گفتوگوی با متن، تلاقی¬گاه هرمنوتیک اسکینر و گادامر
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظری
1 - هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چالش روش هاي فهم درست انديشه به طور عام و انديشۀ سياسي به طور خاص، چالشي است كه طي چندين سده متأخر میان متفكران اين حوزه جريان داشته است. يكي از اين روش هاي پيشنهادي، هرمنوتيك بوده است. اما هرمنوتيك به مثابه روش، گاه مورد اين نقد قرار گرفته است كه از عينيتگرايي لازم برخوردار نبوده است. رويكرد ذهن گرايانه و روششناسی فرد گرايانه مستتر در آن از سوي برخي رویکردهای رقيب مورد چالش قرار گرفته است. در اين مقاله كوشش ميشود كه با استفاده از روش فلسفۀ تطبيقي و استفاده از ابزار و مفاهيم تحليلي هرمنوتيك اسكينر و گادامر در خوانش متن به شكلي بازانديشانه به بازسازي يك روش تلفيقي دست يازيم. در اين مسير به شكل تطبيقي از آموزه هاي اسكينر و گادامر استفاده ميكنيم تا با گذر از آنها به يك روش تركيبي براي فهم انديشه دست يابيم. در اين روش، ضمن استفاده از فن كنش گفتاري مورد استفاده هرمنوتيك اسكينر، به نقش مخاطب در معنايابي نهايي به شيوۀ گادامري توجه ميشود. اين روش تلفيقي در خوانش متن بیتأثیر از روشهای بازانديشانه و ساخت يابي نیست.
The challenge of methods of proper understanding of thought, in general, and that of political thought, in particular, is a challenge that the thinkers of this field have been facing for the past several centuries. One of these methods is hermeneutics. But hermeneutics, as a method, has at times been criticized for not enjoying the necessary objectivism. The subjective approach and individualistic method latent in it has been challenged by some rival methods. In this article, it has been attempted to attain a synthetic method in a revised form through employing comparative philosophical method and using analytical tools and concepts of Skinner and Gadamer’s hermeneutics in reading the text. The teachings of Skinner and Gadamer have been used in a comparative form so that by transition from them to a synthetic method is attained for understanding thought. In this method, while using the technique of speech act used by Skinner’s hermeneutics, the role of audience in finding the final meaning through Gadamer’s method is considered. This synthetic method of reading the text is not free from influence of revised and constructionist methods.
