بررسی عوامل موثر بر موفقیت تجارت الکترونیک B2C از دیدگاه مدیریتی
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطاتشیلا مصممی 1 , محمود مرادی 2 , اسدالله شاه بهرامی 3
1 - مدرس
2 - دانشگاه گیلان
3 - عضو هیات علمی
کلید واژه: تجارت الکترونیک بنگاه- مصرف کننده, اعتمادسازی, مدیریت آنلاین ارتباط با مشتری, رضایتمندی مشتری, وفاداری مشتری,
چکیده مقاله :
امروزه تجارت الکترونیک یکی از کانالهای فعال و مهم تجارت جهانی شده است چرا که سهولت و سرعت ارائه شده در این تجارت، رقیبی سر سخت برای تجارتهای سنتی است و نه تنها اشخاص و شرکتها بلکه دولتمردان نیز حضوری ناگزیر در این سیستم داشته اند. بر اساس پژوهشهای صورت گرفته در این مطالعه، موفقیت یک سیستم تجارت الکترونیک بنگاه- مصرف کننده ، متاثر از عوامل متفاوتی من جمله فاکتورهای فنی- تکنیکی، فاکتورهای روانشناختی- اجتماعی و نیز فاکتورهای مدیریتی بوده که در این مقاله به بررسی و تحلیل عوامل مدیریتی پرداخته شده است. جامعه ی آماری در این پژوهش، 344 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان بوده که رفتار خرید آنان با استفاده از پرسشنامه های دستی و آنلاین در بازه ی زمانی محدود، جمع آوری شده است که متعاقبا، در خصوص دانش استخراج شده از این پایگاه داده، بحث نموده و پیشنهادات خود را جهت مطالعات بیشتر در این زمینه ارائه خواهیم کرد.
Currently, Electronic Commerce (EC) is a dynamic channel for trading. Because proposed simplicity and speed are competitive advantages which traditional organizations are unable to compete with them and thus not only individuals but also governments need its presence. According to our study, the success of an EC system is arranged by 3 different categories named: Technical Characteristic View, Psychosocial Characteristic View and Managerial Characteristic View. But the managerial characteristic view is going to be argued in this research. Statistical population in this research has been 344 students of university of Guilan and their shopping behavior has been collected with offline and online questionnaires in a limited period of time. Consequently, extracted knowledge for further researches is argued in the following sections.