes there may be disagreements between government agencies, in which case we will examine the regulations and approvals that all disputes of executive agencies are referred to the legal assistants of the devices. Unless the cause of the problem is due to the lack of knowledge of the laws, regulations and unconditional legal principles, the issue will be resolved by agreeing on the existence of a specific ruling in the abovementioned sources, and if resolution of the dispute is not possible, The issues will be discussed and decided by a commission composed of the Legal and Legal Affairs deputies and the deputies of the Ministry of Economic Affairs and Finance of the Organization for Management and Planning of the country, and the principles governing the procedures of judicial proceedings do not address these differences.
آگاه، وحید، 1389، حقوق بنیادین و اصول حقوق عمومی در رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری (1388-1361)، چاپ اول، تهران، انتشارات زیتون چاپ بهاران.
امامی، محمد و استوارسنگری، کورش، 1391، ضوابط دعاوی قابل طرح در دیوان عدالت اداری، چاپ اول، تهران، بنیاد حقوقی میزان.
امامی، محمد و سلیمانی، مهستی، بهار ۱۳۹۳، شخصیت خواهان در دیوان عدالت اداری، مجله مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، دوره ششم، شماره اول.
پاهکیده، امین، 1392، تشریفات ویژه رسیدگی به دعاوی دولت در آیین دادرسی مدنی ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات جنگل.
دلاوری، محمدرضا، 1377، اندیشه قضایی، چاپ اول، قم، انتشارات نگین.
دلاوری، محمدرضا، 1392، قانون تشکیلات و آیین دادرسی ديوان عدالت اداري در نظم حقوقی کنونی، چاپ اول، تهران، انتشارات آویشن شمال.
شمس، عبدالله، آیین دادرسی مدنی، ج 2، 1389، دوره بنیادین، چاپ يازدهم، تهران، انتشارات دراک.
قاضی شریعت پناهی، ابوالفضل، 138۱، بایسته های حقوق اساسی، چاپ هشتم، تهران، نشر میزان.
کاشانی، جواد، چگونگي رفع اختلاف بين دستگاههاي دولتی، پاييز ۱۳۸۹، فصلنامه پژوهش حقوق و سياست، سال دوازدهم، شماره 30.
کوچکی میاب، غلامرضا، دیوان عدالت اداری، ۱۳۹۵، چاپ اول، تهران، انتشارات نگاه بینه.
منصور، جهانگیر، 1383، مجموعه قوانين و مقررات، انتشارات روزنامه رسمي جمهوری اسلامی ایران، بخش رويه قضايي ديوان عدالت اداري.
موسی زاده، رضا، حقوق اداری، ۱۳۸7، چاپ دهم، تهران، نشر میزان.
مولابیگی، غلامرضا، 1393، صلاحیت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، چاپ اول، تهران، انتشارات جنگل (جاودانه).
میرداماد نجفآبادی، سیدعلی، ۱۳۹۰، صلاحیت و حدود اختیارات دیوان عدالت اداري، معرفت حقوقی، سال اول، شماره اول.
نصرتی، زینب، ۱۳۸۸، چگونگی رسیدگی به دعاوی نهادهای دولتی علیه یکدیگر، دانشکده حقوق دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، پایان¬نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی.
- هاشمي، سيد محمد، 1381، حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران ـ حاكميت و نهادهاي سياسي، ج 2، چاپ ششم، تهران، نشر ميزان.
هدایت نیا، فرج الله، 1382، جایگاه دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های دولتی، فصلنامه رواق اندیشه، شماره 19، تیرماه.