بررسي تطبيقي داستانهاي بن بست و سمفوني مردگان با تأكيد بر مسئله اضطراب مرگ (برادركشي)
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایران
1 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: برادرکشی احمد دهقان ادبیات داستانی جنگ بن بست سمفونی مردگان,
چکیده مقاله :
واقعه برادرکشی به عنوان اسطوره دینی- تاریخی و با تأسی از کهن الگوی آن (قابیل و...) در ادوار مختلف و اشكال متنوع تکرار شده است. این کهن الگو با توجه به درآمیختن با اضطرابهای سه گانه حاصل مرگ، گناه و بيمعنايي؛ همواره در زمینهای از ترس و بیم بیان شده و البته با توجه به جهان بینیها و گفتمانهاي حاكم بر هر دوره به گونه خاص انعکاس یافته است. با توجه به انعکاس این واقعه در ادبیات کلاسیک فارسی، در ادبیات داستانی معاصر هم به دلیل خاصیت و قابلیت کم نظیر این ژانر، موضوع ياد شده این مجال را به نویسندگان معاصر داده که طرحی نو در بیان این کهن الگو درافکنند. در این مقاله نویسنده سعی میکند پس از بررسی این اسطوره تاریخی و ارتباط آن با اضطرابهای انسان معاصر؛ یکی از مستحدثترین داستانهای این حوزه را در بستر ادبیات داستانی دفاع مقدس در کنار یکی از معروفترین داستانهای پس از انقلاب با عنايت به اين بن مايه، بررسی و تحلیل کند. بر این اساس در گام نخست داستان کوتاه «بن بست» اثر احمد دهقان با توجه به تم غالب آن (برادرکشی) بررسی و نقد و در ادامه با رویکرد به رمان «سمفونی مردگان» تحلیل شده است.
Brothercide as a religious and historic myth, and originating from its archetype in the murder of Abel by his brother Cain, has always been associated with human’s triple concerns about ‘death’, ‘sin’, and ‘feeling of emptiness’. In classical Persian literature it has been expressed in different forms according to the prevail discourse of the time. In the present Article, the author tries to provide a contrastive analysis of Bon-Bast (a short war story by Mahmoud Dehghan), and Samfoni -e Mordegan, (a bestseller by Abbas Ma’roufi). First, an analysis of Bon-Bast is given; focusing the theme of brothercide, then it will be contrasted with Samfoni -e Mordegan.