حکومتمندی در تاریخ فلسفه سیاسی
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظریروح الله اسلامی 1 , فاطمه ذوالفقاریان 2
1 - استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه فروسی مشهد
2 -
کلید واژه: حکومتمندی عصرمتافیزیک عصرفیزیک عصراطلاعات فناوري شانس,
چکیده مقاله :
این مقاله با مبنا قرار دادن فناوري، یعنی عرصه اندیشه عملی و توانایی ناخودآگاهی، بدیهی و حضوری انسان سعی می کند، سه گونه از حکومتمندی در سیر فلسفه سیاسی را ترسیم كند. حکومت مندی تنظیم رفتار جمعی انسانها به شیوه مطلوب در امر سیاسی و کاهش احتمال مخاطرات آن و افزایش احتمال سود، لذت و شادی است. بر این اساس سه نوع آرمانی پدیدار آگاهی سیاسی یعنی متافیزیک، فیزیک و اطلاعات سه عصر را شکل می دهند. این مقاله سیر اندیشه ای و عملی به صورت وجه منفی و مثبت سیاست را بررسی کرده و با عرضه بحرانها و گذرها نظريه شانس را معرفی می کند. اینکه انواع گوناگون حکومت مندی کداماند؟ آیا هیچ قانون خاصی در حکومت مندی ها به لحاظ تاریخ فلسفه سیاسی وجود دارد؟ تبلور حکومت مندی در سه عصر آگاهی بشر به چه نحوی است؟ سؤالهایی هستند که در این مقاله بررسی میشوند، تا حکومت مندی از سازة منفی در عصر اطلاعات به تمام حوزة اندیشه سیاسی بسط پیدا کند و در قالب یک نظريه بیطرفانه خود را نمایان سازد.
The present article is an attempt to depict three types of government establishment in the process of political philosophy, based on technology, i.e., the field of practical thought and unconscious capability. Government establishment is to adjust communal behavior of humans in a political affair in an acceptable way, to reduce possible threats from it and to increase the occurance of benefit, joy, and pleasure. Accordingly, the three ideal types of political consciousness-metaphysics, physics, and information- form three eras. The present article studies the process of theoretical and practical politics as its negative and positive aspects, and introduces the theory of chance studying crises and transitions. It discusses what different types of government establishment are. Is any regularity in them when the history of political philosophy is involved? What is the realization of government establishment in three eras of consciousness? The purpose here is to offer government establishment in an unbiased theory, which can move from its state as a negative constituent in the era of information to cover all the area of political thought.