ساختهاي همپايه و نقش زيباشناختي آن در كليله و دمنه
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایران
1 -
کلید واژه: ساختهاي همپايه كليله و دمنه نقد زيباشناختي,
چکیده مقاله :
استفاده از ساختهاي همپايه در كليله و دمنه يكي از تمهيدات زباني نصرالله منشي در پديد آوردن نثر فني است. منظور از ساختهاي همپايه، تشكيل گروههاي واژگاني يا جمله از طريق ساختار همپايگي با ادات همپايهساز است. ساختهاي همپايه در كليله و دمنه با توجه به تعداد سازهها، از ساختهاي دوسازهاي تا ساختهاي همپاية زنجيرهاي را شامل ميشود. سازههاي سازندة ساختهاي همپايه نيز از يك واژه تا يك عبارت چند جملهاي را در بر ميگيرد كه از لحاظ معنايي داراي روابطي از قبيل ترادف، تضاد، تقابل، تجانس و غيره هستند. ساختهاي همپايه در كليله و دمنه از نظر توزيع نحوي در محور همنشيني زبان در جايگاه همة نقشهاي نحوي قرار ميگيرد. مهمترين بهرة نصرالله منشي از ساختهاي همپايه، نقش زيباشناختي آنها در ساختار كلام است كه سخن او را به مرز شعر نزديك كرده است. مقالة حاضر نتيجة پژوهشي است كه به منظور بررسي و تحليل ساختهاي همپايه در كليله و دمنه انجام شده است.
This paper is the result of a reasearch which has been done for studying and analysis of the coordinate structures in Kalila - o - Demna. Applying coordinate structures in Kalila - o - Demna is one of the techniques by Abolmaali for creating dignified prose which is imitated by other writers in the periods after him not only in literary prose but also in writing historical and scientific books. What we mean by "coordinate structures" is two words, two phrases or two sentences which are connected by conjunction particularly ''and''. The coordinate structures may have been made of two parts or more. These parts which may be synonymous, antonym, cause and effect, etc. occupy the place of subject, object, complement, adjective and adverb in sentence structure. The most important using of the coordinate structures in Kalila-o-Demna is for aesthetic techniques.