پشتوانه اخلاقی در ضمانت اجرایی مصوبات دولت در ایران و آمریکا
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمحمدسعید انصاری 1 , علي آل بويه 2 , نادر مردانی 3
1 - دانشگاهآزاد اسلامی، دبی
2 - دانشگاه آزاداسلامي واحد زاهدان
3 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: قوهمقننه, مجلس, دولت, قانوناساسی, شوراينگهبان, مصوبات, آمریکا, رئیسجمهور,
چکیده مقاله :
مجلس شوراي اسلامي در مهم ترين وظيفه خود؛ يعني قانونگذاري به مقتضاي اصل ۷۱ قانون اساسي، صلاحيت عام دارد و مي تواند در عموم مسائل، قانون وضع کند. با وجود اين، مجلس در انجام اين نقش، محدوديت هايي دارد که در اصول مختلف قانون اساسي مقرر شده است. از جمله در اصل ۷۲ آمده است: «مجلس شوراي اسلامي نمي تواند قوانيني وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمي کشور يا قانون اساسي، مغايرت داشته باشد...» کلیه قوانین باید به تایید شورای نگهبان برسد مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان، اعتبار قانونی ندارد مگر در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان، و انتخاب شش نفر حقوقدان اعضاء شورای نگهبان» در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تأمین نکند.» مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمات لازم را اتخاذ می کند در قانون امریکا هرسه قوا مجریه ، قضائیه و مقننه کاملا مستقل از هم دیگر عمل می کنند رئیس جمهور رای اعتماد را از کنگره نمی گیرد اما برای وزرایش به کسب رای دو سوم از سناتورها نیاز دارد و بودجه کشور به تصویب نمایندگان کشور امریکا برسد هدف اين پژوهش ضمانت اجرایی مصوبات دولت در ایران و آمریکا می باشد.
The Islamic Consultative Assembly in its most important task, that is, legislation in accordance with Article 71 of the Constitution, has general jurisdiction and can legislate in general matters. Nonetheless, the parliament has a constraint on this role, which is set out in various constitutional principles. Article 72, for example, states: "The Islamic Consultative Assembly can not legislate to comply with the principles and rules of the official religion of the country or the constitution ..."All laws must be approved by the Guardian Council. Without a Guardian Council, the Islamic Consultative Assembly has no statutory authority, except in the case of approval of the credentials of the representatives, and the election of six lawyers of members of the Guardian Council. In cases where the Assembly of the Islamic Consultative Assembly considers the Council of Guardians to be in violation of the Shari'a or the Constitution, and the Assembly shall not provide the Guardian Council with due consideration to the expediency of the system. The Expediency Council adopts the necessary decisions. In US law, the three executive powers, the judiciary and the legislature are completely independent of each other. The president will not vote for confidence from Congress, but for his ministers, he needs two-thirds of the senators to vote.
ابن منظور، لسان العرب، (1408).(دارالجيل- دار لسان¬العرب) ، ج 4، ص 195.
انصاری دزفولی ، مرتضی،(1390). نقش مجلس در دو نظام ریاستی و پارلمانی ، فصلنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی ، شماره 285.
جلالیان ، عسگر، (1395). کارآمدی مجلس شورای اسالمی و راهکارهای ارتقای آن در حقوق داخلی، فصلنامه راهبرد ،سال بیست وششم ، شماره 82 .
حمیدیان ، حسن، (1378) .کنترل قوه مقننه در ایران و امریکا ، با مقدمه حسین صفایی ، ویرایش فریده مهدوی دامغانی ، اهواز .
حسینی ، ابراهیم ،(1392). محدودیت های مجلس شورای اسلامی در قانون گذاری ، كومت اسلامي/ سال هفدهم، شمارة چهارم.
حسینی ، راحله سادات ،(1396). نحوه نظارت حقوقی بر اعمال حکومت با بررسی کارکردهاي قانونگذاري و نظارتی اصول ، ماهنامه پژوهش ملل، دوره دوم، شماره 19.
راغب اصفهاني، (1382). مفردات الفاظ قرآن، انتشارات ذوي القربي، چاپ سوم، قم، ص 636.
زارعی ، محمد حسین ؛مالمیری ، احمد ،(1394). مفهوم و مبانی کنترل قضایی با تاکید بر نظام حقوقی ایالات متحده امریکا ، مجله تحقیقات حقوقی شماره 42.
كاتوزيان، ناصر ، (1377). فلسفه حقوق، ، شركت سهامي انتشار، چاپ اول، تهران، ج 2، ص 208.
فولادوند ، سجاد ، (1393). تفویض اختیارات قانون گذاری در نظم اساسی ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته حقوق عمومی مازندران
کوزه گر ، امین ،(1396). حدود نظلرت شورای نگهبان و مصوبات مجلس شورای اسلامی ، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد ، رشته حقوق دانشگاه مازندران دانشکده حقوق سیاسی .
کوشکی، محمد صادق؛ آجرلو ، اسماعیل ،(1387). وظایف مجلس و شرایط و قلمرو قانونگذاری از منظر مرحوم آخوند خراسانی(ره)، مقاله 7، دوره 9، شماره 27، بهار و تابستان 1387، صفحه 193-231.
فاورو، لویی،(1389). دادگاهای قانون اساسی ترجمه دکتر علی اکبر گرجی، انتشارات جنگل، چاپ اول.
فقیهی ، ابوالحسن ؛ ذاکری ، محمد ؛ اسدی ، اسماعیل ،(1393). ارزیابی عملکرد مجلس شورای اسلامی ،فصلنامه رهبرد ، سال بیست و سوم ، شماره 72 .
مصباح نصب ، روح اله ؛ موسی زاده ، ابراهیم، (1396). چرایی مستر بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، فصلنامه علمی و حقوقی قانون باز ، دوره سوم.
مرتضایی ، احمد ، (1390) .برررسی قلمرو نظارت شورا نگهبان ، مجله معرفت ، شماره 165 .
وکیلیان ، حسن ،(1391). گونه شناسی قدرت سیاستگذاری قوای تقنینی ، نظریه ها و دید گاهها ، فصلنامه راهبرد شماره 63، صص 271-299.
Bill Hopper . (2015). U.S. House of Representatives. Office of the Historian. Retrieved January 12, 2015.
Brudnick, Ida A. (2017) . Members’ Representational Allowance: History and Usage (PDF). Washington, DC: Congressional Research Service. Retrieved October 24, 2017.
Christoyannopoulos, Alexandre .(2010). Christian Anarchism: A Political Commentary on the Gospel. Exeter: Imprint Academic. pp. 123–126. Revelation.
Hudiburg, Jane A.(2018). House Voting Procedures: Forms and Requirements Washington,: Congressional Research .
Schaller, Thomas. (2015) . Multi-Member Districts: Just a Thing of the Past?". University of Virginia Center for Politics. Retrieved November 2, 2015.
Salaries and Benefits of U.S. (2014) .Congress MembersRetrieved December 24.
Singer, Michelle .(2015). "Under the Influence". CBS News.January 12, 2015.
Sidlow, Edward; Henschen, Beth .(2015) . America at Odds, Alternate Edition (6 ed.). Belmont, California: Wadsworth Cengage Learning. p. 246. ISBN 0495503703. Retrieved January 10, 2015.
United States House of Representatives, Ballotpedia. Accessed November 23, 2016. "There are seven states with only one Alaska, Delaware, North Dakota, South Dakota, Vermont and Wyoming."
سایت دولت ایران
.سایت دولت امریکا
قانون نحوه وصول مطالبات بانکها (مصوب 5/10/1368)
قانون تعزیرات حکومتی بخش دولتی (مصوب 27/9/1369)
قانون حق کسب و پیشه یا تجارب (مصوب 25/10/1369
قانون تخلفات، جرائم و مجازات اسناد سجلی (مصوب 10/5/1370)
قانون تشکیل محکمه انتظامی قضات (مصوب 23/8/1370)
قانون حل معضل ماده ۱۲ قانون زمین شهری (مصوب 30/11/1370).