اثر جایگاه منو بر توجه بصری کاریران وب سایتها
محورهای موضوعی : تخصصیفاطمه سیف 1 , رضا اسکوییزاده 2
1 - ارگو تراپیست
2 - دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
کلید واژه: توجه بصری, دستگاه ردیاب چشم, صفحات وب, منو,
چکیده مقاله :
هدف: در این مطالعه به منظور تعیین میزان توجه بصری کاربران به منوی راست و به منوی چپ صفحات وب شاخص تعداد خیرگیها روی منوی راست و منوی چپ با استفاده از دستگاه ردیاب چشم سنجیده شد تا مشخص گردد که کدام منو به لحاظ توجه بصری برای کاربران در ارجحیت قرار دارد. روش: 116صفحۀ حاوی دو منوی راست و چپ در قالب 3 مجموعۀ فارسی، انگلیسی و انگلیسی- فارسی برای 30 آزمودنی نمایش داده شد و آزمودنی ها ملزم به یافتن یک لغت در منوها بودند. داده های مربوط به تعداد خیرگی های کاربران روی هر منو که نشانی از میزان توجه بصری آنها به آن منو بود با استفاده دستگاه ردیاب نگاه ثبت و جمع آوری شد. یافته ها: تعداد کل خیرگیهای کاربر بر منوهای مجموعۀ انگلیسی با توجه به جهت چینش منوها (راست یا چپ) متفاوت نبود. اما تعداد کل خیرگیهای کاربر بر منوهای مجموعۀ فارسی، مجموعۀ فارسی- انگلیسی و به طور کلی در مجموع همۀ صفحات سه مجموعه با توجه به جهش چینش منوها (راست یا چپ) متفاوت و روی منوی راست بیش از منوی چپ بود. نتیجه گیری: با توجه به بیشتر بودن تعداد خیرگی ها روی منوی راست در این مطالعه و مزیت های اثبات شدۀ منوی راست و همین طور به دلیل آنکه تا به حال مزیت قابل پیش بینی بودن منوی چپ چین در فرهنگ هایی بوده است که زبان مادریشان از چپ به راست خوانده می شود و اینکه نتایج مطالعات پیشین پیرامون سرعت بالای انجام تکالیف و تعامل با منوی چپچین، متناقض است، میتوان به طراحان وبسایت ها توصیه کرد که در طراحی وبسایت-های بومی از منوی راست چین استفاده کنند.
Objective: In order to identify users’ visual attention to left- and right-aligned menus on web pages, fixation count index (FCI) was assessed for both left and right menus using eye tracker to determine which menu is preferred by users in terms of visual attention. Methodology: In total, 116 pages with their menus aligned to left or right, classified into three groups, namely Persian pages, English pages, and Persian-English pages, were shown to 30 subjects who were asked to find a certain word in the menus. Eye tracker was used to collect and record the data pertaining to users’ fixation counts on each menu, as an indicator of their visual attention to the menus. Findings: No difference was found in terms of total fixation count on English pages with respect to menu direction (right or left). However, users’ total fixation counts varied, depending on menu direction (right or left), for Persian pages, Persian-English pages and, in general, for all pages of three sets, indicating a larger fixation count for right-side menus compared to the menus placed at the left side. Conclusion: Given the larger fixation count for right-aligned menus obtained in the present study and the well-established advantages of this type of menus, and since predictability of left-aligned menu has been an advantage in cultures where native languages are read from left to right, and because the previous studies have led to somehow mixed findings on fast performance of tasks and interaction with left-aligned menus, web designers and developers are recommended to use right-aligned menus in designing internal websites.