نقش اخلاق کار اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری بر رفتار شهروندی، پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیزهرا حیدریزاده 1 , پریسا زارعزاده 2 , ابوالفضل قاسم زاده 3
1 - دانشگاه ارومیه
2 - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3 - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش میانجی اخلاق کار اسلامی در روابط میان فرهنگ خدمتگزاری و رفتار شهروندی سازمانی، مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی در میان کارمندان دانشگاه تبریز و شهید مدنی آذربایجان انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بوده که از میان آنها 200 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون اندازهگیری شده در مدل مفهومی، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل همبستگی میان متغیرهای پژوهش نشان میدهد که میان این متغیرها (بجز رابطه بین فرهنگ خدمتگزاری و مسئولیت اجتماعی) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در این پژوهش همچنین، نقش میانجی اخلاق کار اسلامی در روابط میان متغیرهای فرهنگ خدمتگزاری با مسئولیت اجتماعی و نیز، فرهنگ خدمتگزاری با پاسخگویی فردی، همینطور با رفتار شهروندی سازمانی مورد تأیید قرار گرفت.
The current research is done to investigate the mediatory role of Islamic work ethics (IWE) on relationship between Service Culture and Individual Accountability, Organizational Citizenship Behavior and Social Responsibility among staff of Tabriz and Shahid- Madani Universities. The statistical population was included of company staff among whom 200 Faculty’s member were selected using Cochran formula. The research method was descriptive– correlative method– and was applied standard questionnaires for gathering information. In order to evaluate relation between measured and latent variables in the conceptual model, the structural equation model was utilized. The results indicate that, there is a positive and significant correlation between these variables excepting the path of service culture and social responsibility. Moreover, the mediator role of IWE in relation between variables of service culture & social responsibility and also service culture & individual accountability was approved.
