سنجش وضعیت شکاف برتری خدمات الکترونیکی در دانشگاه پیامنور
محورهای موضوعی : جامعه الکترونیکی
1 -
کلید واژه: خدمات الکترونیکی, کیفیت خدمات, ای_سروکوآل, رضایت دانشجویان,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به منظور سنجش کیفیت خدمات الکترونیکی در دانشگاه پیام نور بر اساس الگوی ای-سروکوآل، شکاف برتری خدمات اندازهگیری شد. روش پژوهش از نظر راهبرد اصلی: کمی؛ از نظر هدف: کاربردی؛ از نظر راهکار اجرایی: میدانی و اسنادی و از نظر تکنیک تحلیلی: توصیفی- زمینهیابی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان ترم سوم و بالاتر دانشگاه پیام نور استان اردبیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 1390-1389، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشتههای مختلف با حجم تقریبی 20000 نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری این پژوهش خوشهای چند مرحلهای بود. که از بین مراکز دانشگاهی؛ دانشگاه پیام نور مرکز استان، یک مرکز دانشگاهی دیگر و یک واحد به شیوهی تصادفی انتخاب شد. حجم نمونهی کلی بر اساس جدول کرجسی- مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α؛ و خوشهای بودن روش نمونهگیری، قریب به 500 نفر در نظر گرفته شد که 476 پرسشنامه قابل تحلیل بود. جهت جمع-آوری دادهها از پرسشنامهی کیفیت خدمات الکترونیکی (ای-سروکوال با پایایی 97/0= α در سطح موجود و 95/0= α در سطح مطلوب) استفاده شد. نتایج آزمون کالموگروف-اسمیرنوف (704/0= z با 05/0< 703/0p=) نشان داد که توزیع دادهها نرمال است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون t تک نمونهای تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که وضعیت کیفیت خدمات الکترونیکی در تمامی مؤلفههای خدمات و ابعاد آنها به گونهی معنیداری پایین است. به بیان دیگر در خدمات الکترونیکی دانشگاه پیام نورشکاف برتری خدمات وجود داشته یعنی دانشجویان از کیفیت خدمات، اظهار نارضایتی نمودهاند
In this study, in order to assess the e-service quality of Payame Noor University based on E-SERVQUAL model, the service superiority gap score was measured. The research methodology was quantitative, in terms of main strategy applied, in terms of research objective descriptive–survey, in terms of analytical technique and library and field study, in terms of implementation strategy. The research population consisted of about 20000 undergraduate and postgraduate sophomores and above studying in Payame Noor University of Ardebil during spring semester of academic year 2010-2011. A multi-stage cluster sampling method was used for the study. Among the universities, the Payame Noor University of Ardebil, another university and a unit were selected randomly. According to Krjci-Morgan table, assuming error α = 0.05 and using cluster method of sampling, the overall sample size was determined 500 and 476 questionnaires were finally analyzable. For data collection, the e-service quality questionnaire (E-SERVQUAL with alpha reliability coefficient .97 for the perceptional level and .95 in for the expectation level) was used. Results from Kolmogorov-Smirnov test (z = .704, p = .703 > 0.05) showed that the data distribution is normal. Data collected was analyzed by using single-sample t-test. Results showed that e-service quality was significantly low in all aspects and components of services. In other words, there was a service superiority gap in electronic service in Payam Noor University and students were unsatisfied with the quality of electronic services.