استثناگرایی، ثبات مبتنی بر سیطره و اسلامهراسی در آمریکا
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظریاحمد دوست محمدي 1 , اسفندیار محمدی 2
1 -
2 - دانشگاه تهران
کلید واژه: آمریکا اسلام هراسی هژمون سیاست خارجی استثناگرایی,
چکیده مقاله :
از سال 1620 که گروهی از مهاجران انگلیسی به آمریکا مهاجرت کردند، استثناگرایی مبتنی بر نگرش ملتی خاص، قوم و نژادی برتر، اسراییل عصر حاضر، بهشت روی زمین و... در گفتار و رفتار آمریکاییان و به ویژه در لحن و گفتار رؤسای جمهور آمریکا از «جورج واشنگتن» تا «باراک اوباما» وجود داشته است. آمریکاییها به این افسانه اعتقاد دارند که مهاجرتشان از انگلستان، نوع جدیدی از مهاجرت «قوم یهود» به «سرزمین موعود» و برای ساختن قلمرو خدا بوده است؛ تا جایی که به خود حق میدهند اگر ملتی با این شیوه و طرز تفکر مخالفت کرد، با آن به جنگ برخیزند. بنابراین ابتدا میتوان این سؤال را مطرح کرد که منشأ تفکر استثناگرایی از کجاست و سپس اینکه چگونه این تفکر مبنایی برای شکل گیری نظریۀ ثبات مبتنی بر سیطره یا ثبات هژمونیک قرار گرفته است و ارتباط آن با رواج اسلام هراسی در جامعه آمریکا چیست؟ ازاین رو هدف مقاله حاضر، ابتدا نشان دادن منشأ تفکر استثناگرایی آمریکایی و سپس نشان دادن تأثیری است که این تفکر در شکل گیری نظریۀ ثبات مبتنی بر تهاجم یا سیطره و طرح و رواج اندیشۀ اسلام هراسی در جامعه آمریکا دارد. بنابراین فرض مقالۀ حاضر این است که استثناگرایی امریکایی به دولت مردان این کشور، رفتاری تهاجمی و مداخله گرایانه داده است و بر این اساس آمریکا نقش هژمونیک خود را ایفا میکند. در این راستا دین اسلام به عنوان ایدئولوژی سیطره ستیز، مانع چنین رفتاری بوده است. بنابراین اسلام ستیزی و اسلام هراسی در دستور کار راهبردی آمریکا قرار گرفته است.
Since the year 1620, when a group of English people immigrated to America, exceptionalism based on the attitude of unique nation, racial superiority, the Israel of the time, the heaven on the earth and … have been seen in American society and, particularly, in the literature of American presidents, from George Washington to Barack Obama. Americans believe in the myth that their immigration from England has been the new type of “the Jews' immigration“ to the promised land” in order to build the God’s domain, so that they preserve the right to fight against any people who oppose the idea. So The first question that comes to mind is that what is the origin of idea of exceptionalism, and then how the idea became a basis for the theory of hegemonic stability, and then how this thought is supposed as the basis for formation of consistency theory based on dominance or hegemonic stability and what is its relation to the dissemination of Islamophobia in American society? Our purpose in this paper is showing where American exceptionalism is rooted in, and illustrating the effect that this thought has in formulating the hegemony theory based on offensiveness or dominance and raising and preaching of Islam phobia in American society. So this paper supposes that American Exceptionalism makes this country's state men act offensively and internationally that based on this, America has played its hegemonic role. And, because Islam as an anti hegemony religion, oppose such behavior, fighting Islam and Islamophobia has become America’s strategic agenda.
اکتار، عدنان (1390) تاریخ ناگفته و پنهان آمریکا، ترجمۀ نصیر صاحب خلق، تهران، هلال.#
ایکنبری، جی¬جان (1382) تنها ابرقدرت هژمونی آمریکا در قرن 21، ترجمۀ عظیم فضلیپور، تهران، ابرار معاصر.#
پولی، میشائیل و خالد دوران (1380) بن¬لادن کیست؟، ترجمۀ مهشید میر معزّی، تهران، روزنه.#
خبرنامه تحلیلی هفتگی آمریکا (1392) «تاریخ آمریکا با جنگ آغاز شد/ توهم استثنا بودن آمریکا و خوی سلطه¬طلبی»، آبان، ص 13.#
دوتوکویل، الکسی (1347) تحلیل دموکراسی در آمریکا، ترجمۀ رحمت¬الله مقدم مراغه¬ای، تهران، زوار.#
دوست¬محمدی، احمد (1388) «انقلاب اسلامی، تجدید حیات اسلام و نظریۀ برخورد تمدن¬ها» مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 54، زمستان، صص88-90.#
----------------- (1392) «مدنیت در مسلخ، جنبش اشغال زیر سایۀ خشونت دولت پلیسی»، فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره 6 و 7، زمستان و پاییز، ص 117.#
زکریا، فرید (1388) جهان پساآمریکایی، ترجمۀ احمد عزیزی، تهران، هرمس.#
سردار، ضیاءالدین و مریل وین دیویس (1383) چرا مردم از آمریکا متنفرند؟، ترجمۀ عظیم فضلی¬پور، تهران، اطلاعات.#
سومبارت، هنری (1384) یهودیان و حیات اقتصادی مدرن، ترجمۀ رحیم قاسمیان، تهران، ساقی.#
صاحب خلق، نصیر (1389) پروتستانیزم، پیوریتانیسم و مسیحیت صهیونیستی، تهران، هلال.#
عسکرخانی، ابومحمد (1383) رژیمهای بینالمللی، تهران، ابرار معاصر.#
عظیمی، محمدظاهر (1382) هجوم اتحاد شوروی و سیاستهای غرب، مشهد، محقق.#
فیرحی، داوود (1383) «دفاع مشروع، ترور و عملیات شهادت¬¬طلبانه در مذهب شیعه»، فصلنامه تخصصی شیعه¬شناسی، سال دوم، شماره 6، تابستان، ص 116.#
فیرحی، داوود و صمد ظهیری (1387) «تروریسم؛ تعریف، تاریخچه و رهیافتهای موجود در تحلیل پدیدۀ تروریسم»، فصلنامه سیاست مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دوره 38، شماره 3، پاییز، صص 145-165.#
گارودی، روژه (1382) آمریکاستیزی چرا؟ ترجمۀ جعفر یاره، چاپ پنجم، تهران، دانش و اندیشه معاصر.#
لنچافسکی، جورج (1371) رؤسای جمهور آمریکا و خاورمیانه، از ترومن تا ریگان، ترجمۀ عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران، البرز.#
متقی، ابراهیم (1376) تحولات سیاست خارجی آمریکا مداخله گرایی و گسترش 1997- 1945، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.#
هانتینگتون، ساموئل (1376) «اسلام و غرب، از درگیری به گفت¬وگو»، ماهنامه پیام امروز، شماره 21، دی ماه، صص 3-17.#
Cesari, Jocelyne (2011) «IslamoPhobia in the West, A Comparison between Europe and the United States», in The Challenge of Pluralism in the 21st Century IslamoPhobia, edited by John L.# Esposito and Ibrahim Kalin Oxford University Press Inc.#
Dessa, S.# (1987) «Political Philosophy and Orientalism, The Classical Origins of a Discourse», Alternatives, No 12.#
Femia, Joseph (1981) Gramsci’s Political Tought, Hegemony, Consciousness and the Revolutionary Process.# Oxford, Oxford University Press.#
Friedman L.# Thomas and Mandelbaum Michael (November 2011), «America Really was that Great but that Doesn’t Mean We are now», Foreign Policy, Iss 189, P.# 76.#
http//www.#khabarkhani.#com/600664, retrieve at 12 March 2014.#
http//www.#seratnews.#ir/fa/news/3186/retrieve at 2 Augst 2014.#
http//siasi.#porsemani.#ir/content/retrieve at 2 Augst 2014.#
Hunter, Shireen T.# (2004) Modernization and Democratization in the Muslim World, Washington D.#C, Center for Strategic and International Studies.#
Lendman, Stephen, «Boston Black OPS, Manufacturing Terror?» GR, April 21/2013, P.#1.#
Lipset, Seymour Martin (November 1999), «The End of Political Exceptionalism?» Studio Working Paper 1999/ 141.#
Mousalli, Ahmad (2003) Images of Islam in the Western World and the Images of the West in the Islamic World, Arab.# PR Publication.#
Occupy Wallstreet Official Website, 2012/12/27.#
Rotenberg, Mark B.# (2005) «American’s Ambiguous Exceptionalism», University of St.# Thomas Law, Journal, Vol.# 3،Iss.#2, Article 3.#
Zunes, Stephen (2003) Tinderbox, U.#S.# Middle East Policy and the Roots of Terrorism, London, Zed Books, P.#17.#