آسیب شناسی نظام انتخاب و انتصاب مدیران مدارس ابتدایی ناحیه 5 شهر اصفهان
محورهای موضوعی : عمومىالهام قادری زفره 1 , اصغر زمانی 2 , مهتاب پورآتشی 3
1 - کارشناسی¬ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد مرکزی ، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مطالعات مدیریت در آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
کلید واژه: آسیب شناسی, انتخاب و انتصاب, مدیران, مدارس ابتدایی,
چکیده مقاله :
پژوهش با هدف آسیب شناسی نظام انتخاب و انتصاب مدیران مدارس ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 در ناحیه 5 شهر اصفهان از نوع کاربردی و به روش رویکرد آمیخته انجام شد. در بخش کیفی از طریق نمونه گیری گلوله برفی با 10 نفر از صاحبنظران حوزه نظام آموزش و پرورش شهر اصفهان، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد و تجزیه و تحلیل آنها از طریق محتوای تحلیل مضمون صورت گرفت. در بخش کمی از بین 215 مدرسه ابتدایی در ناحیه 5 شهر اصفهان، 138 مدرسه بر اساس جدول کرجسی و مورگان بهعنوان حجم نمونه انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و نتایج در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود نظام انتخاب و انتصاب مدیران مدارس ابتدایی ناحیه 5 شهر اصفهان نامطلوب بوده و چالش های اساسی از جمله نبود رشته تخصصی ویژه تربیت مدیر در دانشگاه فرهنگیان، کمبود نیروی انسانی توانمند، نداشتن بانک اطلاعاتی از افراد، عدم آگاهی و تسلط مدیران با دوره های تخصصی و مورد نیاز مقطع ابتدایی وجود داشت که می توان با راهکارهایی از قبیل قرار دادن دوره های کارآموزی برای مدیران جدیدالانتصاب، استفاده از مدیران باتجربه به عنوان پشتیبان، ایجاد کانون پرورش مدیران آینده بر این آسیب ها غلبه کرد.
The purpose of this study was to investigate the pathology of the system of selection and appointment of primary school principals in the academic year of 2019-2020 in District 5 of Isfahan in an applied method with a combined approach. In the qualitative section, semi-structured interviews with snow experts were performed by sampling snowballs with 10 experts in the field of education in Isfahan, and their analysis was performed through content analysis. In a small part of 215 primary schools in Isfahan District 5, 138 schools were selected based on Krejcie and Morgan table as a sample size and data were collected through a researcher-made questionnaire and the results were analyzed at both descriptive and inferential levels. Statistics were analyzed using SPSS software. The results showed that the current situation of the system of selection and appointment of primary school principals in Isfahan District 5 is unfavorable and the main challenges include the lack of specialized fields for training principals in Farhangian University, lack of capable manpower, lack of database. , Lack of knowledge and mastery of managers with specialized courses and required for the elementary course, which can be solved with tools such as placing an internship for new managers, using experienced managers as support, creating a training center for future managers
1. احمدی، حسن؛ زاهدبابلان، عادل؛ مرادی، مسعود؛ و خالق خواه، علی (1398). طراحی الگوی مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(1)، 244-266.
2. اﻟﯿﺎﺳﯽ ﻧﮋاد، عباس (1395). بررسی فرایند انتخاب و نگهداری مدیران مدارس دوره اول متوسطه و شناسایی مهمترین عوامل مؤثر برآن در شهرستان جغتای. (پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران). قابل بازیابی از گنج، پایگاه اطلاعات علمی ایران.
3. پیریائی، حسین و نیکنامی، مصطفی. (1396). ارائه ی مدلی برای بهبود نظام انتصاب و ارتقای مدیران آموزش و پرورش. فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی. 10(1)، 9-28.
4. ترک زاده، جعفر، و محمدی، قدرت الله (1394). ارزیابی شایستگی مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگی مدیریتی اسلامی (معلمان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. 7 (2)، 39-58.
5. حسینی، ملیحه سادات، و کوهی نژاد، علی (1395). مطالعه تطبیقی شرایط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در نظام های آموزش ایران و ژاپن. کنفرانس بین المللی علوم انسانی و علوم رفتاری دانشگاه علمی کاربردی،15-1.
6. دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش (1391). مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. تهران: مدرسه.
7. سلاحی، فریده (1377). بررسی ویژگی های شخصی مدیران مدارس ابتدایی و تطبیق آن با آیین نامه انتصاب مدیران. پایاننامه کارشناسی مرکز آموزش عالی شهید رجایی.
8. عبداللهی، حسین (1393). تحلیل ویژگیهای عمومی و حرفه ای مدیران مدارس متوسطه ایران از منظر اسناد و مصوبات وزارت آموزش و پرورش. فصلنامه تعلیم و تربیت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، شماره 123، 136-117.
9. عبدالهی، بیژن، و اشرفی فشی، سکینه (1391). بررسی رابطه شرایط سازمانی و راهبردهای مدیریتی با توانمندسازی مدیران مدارس. اندیشه های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، 8(2)، 91-114.
10. عزیزی، نعمت الله و محمدی، شیرکوه (1390). موانع اجرای مدیریت استراتژیک در آموزش و پرورش: تأملی بر دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استان کردستان. مجله علوم تربیتی، 18(2)، 51-74.
11.عصاری، ناصر؛ سیادت، سیدعلی؛ عابدینی، یاسمین؛ و منجمی، سیدامیرحسن (1397). ﻣﺪلﺳﺎزي ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي ﭼﻨﺪ ﺷﺎﺧﺼﻪ ﻓﺎزي ﺑﺮاي اﻧﺘﺨﺎبﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎي ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺻﻔﻬﺎن. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻧﻈﺎم ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ، 12(42)، 77-96.
12.علاقه بند، علی (1392). مقدمات مدیریت آموزشی. تهران: روان.
13.کبیرزاده نجف آبادی، مهری؛ سعادتمند، زهره؛ و رجایی پور، سعید (1388). عوامل مؤثر بر جذب نیروهای توانمند آموزش و پرورش در پست مدیریت مدارس ازدیدگاه مدیران، معاونان و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نجف آباد. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 3(3)، 125-143.
14.کولیوند، علیرضا و هزارجریبی، جعفر (۱۳۹۷). جانشین پروری مدیران با تأکید براستعدادیابی و شایستگی. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 6(3)، 31-55.
15. گمینیان، وجیهه (1382). توانمندسازی در آموزش و پرورش. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، 9 (35 و36)، 111-120.
16. مرادی شاد، عباس (1376). بررسی ویژگی های مدیران مدارس ابتدایی و تطبیق آن با آیین نامه انتصاب مدیران منطقه بیضاء. پایان نامه کارشناسی، مرکز آموزش عالی ضمن خدمت علامه حلی، فارس، ایران.
17. معین، محمد (1364). فرهنگ فارسی معین. تهران: امیرکبیر.
18. نصیری، مهدی و جهانیان، رمضان (1397). راهبرد های مدیریت استعداد در نظام آموزشی. فصلنامه علمی تخصصی مدیریت، حسابداری و اقتصاد، 2(2)، 1-8.
19. نیک پور، امین (1397). اجرای نظام جانشین پروری بر بهره وری نیروی انسانی (مطالعه موردی: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان). فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، (53)، 19-40.
20. وزارت آموزش و پرورش (1396). دستورالعمل اجرايي شايستگيهای عمومی و تخصصی و نحوه انتخاب و انتصاب مديران حرفهای، مصوبه شماره ۲۰۶/۶۶۴۳ دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، بخشنامه شماره 206652 مورخ 3/11/1396).
21. Bayarystanova, E., Arenova, A., & Nurmuhametova, R. (2014). Education System Management and Professional Competence of Managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140, 427-431
22. Manzini, A. (2006). Organizational Diagnosis: A Practical Approach to Company Problem Solving and Growth. Washington: American Management Association.
23. Pelit, A. (2015). Comparison of the models adopted regarding the training and appointment of school administrators (Turkey, France, Denmark and England sample). In Chaos, Complexity and Leadership 2013 (pp. 331-342). Springer, Cham.
24. Tyagi, M.S. Singh, G.,& Aggarwal, T. (2017). Talent management in education sector. International Journal on
25. Turbik.t (2013). certain developed countries school manager training models and in the light of these models suggestions for turkey’s school manager training. (www. science direct.com) p236-243