بررسی عوامل مؤثر بر بروز رفتار اخلاقی در مصرف کننده
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
امید مهدیه
1
,
رهام شرف
2
,
معصومه سیابیدزاده
3
1 - Zanjan
2 - دانشگاه زنجان
3 - دانشگاه زنجان
کلید واژه: رفتار مصرف کننده, اخلاق بازاریابی, رفتار اخلاقی مصرف کننده. سودگرایی اخلاقی, تکلیف گرایی اخلاقی.,
چکیده مقاله :
با توسعه روزافزون نقش و اهميت بكارگيري اصول اخلاقي در كسب و كار، حجم زيادي از مطالعات و تحقيقات مديريت در سالهاي اخير به موضوع اخلاق در مديريت پرداختهاند. هدف مقاله حاضر بررسی عوامل جمعیت شناختی، عوامل اجتماعی، روانشناختی و باورهای دینی بر بروز رفتار اخلاقی در مصرف کننده و تحلیل این عوامل بر اساس نظریات اخلاقی معاصر می باشد. جامعه آماری پژوهش، مشتریان فروشگاه های زنجیرهای شهرستان کرمانشاه می باشد که برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار SPSS در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش نشان می دهد عوامل جمعیت شناختی، عوامل اجتماعی، روانشناختی و باورهای دینی بر بروز رفتار اخلاقی در مصرف کننده موثر هستند که در این میان عوامل فرهنگی و اجتماعی بیشترین تأثیر را در بروز رفتار اخلاقی در مصرفکنندگان دارد. در نهایت نیز تاثیر این عوامل بر مصرف کننده از منظر فلسفه اخلاق و نظریات اخلاقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
Today, one the most important topic in management research is ethics. Several studies have conducted for examining the consumer ethical behavior. The purpose of this study is to identify the factors influencing ethical behavior in consumers. This paper reviewed the effect of demographic, social, psychological factors and religious beliefs on consumers' ethical behavior. The target statistical population contains customers of chain stores in the Kermanshah city. A questionnaire is designed by the researchers for collecting data. In order to analyze the data, SPSS software is used for descriptive and inferential statistics. The results show that demographic factors, social factors, psychological and religious beliefs influence the ethical behavior of the consumer and Socio-cultural factors that most influence the ethical behavior of consumers. The results of research can be used by Manufacturers and marketers in the field of environmental protection and encouraging consumers to take ethical consumption.
