رابطۀ سوژۀ لکانی و شکلگیری نظریههای شکستِ جنبش مشروطه
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظریمحمد باقری 1 , علی مختاری 2 , حمداله اکوانی 3 , صادق حقیقت 4
1 - دانشآموخته دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران
2 - استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه یاسوج، ایران
3 - دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه یاسوج
4 - استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید
کلید واژه: سوژه, فانتزی, میل, دیگری و مشروطه. ,
چکیده مقاله :
در طول تاریخ، نهضت ها و جنبش های متعددی در جوامع گوناگون شکل گرفته است و تقریباً پس از وقوع تمامی آنها، اندیشمندانی ظهور کرده اند که به شکست آن جنبش و یا نهضت حکم داده و آن را تئوریزه کرده اند. مسئلۀ پژوهش پیشِ رو حول این موضوع شکل گرفته است که چرا علی رغم تأثیرگذاری جنبش ها و نهضت ها، سوژه به شکست و ناکامی آنها مجاب می شود؟ برای یافتن پاسخ، از نظریه های روان شناسیِ اجتماعی- سیاسیِ ژاک لکان که دارای زمینهای پساساختارگرایانه است، به عنوان روش بهره برداری شده است. همچنین جنبش مشروطه به عنوان نمونه، جهت کاربست نظریه های لکان به عنوان روش انتخاب شده است. پاسخ احتمالی به پرسش یادشده بر اساس نظریه های لکان بازمیگردد به اهمیتِ وجود میل و فانتزیِ سوژه در پویایی و حرکت انسان. یافته های پژوهش نشان از آن دارد که باور سوژه به شکست، امری محتوم و ضروری است. اما این باور، به امر واقع مرتبط نیست، بلکه ریشه در شکاف همیشگی و هستی شناختیِ میان سوژه و دیگری دارد.
Throughout history, numerous movements have been formed in various societies, and after almost all of them, thinkers have emerged who have judged the failure of that movement and theorized it. Therefore, this question arises as to why, despite the influence of movements, the subject is persuaded to its failure? To find the answer, Jacques Lacan's psycho-socio-political theories, which have a post-structural background, have been used as a method. Also, the constitutional movement, as an example, has been chosen as a case study for applying Lacan theories. The possible answer to this question, based on Lacan theories, refers to the importance of the subject's desire and fantasy in human dynamism and movement. The research findings show that the subject's belief in failure is inevitable. But this belief is not related to reality but is rooted in the perpetual and ontological gap between the subject and the other.
آجودانی، ماشاءالله (1387) مشروطه ایرانی، تهران، اختران.
آدمیت، فریدون (1351) اندیشه ترقی و حکومت قانون، عصر سپهسالار، تهران، خوارزمی.
استاوراکاکیس، یانیس (1392) لکان و امر سیاسی، ترجمه محمدعلی جعفری، تهران، ققنوس.
الگار، حامد (1361) ميرزاملكم¬خان، تهران، شركت سهامي انتشار.
ایستوپ، آنتونی (1382) ناخودآگاه، ترجمه شیوا رویگریان، تهران، مرکز.
بهار، محمدتقی (1368) دیوان ملک¬الشعرا بهار، به کوشش مهرداد بهار، تهران، توس.
جمعی از نویسندگان (1395) تلّی از تصاویر شکسته، ترجمه شهریار وقفی¬پور، تهران، چشمه.
حسینی گیلانی، سیداشرف¬الدین (1363) نسیم شمال، گردآورنده حسین نمینی، تهران، کتاب فرزان.
روزنامۀ صوراسرافیل (دورۀ کامل) (1361) تهران، رودکی.
ژیژک، اسلاوی (1388) کژ نگریستن، ترجمه مازیار اسلامی، تهران، رخدادنو.
----------- (1393) عینیت ایدئولوژی، ترجمه علی بهروزی، تهران، طرح نو.
----------- (1395الف) گشودن فضای فلسفه، گفت¬و¬گوهایی با اسلاوی ژیژک، به کوشش گلین دالی، ترجمه مجتبا گل¬محمدی، تهران، گام¬نو.
----------- (1395ب) لکان به روایت ژیژک، ترجمه فتاح محمدی، زنجان، هزاره سوم.
سوسور، فردینان (1378) دو دوره زبان¬شناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، تهران، هرمس.
طالبوف، عبدالرحیم (1357) آزادی و سیاست، به کوشش ایرج افشار، تهران، سحر.
طباطبایی، سیدجواد (1384) مکتب تبریز، تبریز، ستوده.
---------------- (1386) حکومت قانون، تبریز، ستوده.
عظیمی، فخرالدین (1374) بحران دموکراسی در ایران1320- 1332، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران، البرز.
علی، بختیار (1395) آیا با لکان می¬توان انقلابی بود؟، ترجمه سردار محمدی، تهران، افراز.
فرخی یزدی، محمد (1380) مجموعه اشعار فرخی یزدی، تدوین مهدی اخوت و محمدعلی سپانلو، تهران، نگاه.
فوران، جان (1378) مقاومت شکننده، ترجمه احمد تدین، تهران، رسا.
فینک، بروس (1397) سوژه لکانی بین زبان و ژوئیسانس، ترجمه محمدعلی جعفری، تهران، ققنوس.
کاتوزیان، محمدعلی (1372) اقتصاد سیاسی ایران از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی، ترجمه محمدرضا نفیسی و کامبیزعزیزی، تهران، مرکز.
--------------- (1374) چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد، تهران، مرکز.
--------------- (1377) نه مقاله در جامعه¬شناسی تاریخی ایران، نفت و توسعه اقتصادی، ترجمه علیرضا طیب، تهران، مرکز.
--------------- (1379) دولت و جامعه در ایران، ترجمه حسن افشار، تهران، مرکز.
--------------- (1380) تضاد دولت و ملت، ترجمه علیرضا طیب، تهران، نی.
كاشف¬السلطنه (1373) فوايد راه¬آهن، به كوشش محمدجواد صاحبی، تهران، ميراث مكتوب- قطره.
کسروی، احمد (1397) تاریخ مشروطه ایران، تهران، نگاه.
مایرز، تونی (1393) اسلاوی ژیژک، ترجمه احسان نوروزی، تهران، مرکز.
مجدالاسلام کرمانی، احمد (1352) تاریخ انحطاط مجلس، مقدمه و تحشیه محمد خلیل¬پور، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
مجدالملک، حاج¬میرزامحمدخان (1321) رساله مجدیه، به کوشش سعید نفیسی، تهران، بانک ملی ایران.
محمدپور، احمد (1398) روش در روش، تهران، لوگوس.
محمود، محمود (1367) تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس در قرن نوزدهم، تهران، اقبال.
مراغه¬ای، زین¬العابدین (1364) سیاحتنامه ابراهیم¬بیگ، به کوشش محمدعلی سپانلو، تهران، اسفار.
وحید، حسن (1374) دیوان وحید دستگردی، به کوشش س.
وحیدنیا، بی¬جا، بی¬نا.
هومر، شون (1394) ژاک لکان، ترجمه محمدعلی جعفری و سید محمدابراهیم طاهائی، تهران، ققنوس.
Derrida, Jacques (1973) Speech and Phenomena and Other Essays on Husserl's Theory of Signs (trans. David B. Allison), Evanston, Northwestern University Press.
Elliott, A (1994) Psychoanalytic Theory, An Introduction, Oxford, Blackwell. Jameson, F (1991) Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism, London, Verso.
Lacan, Jacques (1974) Seminar XXI, Les non-dupes errent, unpublished typescript. London, Hogarth.
------------------ (1977) The Four Fundamental Concept of Psycho-Analysis, trans. Alan Sheridan.
------------------- (1988) "Logical Time and the Assertion of Anticipated Certainty, A New Sophism", translated by Bruce Fink, Newsletter of the Freudian Field, 2, 3, 4-22.
-------------------- (1988b) Seminar, Book 11, Trans. Sylvana Tomaselli, Cambridge, Cambridge University Press.
--------------------- (1993) The Psychoses, 1955-56, translated by Russell Grigg, London, Routledge.
--------------------- (2005) Le triomphe de la religion, precede de Discours aux catholiques, Paris, Editions du Seuil.
--------------------- (2006) Ecrits, the first complete edition in English, translated by Bruce Fink, New York, W W Norton & Company.
Laplanche, J. and Pontalis, J-B. (1986) "Fantasy and the Origins of sexuality" in V. Burgin, J. Donald and C. Kaplan (eds) Formations of Fantasy, London, Routledge.
Pagel, Gerda, (2007) jacques lacan for an introduction, Hamburg.
Saussure, F. de (1983) Course in General Linguistics, Bally, C. and Sechehaye, A. (eds), with the collaboration of A. Reidlinger, trans. R. Harris, London, Duckworth.
Zizek, S (1992) Looking Awry, An Introduction to Jacqes Lacan Through Popular Culture, Cambridge, MA, The MIT Press.
------------- (1997) The Abyss of Freedom Ages of the World, translated by Judith Norman, Ann Arbor, University of Michigan Press.