مقایسۀ تطبیقی روش «اسکینر» و «طباطبایی» در تاریخ اندیشه
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظریامیر محمد سوری 1 , سید رضا شاكري 2
1 - پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاددانشگاهي
2 - عضو هیات علمی
کلید واژه: تاریخ اندیشه فلسفه تطبیقی واژهها قصدیت و زمینه مندی,
چکیده مقاله :
اسکینر و طباطبایی، دو متفکری که در موضوع تاریخ اندیشه در غرب و ایران کار میکنند، در پی شناسایی ریشههای فکری و تحول و تطور آن هستند. هر چند هر دو نویسنده، دغدغۀ بررسی تاریخ اندیشه را دارند، نتایج کار به دلیل تفاوت در شیوۀ بررسی، متفاوت است. اسکینر، بررسی تاریخ اندیشه را با باور عمیق به تاریخ و نفی عقاید کلی بررسی می کند، در حالی که طباطبایی در هر فعالیت پژوهشی، رؤیای دستیابی به مدرنیته را دارد. طباطبایی، بررسی متفکران را با معیار و ملاکهایی همچون مدرنیته و سنت میسنجد؛ معیاری که در نهایت او را به این جمع بندی میرساند که دچار زوال و انحطاط اندیشه در ایران هستیم. از سوی دیگر اسکینر، نویسندگان برجسته را درون تاریخ و میثاقهای زبانی قرار میدهد و تلاش میکند که قصدیت مؤلف و کنش گفتاری آنان را با در نظر گرفتن متون آن مقطع زمانی تشخیص دهد.
Skinner and Tabatabaee, two thinkers who work in the history of thought in the West and Iran seek to identify its intellectual origins and evolution. However, both the author reviews the history of ideas, but due to differences in the search way are different. Skinner reviews on the idea with deep conviction to date and the total negation of the opinion that while Tabatabaee in any research activity, the dream of achieving modernity. Tabatabaee thinkers review the criteria for such measures modernity and tradition. A measure that eventually led him to the conclusion that a decline of thought in Iran. On the other hand Skinner prominent writers in the history of linguistic conventions and attempts to arrest them intentionality of the author and action with regard to the texts recognize that time.
اسکینر، کویینتین (1389) ماکیاوللی، ترجمۀ عزت¬الله فولادوند، چاپ ششم، تهران، طرح نو.#
-------------- (1390) آزادی مقدم بر لیبرالیسم، ترجمۀ فریدون مجلسی، تهران، فرهنگ جاوید.#
-------------- (1393الف) بینشهای علم سیاست: در باب روش، جلد اول، ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران، فرهنگ جاوید.#
-------------- (1393ب) بنیادهای اندیشه سیاسی مدرن، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران، آگاه.#
داوری، رضا (1374الف) «ملاحظاتی در باب فلسفه تطبیقی»، خردنامه صدرا، شماره اول، صص 50-56.#
--------- (1374ب) «مقدمه¬ای برای ورود به بعضی مباحث تطبیقی در فلسفه»، مجله خردنامه صدرا، شماره دوم، صص 40- 46.#
--------- (1391) فلسفه تطبیقی چیست، تهران، سخن.#
طباطبایی، سید جواد (1383) نظريۀ حكومت قانون در ايران، تبریز، ستوده.#
----------------- (1386) زوال اندیشه سیاسی در ایران: گفتار در مبانی نظری انحطاط ایران، تهران، کویر.#
----------------- (1388) درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران، کویر.#
----------------- (1390) ابن خلدون و علوم اجتماعی: گفتار در شرایط امتناع علوم اجتماعی در تمدن اسلامی، تهران، ثالث.#
----------------- (1392) خواجه نظام الملک طوسی (گفتار در تداوم فرهنگ ایرانی)، تهران، مینوی خرد.#
مرتضوی، سید خدایار (1386) «تبیین روششناسی اندیشۀ سیاسی از منظر کوئنتین اسکینر»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال سوم، شماره 1، صص 159-191.#
Asard, Eric (1987) "quientin skinner and his critics" jurnal of status vetenskapliy, vol 90.#no 2.#
Kaipayil, joseph (1995) "the epistemology of comparate philosophy: a critique with refrence to p.#t.# raju view", rome: centre for Indian and inter- reliqious studies
Lamb, Robert (2009) "Quentin skinner revised historical contextualism: a critique", history of human science, vol 22, no.#2, pp: 229-252
Lévy Jacques and Tricoire Emmanuelle (2007) "Quentin Skinner: Concepts only have histories", at: EspacesTemps.#net, Laboratoire.#
Smid, Robert W (2009) methodologies of comparative philosophy, state university of New York.#
Skinner Quentin (1969) "Meaning and Understanding in The History of Ideas", history and theory, Vol.# 8, No.#1 pp 3-55.#
Smid, Robert W (2009) "methodologies of comparative philosophy", state university of New York.#