الگوی مشارکت دانشجویان در ورزشهای همگانی بر اساس نظریه رفتار تمرینی به منظور ترویج اخلاق ورزشی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - 1- دانشیاردانشگاه پیام نورگروه تربیت بدنی
2 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: ورزش همگانی, تئوری برنامه ریزی شده رفتار تمرینی, دانشجویان, کنترل رفتار ادراک شده, نگرش, هنجار ذهنی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی ارئه الگوی مشارکت دانشجویان دانشگاه پیام نور در ورزشهای همگانی بر اساس نظریه رفتار تمرینی برنامه ریزی شده بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعة آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 94-95 بودند. نمونه آماری طبق جدول مورگان 384 نفر بود که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل مقیاس اصلاح شده رفتار برنامه ریزیشده بود. روایی صوری و محتویی آن مورد تایید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی 95/0 به دست آمد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای جمعآوری شده از نرمافزار Amos و spss نسخه 18 استفاده شده است. نتایج مدل رگرسیون گام به گام نشان داد که، 46 درصد از کل تغییرات سطح مشارکت در ورزش همگانی به سه متغیر نگرش، کنترل رفتار و ورزش همگانی مربوط میشود. شاخصهای نیکویی برازش مدل پژوهش نشان داد که، مدل ارائه شده برازش خوبی دارد به این معنی که تئوری الگوی رفتار برنامه ریزی شده قابلیت تببین مشارکت دانشجویان در ورز همگانی را دارد.. بنابراین پیشنهاد میشود که دستگاههای متولی امر ورزش نسبت به لحاظ کردن تمهیداتی در راستای تقویت نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار ادراک شده در کنار دیگر عوامل تاثیرگذار مشارکت در فعالیتهای ورزشی همگانی از جمله فرآهم سازی زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری، دسترسی، مسائل مالی و... اهتمام ورزیده تا ورزش همگانی در دانشجویان نهادینه و مستدام گردد.
the goal of this research was presenting students participation pattern of Payame noor university in public sports based on theory of planned training behavior. The research was descriptive study that was done in a survey method. The statistical population consisted of students of Payame Noor University in the academic year 94-95. Statistical sample according to Morgan table was 384 people Which were selected by multi-stage clustering. The measurement tool included a modified behavioral scale of planned behavior. validty&Reliability if questionnaire were comfirmed. For inferential analysis of collected data used by Amos software and spss software version 18. The results of stepwise regression model showed that 46% of total changes in the level of participation in sport for all is dependent on three variables ; Attitude , behavior control and sport for all. Good fit indicators of Research model showed that The proposed model is well suited that means that the theory of the pattern of planned behavior can explaine student participation in sport for all. So it is suggested that sports devices to strive about doing tricks In order to strengthen the attitude , mental norms and perceived behavior controlling , along with other influential factors of Participation in sport for all, Including the provision of hardware and software infrastructure , access , financial issues , etc. to institutionalized sport for all in students.
احمدی، سیروس؛ کارگر، سعید (1392) «بررسی نگرش زنان نسبت به مشارکت در ورزش و عوامل موثر اجتماعی و روانی آن». جامعه شناسی کاربردی، شماره 24(پیاپی 4), صص 189-210.
آصفی، احمدعلی (1392) «شناسایی و مدل سازی عوامل موثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران، رساله دکتری دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی» دانشگاه تهران.
آصفی، احمدعلی، خیبری، محمد، اسدی، حسن، گودرزی، محمود (1393) «بررسی عوامل سازمانی موثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران» پژوهشنامه مدیریت ورزش و رفتار حرکتی، شماره 20، صص 63-76
پارسامهر، مهربان (1393). «بررسی انگیزههای افراد از قصد مشارکت در فعا لیتهای ورزشی آزمون تجربی نظریه رفتار برنامه ریزی شده»، دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال چهارم، شماره 8، صص 21-35.
حسینی، میمنت؛ خاوری، زهره؛ یغمایی، فریده؛ علوی مجد، حمید (1388). «بررسی عوامل مرتبط با انجام ورزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی»، نشریه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی، دوره 19، شماره 66، صص 1-7
صلحی، مهناز؛ زينت مطلق، فاضل؛ کريم زاده، کامبيز؛ حسين، تقدسی؛ محمد، جليليان.(1391). «طراحی و اجرای برنامه آموزشی ارتقای فعاليت بدنی در بين دانش آموزان: کاربرد تئوری رفتار برنامه ريزی شده»، افق دانش، جلد 18، شماره 1 صص 45-52
عطارزاده حسینی، ر. (1383). تبیین نگرش و گرایش مردم شهر مشهد به فعالیتهای حرکتی و ورزش طرح پژوهشی سازمان تربیت بدنی ادارهی کل تربیت بدنی استان خراسان رضوی.
Ajzen, I (1996). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2): 170-211.
Ajzen, I. (2002). Residual effects of past on later behaviour: Habituation and reasoned action perspectives. Personality and Social Psychology Review, 6, 107–122.
Armitage C J. Can the theory of planned behavior predict the maintenance of physical activity? Health Psychol 2005; 24(3): 235-245.
Berger,i.e,oreilly ,n,parent,m.m.seguin,b and Hernandez,t. (2008). Determinants of sport participation among Canadian adolescents,sport management review,vol.11,pp277-307
Bryan,A,Hutchison,k.e,seals,d.r&allen,d.l(2007). a transdisciplinary model integrating genetic,physiological, and psychological correlates of voluntary exercise, health psychology,vol26, no1,pp30-39
Chris M, Blanchard, Kerry S.Courney, Wendy M. Rodgers, Shawn N. Fraser, Terra C. Murray, Bill Daub, et al.(2003) Is the Theory of Planned Behavior a Useful Framework for Understanding Exercise Adherence During Phase II Cardiac Rehabilitation?. Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation 2003;23:29-39.
Darker, C.D., French, D.P., Longdon, S., Morris, K., & Eves, F.F. (2007). Are beliefs elicited biased by question order? A theory of planned behaviour belief elicitation study about walking in the UK general population. British Journal of Health Psychology, 12, 93-110.
Davies B., Cramp F., Gauntlett-Gilbert J., Wynick D., McCabe S., (2015). The role of physical activity and psychological coping strategies in the management of painful diabetic neuropathy – A systematic review of the literature, Physiotherapy, 110: 319–326.
de Bruijn G-J, Kremers SP, Schaalma H, Van Mechelen W, Brug J. Determinants of adolescent bicycle usefor transportation and snacking behavior. Preventive medicine 2005;40(6):658-67.
Deflandre, A ; Antonini, P.R ; Corant, J. 2004. Perceived benefits and barriers to physical activity among children, adolescents and adults, International Journal of Psychology, 35, 23-36.
Didarloo, A., Shojaeizadeh, D., Ardebili, H.E., Niknami, S., Hajizadeh, E., Alizadeh, M (2011) "Factors influencing physical activity behavior among Iranian Women with type 2 diabetes using the extended Theory of Reasoned Action" Diabetes & Metabolism Journal, 35(5): 513-522
Dishman, R.K., Motl, R.W., Sallis, J.F., Dunn, A.L., Birnbaum, A.S., Welk, G (2011). “Self management strategies mediate self-efficacy and physical activity”. American Journal of Preventive medicine, 29: 10-19.
Downes L., (2015). Physical Activity and Dietary Habits of College Students, The Journal for Nurse Practitioners, 11: 192–198.
Downs D S, Hausenblas H A. (2006). Elicitation studies and the theory of planned behavior: a systematic review of exercise beliefs. Psychol Sport Exer;6(1): 1-31
Downs D S, Hausenblas H A.(2005) Elicitation studies and the theory of planned behavior: a systematic review of exercise beliefs. Psychol Sport Exer 2005; 6(1): 1-31.
Fichten, Catherine S.; Nguyen, Mai Nhu; Amsel, Rhonda; Jorgensen, Shirley; Budd, Jillain Jorgensen Mary; Asuncion. Jennison, Barile, Maria. An Intenational Journal v17 n4 p657-685 Dec 2014.
French, D.P., Sutton, S.R., Hennings, S.J., Mitchell, J., Wareham, N.J., Griffen, S.,Hardeman, W. & Kinmonth, A.L (2005). "The importance of affective beliefs and attitudes in the theory of planned behavior: Predicting intentions to increase physical activity". Journal of Applied Social Psychology, 35: 1824-1848.
Godin, G, Valois, P, Shephard, R. J. (1990) Prediction of leisure-time exercise behaviour: A path analysis (LISREL V) model. Journal of Behavioural Medicine 10, 145-158.
Guinn, B (2007). Predicting physical activity among low – income Mexican woman: Application of the Theory of Planned Behavior. American Journal of Health Behavior. 31(2): 115-122.
Hazavehei S M M, Asadi Z, Hasanzadeh A, Shekarchizadeh P. Comparing the Effect of two methods of presenting physical education II course on the attitudes and practices of female students towards regular physical activity in Isfahan University of medical sciences. Iranian J Med Educ 2008; 8(1Suppl): 121-130
Mack MG, Shaddox LA. Changes in Short-Term Attitudes Toward Physical Activity and Exercise of University Personal Wellness Students Coll Student J. 2004;38(4):587
Martin J J, Oliver K, Mccaughtry N.(2007). The theory of planned behavior: predicting physical activity in Mexican American children. J Sport Exerc Psychol 2007; 29(2): 225-38.
Pakpour, A.H., Zeidi, I.M., Chatzisarantis, N., Molsted, S., Harrison, A.P., Plotnikoff, R.C (2011). “Effects of action planning and coping planning within the Theory of Planned Behaviour: A physical activity study of patients undergoing haemodialysis. Psychology of Sport and Exercise”.12(6): 609-614.
Ryan E. Rhodesa, Kerry S. Courneya. Threshold assessment of attitude, subjective norm, and perceived behavioral control for predicting exercise intention and behavior. Psychology of Sport and Exercise 2005;6: 349–61
Sánchez, m., SantaCruz, C., March, M., Zabala, m (2015) Attitude towards doping in Spanish Sport Sciences university students according to the type of sport practiced: Individual versus team sports ,Science & Sports, 30: 96–100.
Silverman, S ; subramaniam, P.R. 1999. Student Attitude.Towurds physical Education and physical Activity: areview of measurement issues and outcomes. journal of teaching physical Education,19:97 -1250.
Supitr,Samahito(2002). Sport for all, Faculty of Kasetsart university,Bangkok,Thailand.
WHO. 2003. Constraint to the development of regular practice of physical activity.
Yan, Zi; Sin, Kuen-fung, (2015). Exploring the ntentions and Practices of Principals Regarding Inclusive Esucation: An Application of the Theory of Planned Behaviour. Cambridge Journal of Education. V45 n2 p205-221 2015.
Zakarian, J.M ; Hovell, M.F ; Hofstetter, C.R ; Sallis, J.F ; Keating, K.J. 1994. Correlates of vigorous exercise in a predominantly low SES and minority high school population.Preventive Medicine, 23 (3), 314-321.