تبیین جامعه شناختی و بستر اخلاقی بنیانهای گفتگو در اندیشه امام خمینی (ره)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی اراک
کلید واژه: گفتگو, بستر اخلاقی, اندیشه, بیداری اسلامی, فرهمندانه.,
چکیده مقاله :
این مقاله با تبیین جامعه شناختی، به بررسی بنیانهای گفتگو در اندیشه امام خمینی(ره) ، با استفاده از روش اسنادی وتحلیل محتوی متون وتاکیدبرادبیات نظری تحقیق برگرفته ازآیات قرآن وتئوری رهبری فرهمندانه ماکس وبر و تئوری انقلاب کرین برینتون میپردازد. دربخش اسنادی از اغلب آثار امام خمینی (ره) فیش برداری شده است.عظمت امام این است که اصالت فکرش را در آثارش بتوانیم نشان دهیم ، بنابراین، توجه به اندیشه امام بیشترازگذشته ضروری است .امام با اخلاق و منش متعالی خود توانست، نظم فکری را به نظم اجتماعی با ساختاری جدید تبدیل کند و با تحلیل انتقادی گفتمانهای قبلی آنها را به چالش کشید. پس میتوان گفت امام با تأسی از روش انبیاء به گفتگو میپرداخته واز گفتگو بیشتر در تبیین واصلاح واشاعه استفاده نموده است، که البته در صورت عدم نتیجه به قیام وجنگ میپرداخت. امام با رویکرد تعاملی خود، اندیشههای یکسویه وجانبدارانه را به موزههای تاریخ اندیشه سپرد.ایشان درتعاملات دیپلماتیک با توجه به اصول اخلاقی ومصلحت جامعه ودفع مفاسد به تدبیر امور میپرداختند، پس در تحلیل اندیشه هایشان بایستی به این اصول ثابت تفکرشان توجه نمود. طرح اندیشه مذهبی واخلاقی در جهان وجهانی شدن اسلام، آگاهی بخشی، تمایز اسلام واقعی از اسلام آمریکایی، توجه خاص به نیروی انسانی، کاربست مفاهیم برمبنای اسلام، رعایت احترام متقابل و رعایت عدالت بین دولتها، مصلحت اندیشی، تعمق وواقع بینی، خلق باوری، آینده پژوهی مبانی گفتگواو را تشکیل میدهند.
This article pays with sociological explanation, to examine foundations of dialogue in the thought of Imam Khomeini (RA), using the method of documents, content analysis of texts, and emphasized the literature of derived for the Koran, and Max Weber's theory of charismatic leadership and Crane Brinton's theory of revolution. In the documents taking notes from most of works of Imam Khomeini (RA). The Imam greatness is that we can show originality thought in his work, so pay attention to Imam Khomeini's thought is needed more than the past.The Imam with ethics and his transcendent character could convert intellectual discipline to social order with new structure, and he challenged with critical analysis the discourse of previous them. So we can say, Imam has dialogue follow from prophets and from dialogue method is used further in explanation and reform and Distribution , of course if there is no result, he did insurrection and war. Imam with his interactive approach, thought of unilateral and biased deposited to Museum of history of thought. He has done affairs in diplomatic exchanges according to ethical principles and good of society and disposal of corruption. So in the analysis of their ideas, it should be noted, the proven principles of their thought. Design of religious thought and ethics in the world and globalization of Islam, awareness, distinguish real Islam from American Islam, special attention to human resources, application of concepts based on Islam, mutual respect and observance of justice between governments, thought expedient, pondering and realism, believing people, Futurology are foundations of his dialogue
1. قرآن مجید
2. ادیب زاده، مجید. (1387). زبان گفتمان و سیاست خارجی. تهران: نشر اختران
3. بشیریه حسین(1374) انقلاب وبسیج سیاسی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
4. بشریه، حسین (1374) جامعه شناسی سیاسی:نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی، تهران، نشرنی.
5. تاجیک، محمدرضا. 1377. فرانوگرایی غیریت و جنبشهای نوین اجتماعی. فصلنامه گفتمان، شماره1.
6. تقوی، رضا (1369)امام خمینی واستراتژی مبارزه، مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی، تهران، دبیرخانه کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی، 173-213.
7. حائری شیرازی، (1369) امام وبهره گیری احسن از عبادات وشعائر، مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی، تهران، دبیرخانه کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی، 239-250.
8. خمینی، روح الله کشف الاسرار، بی نا، بی جا، بی تا.
9. خمینی، روح الله (1369) مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی، تهران، دبیرخانه کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی.
10. خمینی، روح الله (1372)آداب الصلوة، تهران، موسسه نشر وتنظیم آثار امام خمینی (ره).
11. خمینی، روح الله (1378)صحیفه امام، تهران، موسسه نشر وتنظیم آثار امام خمینی (ره).
12. خمینی، روح الله(1393)سیمای معصومین دراندیشه امام خمینی(ره)-تبیان، آثار موضوعی (دفتردوازدهم)، چاپ هفتم، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
13. صدیقی، محمد عبدالرحمن (1369)امام وانقلاب اسلامی ایران، مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی، تهران، دبیرخانه کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی، 374- 390.
14. فوکو، میشل، 1377. ایرانیان چه رویایی در سر دارند؟. ترجمه حسین معصومی همدانی. تهران: هرمس.
15. لک زایی، نجف (1387)سیر تطور تفکر سیاسی امام خمینی (ره)، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی.
16. موسسه ننظیم ونشر آثار امام خمینی (1373)گزیده ای از اندیشه وآرای امام خمینی(ره)، تهران.
17. مدنی، مولوی (1369)ویژگیها وخصوصیات حضرت امام، مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی، تهران، دبیرخانه کنفرانس بین المللی اندیشه اسلامی، 361 -372.
18. C. Brinton (1965).The Anatomy of Revolution. New York