ارائه یک مدل مفهومی جدید برای حوزه کلان¬داده¬ها و تحلیل کسب¬وکارهای داده¬محور در ایران برمبنای مدل ارائه¬شده
محورهای موضوعی :مژگان فرهودی 1 , رضوان کلانتری هرمزی 2 , حسام زند حسامی 3
1 - هیت علمی
2 - دانشجو
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
کلید واژه: کلان¬داده, مدل مفهومي , کسب¬ و کار داده¬محور, شرکت¬های دانش¬بنیان,
چکیده مقاله :
پیش بینی افزایش ده برابری داده های جهانی تا سال 2025 توسط IDC نشان می دهد که سفر داده ها برای سازمان ها تازه آغاز شده است. جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و استفاده از این طلای با ارزش به نوآوری در شرکت ها و سازمان ها کمک می کند و مشاغل را به سمت آینده رقابتی سوق می دهد. هدف از این مقاله شناسایی و بررسی زمینه های مختلف ارزش آفرینی و کسب وکاری با محوریت کلان داده برای شرکت های نوپایی است که به داده ها به عنوان منبع اصلی کسب و کارشان اعتماد دارند. لذا در این راستا پس از بررسی ابعاد مختلف کلان داده، به ارائه مدل مفهومی جدیدی در این حوزه پرداخته شده است. این مدل به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند فعالیت های خود را در این حوزه با آگاهی و تمرکز بیشتری پیش ببرند. همچنین در ادامه این مقاله، نتایج پیمایش شرکت های متقاضی دانش بنیان با کسب وکارهای داده محور ارائه میشود. نتایج بررسیها حاکی از آن است که اغلب این شرکت ها بر روی دو حوزه «تحلیل» و «مصورسازی داده» تمرکز بیشتری نموده اند. همچنین، دو حوزه «فینتک» و «رسانه» بیش از سایرین پذیرای فناوریهای این دو حوزه بودهاند. از طرفی محصولات مربوط به «مدیریت و پردازش کلان دادهها» که شامل ارائه راهکار و راهاندازی خدمات پردازش و ذخیرهسازی کلان دادهها میشود، بیشترین حجم فروش را به خود اختصاص داده است و میزان قابل توجهی از فعالیت این شرکت ها بر روی محتوای اخبار، شبکه های اجتماعی و اطلاعات مربوط به معاملات بورس اختصاص یافته اند.
Forecasting a 10-fold increase in global data till 2025 by IDC indicates that the data journey for organizations has just begun. Collecting, storing, analyzing and using this valuable gold contributes to innovation in companies and organizations and leads businesses to a competitive future. The purpose of this article is to examine the various contexts of value creation and big-data-driven business for startups that rely on data as their primary source of business. Therefore, in this regard, after examining the various dimensions of big data, a conceptual model of this field has been presented. This model helps companies to carry out their activities in this field with more awareness and focus. Also in the continuation of this article, the results of the survey of knowledge-based companies with data-driven businesses are presented. The results show that most of these companies are more focused on the two areas of data analysis and visualization. Also, the two areas of "Fintech" and "Media" have been more receptive to the technologies of these two areas. On the other hand, products related to "big data management and processing", which includes providing solutions and launching big-data processing and storage services, have the highest sales volume and a significant amount of activity of these companies on Content of news, social networks and information related to stock exchange transactions.
Reinsel, David (2018), John Gantz, John Rydning. The Digitization of the World from Edge to Core, IDC White Paper, 2018
Maroufkhani, Parisa (2019), RalfWagner, Wan KhairuzzamanWan Ismail, Mas Bambang Baroto and Mohammad Nourani, Big Data Analytics and Firm Performance: A Systematic Review, Information, Vol. 10, No. 226, 2019
Balachandran, Bala M. (2017), Shivika Prase, Challenges and Benefits of Deploying Big Data Analytics in Cloud for Business Intelligence, Jornal of Computer Science, Vol. 112, P. 1112-1122 2017
European Council Conclusion (2019). Building a Data Economy in the European Union Data. Innovation. Growth., 2019
Ronald, Vatananan-Thesenvitz (2010), Nathasit Gerdsri. The current state of technology roadmapping (TRM) research and practice, International Journal of Innovation and Technology Management 09(04):1 – 10
Hartmann, Philipp (2014). Max Hartmann, Mohamed Zaki, Niels Feldmann and Andy Neely. Big Data for Big Business? A Taxonomy of Data-driven Business Models used by Start-up Firms, University of Cambridge, 2014
Karamizadeh, S. (2014). Shahidan, A., & Zamani, M., Pattern Recognition Techniques: Studies on Appropriate Classification, ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 9(8)
Park, Grace (2020). Lawrence Chung, Haan Johng, Vijayan Sugumaran,Sooyong Park, Liping Zhao, Sam Supakkul, A Big Data Conceptual Model to Improve Quality of Business Analytics, International Conference on Research Challenges in Information Science, PP 20-37, 2020
Mohanad Halaweh (2015). Ahmed E. Massry, Conceptual Model for Successful Implementation of Big Data in Organizations, Journal of International Technology and Information Management, Vol. 24, Issue 2, PP. 21-34, 2015
Aisha Siddiqa (2016). Ibrahim Abaker Targio Hashem, Ibrar Yaqoob, Mohsen Marjani, Shahabuddin Shamshirband, Abdullah Gania, Fariza Nasaruddin, A survey of big data management: Taxonomy and state-of-the-art, Journal of Network and Computer Applications, Vol. 71, PP. 151-166, 2016
محمودی، مریم، همایون بهشتی و عليرضا ياري. (1389). مدل مفهومي موتورجستجوي فارسي، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مركز تحقيقات مخابرات ايران)
محمودی، مریم، مژگان فرهودی، علی شریفی، علیرضا یاری و کامبیز بدیع. (1394). ارائه مدل مفهومی پیشنهادی جویش در فضای وب، اولین همایش ملی جویشگر بومی.
فرهودی، مژگان، شهریار سموری و عليرضا ياري. (1389). مدل مفهومي سامانه پرسش و پاسخ، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات.
عظیم¬زاده، معصومه، محمد امین فرجیان و عليرضا ياري (1389). مدل مفهومي ترجمه ماشینی با هدف تهیه قالب¬های تعریف پروژه¬ها و تدوین برنامه اجرایی آن، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات.
یاری، عليرضا، احسان آريانيان و مژگان فرهودي. (1393). ارائه مدل مفهومي روندها و حوزه¬هاي تحقيقاتي داده¬هاي عظيم، همايش داده¬هاي عظيم، پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات.
فرهودی، مژگان، مریم محمودی و معصومه عظیم¬زاده. (1398)، ارائه مدل مفهومي پيشنهادي خط و زبان فارسی در فضای مجازی، پنجمین همایش ملی زبانشناسی رایانشی.
درودی، فریبرز، عادل سلیمانی¬نژاد. (1388). ارتباط تصویری و پردازش دیداری اطلاعات: آشنایی با مبانی نظری حوزه مصورسازی، مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاع¬رسانی، شماره 86.
برزگر، نکیسا، وحید رادمهر. (1395). کاربردهای کلان داده، پروژه تدوین نقشه راه کلان داده، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات.
ملکی، داود، محمدرضا احمدی و سیدمحمدرضا میرصراف. (1395). ذخیره¬سازی داده¬ها، پروژه تدوین نقشه راه کلان داده، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات.
سخایی، محمدجواد. (1394). تجزیه و تحلیل داده و انواع آن، فناوری اطلاعات برای کسب و کار.
جم¬پور، مهدی، نکیسا برزگر، اکبر دارابی و سمیه فتاحی. (1395). تحلیل کلان¬داده¬ها، پروژه تدوین نقشه راه کلان داده، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات.
بنائی، سیدمجتبی. (1396). دریاچه داده به عنوان بستر حکمرانی داده در سازمان، چارچوب¬های پردازش کلان داده.