«نظریه فضیلتِ آدامز و استدلال اخلاقی از طریق بهترین تبیین از ارزش های عینی اخلاقی بر وجود خدا»
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیامیرعباس علیزمانی 1 , کاظم راغبی 2
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
کلید واژه: استدلال اخلاقی بر وجود خدا, نظریه¬, ی فضیلت آدامز, استدلال از طریق بهترین تبیین, عینیّت ارزش¬, های اخلاقی, برتری معطوف به خیر.,
چکیده مقاله :
در قرون اخیر، انتقادات گسترده ی فلسفی که با پیشرفت های چشمگیر علمی همراه شده است، اتقان براهین سنتی اثبات وجود خدا را متزلزل نموده و زیر سوال برده است. از این رو خداباوران برای اثبات معقولیّت دیدگاه خود، به حوزه ها و عرصه های نوینی همچون اخلاق روی آوردند. یکی از استدلال های اخلاقی معاصر بر وجود خدا، استدلال اخلاقی رابرت مری هیو آدامز است. آدامز با ابداع نظریه ی فضیلت، تبیینی نوین از ارزش های اخلاقی ارائه می دهد که هم قابلیّت توجیه عینیّت ارزش های اخلاقی، به عنوان مؤلفه ی مهم معناداری اخلاق را دارد و هم صدق خداباوری را به عنوان بخشی مهم از آن تبیین، معرفی می کند. در این مقاله به توضیح و تبیین این نظریه پرداخته ایم و به تقریر استدلال بر آمده از این نظریه، که قرائن و دلایلی بر وجود خدا فراهم می آورد می پردازیم و سپس نقدهای وارد شده بر آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
With the advent of scientific advances in recent centuries, widespread philosophical criticisms weakened the traditional evidences and compelled the theistic to pursue novel evidences such as ethics to support their ideas., the moral argument of Robert Merrihew Adams is one of the contemporary moral argument for the existence of God. By devised the theory of virtue by Adams, offers a new explanation of moral values which have ability to justify the objectivity of moral values, as the most important element of Ethics Meaningful, and also have ability to justify The truth of theism, as a important part of this explanation. In this article we have tried to explain this idea and described this theory and analyzed the argument which raised from this theory and prepared evidences and reasons for the existence of God and then we examine the critics of that
1. آدامز،رابرت(1386)«نظریه¬ی امر الهی»ترجمه¬ی سید محمود موسوی، مجله¬ی نقد و نظر، شماره¬ی 45 و 46، ص 115-77.
2. اکاشا، سمیر(1387)«فلسفه علم»ترجمه هومن پناهنده، تهران:انتشارات فرهنگ معاصر.
3. پویمان، لویی(1378)«درآمدی بر فلسفه¬ی اخلاق»ترجمه شهرام ارشدنژاد، تهران: انتشارات گیل.
4. تالیا فرّو، چارلز(1382)«فلسفه¬ی دین در قرن بیستم» ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران:نشر سهروردی.
5. موسوی، منا؛ جوادی، محسن(1388) «راهکار رابرت مری هیو آدامز در دفاع از نظریه امر الهی»، مجله قبسات، شماره¬ی 53، ص 138-113.
6. Adams, Robert M. (1987) "The Virtue of Faith and Other Essays in Philosophical Theology" New York: Oxford University Press.
7. Adams, Robert M. (1999) "Finite and Infinite Goods: A Framework for Ethic" New York: Oxford University Press.
8. Adams, Robert M. (2009) "A Theory of Virtue: Excellence in Being for the Good" New York: Oxford University Press.
9. Aliseda, Atocha. (2006) "Abductive Reasoning: Logical Investigations into Discovery and Explanation",E-Book. Publisher: Springer.
10. Alston, William (1989) "Divine Nature and Human Language: Essays in Philosophical Theology", Ithaca: Cornell University Press.
11. Aquinas (1887) "A Select Library of the Nicene and Post-Nicene Fathers (Vol.3)" ed: Philip Schaff, Buffalo:The Christian literature co.
12. Berg, Jonathan(1991) “How Could Ethics Depend on Religion?” In A Companion to Ethics, ed. Peter Singer. Oxford: Blackwell.
13. Byrne, Peter (2004)."Moral Arguments for the Existence of God" in Stanford¬ Encyclopedia of Philosophy: http://plato.stanford.edu/entries/moral-arguments-god.
14. Sullivan, Stephen J. (1993) "Robert Adams's Theistic Argument from the Nature of Morality" in The Journal of Religious Ethics. Vol. 21, No. 2, pp. 303-312. Maclagan, W. G. (1961) "Theological Frontier of Ethics", New York: The Macmillan Company.
15. Van Fraassen, Bas C. (1980) "The Scientific Image", New York: Oxford University Press.
16. Wainwright, William J. (2005) "Religion and Morality", Burlington: Ashgate Publishing Limited.
Wariboko, Nimi (2009) "The Principle of Excellence: A Framework for Social Ethics", Lanham:Rowman & Littlefield