جو اخلاقی ادراک شده در سازمان: مفاهیم و طبقه بندی ها
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیسیدمجتبی محمودزاده 1 , محمدحسین شجاعی 2
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه: جو اخلاقی ادراک شده, اخلاق کسب و کار, اخلاق کاری, اخلاق حرفه ای, اخلاق سازمانی,
چکیده مقاله :
در حالی که سازمان ها دربرگیرنده جو های اخلاقی متعددی هستند، جو اخلاقی ادراک شده برای اکثر سازمان ها حائز اهمیت بوده و بر رفتار اخلاقی کارمندان تاثیر است. منابع انسانی در دنیای امروز، بهترین مزیت رقابتی هر سازمان تلقی می شود و انسان بیش از هر زمان دیگر، در تئوری های سازمان و مدیریت اهمیت پیدا کرده است. منابع انسانی به همان اندازه که می تواند سازمان ها را در رقابت یاری کند، همچنین می تواند مانعی جدی بر سر راه سازمان باشد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و جمع آوری داده ها به صورت کتابخانه ای انجام شده است. در این پژوهش تلاش گردیده تا مدل ها و مفاهیم جو اخلاقی ادراک شده از دیدگاه نظریه پردازان گوناگون مورد بررسی قرار گیرد. از میان طبقه بندی های گوناگون درباره جو اخلاقی ادراک شده، نظریه جو اخلاقی ویکتور و کالن، نظریه پیوستار جو اخلاقی ویداور و کوهن، نظریه جو اخلاقی وبر و نظریه فرآیندهای روانی تصمیمگیری اخلاقی آرناد در این پژوهش بررسی شده اند
While there are numerous organizations including moral climate, important for most organizations was perceived ethical climate and ethical behavior is affected employees. Human resources in today's world, the best competitive advantage of the company and any man more than any other time, the theory of organization and management has become important. Human resources as much as it can help organizations compete, can also be a major obstacle in the way of organization. The research method is analytical and data collection for the library. In this study attempted to perceived ethical climate models and concepts are examined from the perspective of different theorists. Among several categories about perceived ethical climate, Victor and Cullen ethical climate theory, Vidaver and Cohen ethical climate continuum theory, the Webber theory of ethical climate and Arnaud the theory of moral decision-making processes in this study were investigated
• تقی زاده، هوشنگ و غلامرضا سلطانی فسقندیس (1389). تأثیر اخلاق کسبوکار بر مسئولیت اجتماعی بنگاه، اخلاق در علوم و فناوری، 5 (3و4)، 94-104#
• دفت، ریچارد ال (1389). مبانی تئوری و طراحی سازمان. علی پارسائیان و سید محمد اعرابی (مترجمان). تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی#
• حسنی، محمد؛ بشیری، ژینا (1394). رابطه جو اخلاقی با پیامدهای مثبت و منفی سازمانی، اخلاق در علوم و فناوری، 10(4)، 27-36#
• خورشید، صدیقه؛ محسنی، زهرا (1389). مطالعه تأثیر فضای اخلاقی سازمان بر روی رضایت شغلی کارکنان بانک های دولتی و خصوصی شهر گرگان، پژوهشهای مدیریت، 3(7)، 79-119#
• خوش باش، پریسا (1394). تأثیر اخلاق کاری بر مزیت رقابتی (موردمطالعه بانک تجارت)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی#
• قراملکی، احد فرامرز (1389). درآمدی بر اخلاق حرفهای. تهران، انتشارات سرآمد#
• تقی زاده، هوشنگ و غلامرضا سلطانی فسقندیس (1389). تأثیر اخلاق کسبوکار بر مسئولیت اجتماعی بنگاه، اخلاق در علوم و فناوری، 5 (3و4)، 94-104#
• دفت، ریچارد ال (1389). مبانی تئوری و طراحی سازمان. علی پارسائیان و سید محمد اعرابی (مترجمان). تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی#
• خورشید، صدیقه؛ محسنی، زهرا (1389). مطالعه تأثیر فضای اخلاقی سازمان بر روی رضایت شغلی کارکنان بانک های دولتی و خصوصی شهر گرگان، پژوهشهای مدیریت، 3(7)، 79-119#
• خوش باش، پریسا (1394). تأثیر اخلاق کاری بر مزیت رقابتی (موردمطالعه بانک تجارت)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی#
• قراملکی، احد فرامرز (1389). درآمدی بر اخلاق حرفهای. تهران، انتشارات سرآمد#
• مقیمی، سید محمد (1393). مبانی سازمان و مدیریت، تهران، انتشارات راه دان#
• میرکمالی، سیدمحمد (1392). فلسفه مدیریت، تهران، نشر یسطرون#
• هس مر، ال. تی (1389). اخلاق در مدیریت. سید محمد اعرابی و داود ایزدی (مترجمان). تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی#
• Arnaudov, K., & Koseska, E. (2012). Business ethics and social responsibility in tourist organizations in terms of changing environment. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 44, 387-397.
• Arnaud, A. (2006). A new theory and measure of ethical work climate: The psychological process model (PPM) and the ethical climate index (ECI). Handbook of business administration:1-300.
• Arnaudov, K., & Koseska, E. (2012). Business ethics and social responsibility in tourist organizations in terms of changing environment. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 44, 387-397.
• Cohen, D. (1998). Moral climate in Business Firms: A conceptual framework for analysis and change. Journal of Business ethics, 12: 1211-1226.
• Cullen, J., Parboteeah , K., & Victor, B. (2003). The effects of ethical climates on organizational commitment: a two study analysis. Journal of business ethics, 46, 127-141.
• Cullen, J., Victor, B., & Bronson, J. (1993). The ethical climate questionnaire: An assessment of its development and validity. psychological reports, 73, 667-674.
• Duh, M., Belak, J., & Milfender, B. (2010). Core Values, Culture and Ethical Climate as Constitutional Elements of Ethical Behaviour: Exploring Differences Between Family and Non-Family Enterprises. Journal of Business Ethics, 97:473–489.
• Erondu, E., Sharland, A., & Okpara, J. (2004). Corprate ethics in nigeria: A test of concept of an echical climate. Journal of business ethics, 51, 349-357.
• Fisher, J., & Bonn, I. (2007). International strategies and ethics Exploring the tensions between head office and subsidiaries. Management Decision, 45(10), 1560-1572.
• Leung, A. (2007). Matching ethical work climate ti in-role and extra-role behaviors in a collective work setting. Journal of business ethics,, 79, 43-55.
• Martin, K., & Cullen, J. (2006). Continuities and extensions of climate theory: a meta-analytic review. Journal of business ethics, 69, 175-194.
• Mayer, D., Kuenzi, m., & Greenbaum, R. (2010). Examining the link between ethical leadership and emplyee misconduct: the moderating role of ethical climate. Journal of business ethics, 95(1), 7-16.
• Omre, G., & Ashton, C. (2003). Ethics- a foundation competency. Industrial and Commercial Training, 35(3), 184-190.
• Oncer, A., & Yildiz, M. (2012). The impact of Ethical climate on relationship between corporate reputation and organizational identification. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 58, 714-723
• Parboteeah, K., Chun chen, H., Lin, Y., Chen, I., Lee, A., & Chung, A. (2010). Establishing Organizational ethical climates: How do managerial practices work? Journal of business ethics, 97, 599-611.
• Tsai, M., & Hung, C. (2008). The relationship among Ethical climate types, facets of job satisfaction, and three components of organizational commitment: A study od nurses in taiwan. Journal of Business Ethics, 80, 565-581.
• Victor, B., & Cullen, J. (1988). The organizational bases of ethical work climates. Administrative Science Quarterly, 33(1), 101-125.
• Wang, Y., & Hsieh, H. (2012). Organizational ethical climate, perceived organizational suppost, and employee silence: a cross-level investigation. Human relations, 66(6), 783-802.
• Webber, S. (2007). Ethical climate typology and questionnaire: A discussion of instrument modifications. Journal of Acadamic Librarianship , 33(5), 567-580.
• Yener, M., Yaldiran, M., & Ergun, S. (2012). The effect of ethical climate on work engagement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 724-733