مولفه های اخلاقی در ساختار مدل تجاری بین ایران و روسیه
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیبیت اله اکبری مقدم 1 , علیرضا کشاورز قاسمی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی ،قزوین
2 - سازمان مدیریت صنعتی، DBA
کلید واژه: مؤلفههای اخلاقی, مدل شبه جاذبه, مزیت نسبی هکشر – اوهلین, عملکرد صادراتی, بین صنعتی, درون صنعتی.,
چکیده مقاله :
در دنیای پر تلاطم امروز، همه کشورها به فکر صادر نمودن کالاهای خویش به خارج از بازارهای داخلی می باشند. با توجه به تغیر سریع محیط کسب و کار در سطح بین المللی بررسی عوامل موثر بر عملکرد صادراتی بنگاه های اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر دارای دو بخش است بخش اول شامل یک تحلیل کمی با استفاده از یک مدل شبه جاذبه بوده و در بخش دوم که بر اساس تکنیک معادلات ساختاری انجام شده است تاثیر عوامل فردی و محیطی بر عملکرد صادراتی بنگاه های تجاری مورد بررسی قرار گرفته است . با توجه به این که تعداد بنگاه های صادر کننده به کشور روسیه در استان های قزوین و تهران محدود می باشد لذا برای نمونه گیری از روش ((در دسترس)) استفاده شده و تعداد 39 پرسشنامه بین صادرکنندگان اصلی توزیع شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که تجارت بین ایران و روسیه از قانون مزیت نسبی هکشر – اوهلین تبعیت کرده همچنین تجارت بین این دو کشور برای ایران بین صنعتی است نه درون صنعتی. در تحلیل کیفی نیز تحقیق حاضر به این نتیجه رسیده است که عواملی مانند اعتماد صادرکنندگان ایرانی به بخش خصوصی وارد کننده روسی و وجود بستر قابل اعتماد بانکی برای نقل و انتقالات ارزی و همچنین توجه به سایر مناطق روسیه (به جز مسکو ) دربین سایر عوامل فردی و محیطی دارای رتبه های اول تا سوم عملکرد صادراتی بنگاه های تجاری ایرانی می باشند.
In a turbulent world today, all countries are thinking of exporting their goods outside the domestic markets. Due to the rapid change in the business environment at the international level, it is important to examine factors affecting the export performance of enterprises. The present study has two parts. The first part involves a quantitative analysis using a quasi-gravity model. In the second part, based on the structural equation technique, the effect of individual and environmental factors on the export performance of the business enterprises has been investigated. Considering the fact that the number of exporting companies to Russia is limited in Qazvin and Tehran provinces, the sampling method (available) has been used and 39 questionnaires have been distributed among the main exporters. The research findings indicate that trade between Iran and Russia follows the Hakeshir-Oholian Relative Advantage Act, and the trade between the two countries for Iran is between industrial and non-industrial ones. In the qualitative analysis, the present study also concluded that factors such as the trust of Iranian exporters in the Russian importer's private sector and the existence of a reliable bank for currency transfers, as well as attention to other Russian regions (except Moscow) among other personal factors And the environment with the first to third ranks of the export performance of Iranian business firms.
اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران (1394) " صادرات ایران به روسیه ، چالش ها و راهکارها" گزارش کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران
اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران (1394) " بررسی بازار روسیه و چالش های صادرات با تأکید بر محصولات کشاورزی و صنایع غذائی "
اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران (1396) ((بررسی مسایل روز اقتصاد ایران)) معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی ایران
-حقیقی، محمد، فیروزیان، محمود، نجفی مجد، صمد (1387).شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی. مدیذیت بازرگانی، 1(1):3-20.
جعفری صمیمی، احمد، حیدرزاده، ناهید و مددی، حمید(1391) ((نااطمینانی نرخ ارز و صادرات غیر نفتی :مطالعه موردی ایران .مجله تحقیقاتی آسیای میانه ، شماره 11))
سوری – امیررضا تشکینی ، احمد(1388)(( عوامل مؤثر بر تجارت متقابل ایران با بلوک های منطقه ای )) فصلنامه مدلسازی اقتصادی ،سال سوم ، شماره3 (158-135)
شورورزی م.ر، مرادی م، قمیان م.م.1390. کارت ارزیابی متوازن و اندازه گیری عملکرد سازمان های بخش عمومی، پژوهش های تجربی حسابداری، شماره 1، صص 101-122.
کوچک زاده ] اسمت، جلالی اسفندآبادی ، سید عبدالمجید،(1392)" تاثیر نااطمینانی نرخ ارز بر صادرات غیر نفتی "تحقیقات اقتصادی کشاورزی – دوره 5 شماره 19.
هراتی، جواد؛ بهراد امین مهدی؛ کهرازه، ساناز؛(1394) بررسی عوامل موثر بر صادرات ایران ( الگوی جاذبه) مجله پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی شمار 21.
Errol E . Joseph – Brue E . Winston(2005) “A Corre latin of servant leadeship , leader trust , and organizational trusr” leadership &organization Development Journal , Vol 26 Issu1
G.Gudgin,Ken couts , N.Gibson , J Buchanan(2017). The Role of Grarity Models in Estimating The Ecinomic Impact of BREXIT.Centre for Business reseaxh unirersity of Cambridge , working paper No490
Krugman Paul R.(1979) “Increasing Return , monopolistic Competition and International Trade” Journal of International Economics ,vol.9 ,No.4
Krugman Paul R. & obstfeld Maurice (2000) “International Economics Theory – New Delhi , Addison – Wesly Longman
Linder S.B.(1961) – “An Essay on Trade & Transformation New York , Jhon wiley
Lages,L.F. Montgomery, D.B. (2004) "Export performance as an antecedent of export commitment and marketing strategy adaptation: Evidence from small and medium‐sized exporters", European Journal of Marketing, Vol. 38 Iss: 9/10, pp.1186 - 1214
Leonidou_L. C. Katsikeas, C.S. Samiee, S. (2002) Marketing Strategy determinants of export performance: a meta-analysis, Journal of Business Research_Vol. 55_pp. 51-67.
Paul R. krugman , Maurice obstfeld(2003). International Economics (Theory and policy) sixth edition , ISBN:0-321-11639-9
Posner M.V.(1961). “International Trade & Technical change” Oxford Economic papers , vol 13. No3
Rault , ch.Sove,R & Sova,M (2007).Modeling international trade flows between Eastern European countries and OECD countries. IZA discussion paper No. 2851,June 2007
Richard E . Baldwin , seghezza (1996) "Trade – Induced investment – LED growth"
Vernon R.(1966) “ International Investment & International Trade in the Product Cycle” quarterly Journal of Economics ,vol.80 , No.2
Zou , s.taylor,c. R. and Osland t G.E.(1986)
A cross – National Generalized Export performance Measure. Journal of Internnational Marketing Vol.6, No.3.