Competitive An Investigation of the Effect of Open Innovation on Supply Chain Sustainability for the Purpose of Gaining Advantage, Using Structural Modeling Techniques; Study of Case: Mashhad Food Industries Units
Subject Areas :leila helalian 1 , Ali Morovati Sharifabadi 2 , habib zareh ahmadabadi 3
1 - Yazd University
2 - Yazd University
3 - University of Yazd
Keywords: open innovationsupply chain sustainability, competitive advantage structural equation modeling,
Abstract :
In this study, the effect of open innovation on supply chain sustainability in Mashhad food industries units has been investigated. After identifying the most important factors, which were prepared by studying research literature and background and confirmed by experts, all variables were drawn as a model in Smart PLS program, in which relationship between the two variables represented a hypothesis. The statistical population of this research included experts in Mashhad food industries units. 128 quality control experts of Mashhad food industries were selected completely randomized as the sample of study by "Rule 10" method. They were provided with the questionnaire of this study which was filled out by them. The results of structural equation modeling suggest that using open innovation in Mashhad food industries could lead to competitive advantage. But this effect will be more significant and impressive through using a sustainable supply chain. Because open innovation has a considerable impact on all aspects of sustainability in a supply chain and these aspects, except for the environmental aspect, have a significant impact on gaining competitive advantage. Therefore, considering the fact that competitive advantage is necessary for survival of an organization, using open innovation process through the effect on supply chain sustainability can lead to more success in obtaining competitive advantage in Mashhad food industries units.
1. استدلر، هارتموت و کیلگر، کریستوف. (1385). مدیریت زنجیره¬ی تأمین. ترجمه¬ی عسگری، نسرین و زنجیرانی فراهانی، رضا. تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران).
2. الهی، شعبان؛ کلانتری، نادیا؛ آذر، عادل و حسن¬زاده، محمد. رابطه¬ی میان زیرساخت¬های رایج نوآوری، ظرفیت جذب و عملکرد نوآرانه در سطح ملی. نشریه¬ی علمی پژوهشی مدیریت نوآوری، دوره¬ی 4، شماره¬ی 4، زمستان 94، صص 30-1.
3. حبیبی، آرش. (1391). آموزش کاربردی spss. ویراست دوم. انتشارات: کتاب فروشی آنلاین.
4. حسینی، احمد و شمس، فاطمه. (1393). تأثیر رفتار سازمانی مثبت و نوآوری باز بر بهبود مزیت رقابتی. فصل¬نامه¬ی علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، دوره¬ی 23، شماره¬ی 75، پاییز 93.
5. خاتمی فیروزآبادی، سید محمدعلی؛ الفت، لعیا و دولابی، سعید. (1395). انتخاب تأمین¬کنندگان در زنجیره-ی تأمین پایدار با استفاده از تکنیک¬های تصمیم¬گیری چند شاخصه فازی (مطالعه¬ی موردی: صنعت قطعه-سازی). فصلنامه¬ی مهندسی تصمیم، دوره¬ی 1، شماره¬ی 3، تابستان 94، صص 34-8.
6. راسخی، سعید و ذبیحی لهرمی، المیرا. (1387). پژوهش¬نامه¬ی علوم انسانی و اجتماعی. شماره¬ی 28، بهار 87، صص 54-31.
7. رعیت¬پیشه، سعید؛ احمدی کهنعلی ، رضا و عباس¬نژاد، طیبه. (1395). به کارگیری رویکرد کیفی فراترکیب جهت ارائه¬ی مدل جامع ارزیابی پایداری زنجیره¬ی تأمین. پژوهش¬های نوین در تصمیم¬گیری، دوره¬ی 1، شماره¬ی 1، بهار 95، صص 151-127.
8. شفیعی، مرتضی؛ تارمست، پگاه. (1393). تأثیر فرآیندهای مدیریت زنجیره¬ی تأمین بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی (مطالعه¬ی موردی شرکت ساپکو). مطالعات کمی در مدیریت، دوره¬ی 5، شماره¬ی 2، تابستان 93، صص 124-105.
9. عربشاهی، غلام¬عباس و زعفریان، رضا. (1390). تأثیر نوآوری باز بر رفتار زنجیره¬ی تأمین در صنعت گاز. پانزدهمین همایش بین¬المللی نفت و گاز
. 10. عزیزی، شهریار. (2004). مزیت رقابتی در تجارت الکترونیک. ماهنامه¬ی تدبیر، دوره¬ی 14، شماره¬ی 143.
11. فیض¬اللهی، علی. (1393). آموزش گام به گام نرم¬افزار آماری SMART PLS (برای اجرای معادلات ساختاری).
12. عندلیب ارکانی، داوود. 1395. روش تحقیق و امار با رویکرد حل مسئله. چاپ اول. انتشارات ترمه.
13. قاسمی، احمدرضا؛ شهبازی، میثم و صادقی، سعید. (1395). شناسایی و رتبه¬بندی مؤلفه¬های دخیل در رقابت¬پذیری زنجیره¬¬ی تأمین با به کارگیری تکنیک¬های PLS-BWM-FAHP (مورد مطالعه: شرکت کفش پیام). نخستین کنفرانس بین¬المللی پارادایم¬های نوین مدیریت- هوش تجاری و سازمانی، اردیبهشت 95.
14. منطقی، منوچهر و حسن¬آبادی، پریسا. (1395). الزامات گذر از نوآوری بسته به نوآوری باز. فصل¬نامه¬ی رشد و فن¬آوری، دوره¬ی 12، شماره¬ی 46، بهار 95، صص 34-26.
.15Abou-Moghli, A. A; Al Abdallah, G. M & Al Muala, A. (2012). Impact of innovation on realizing competitive advantage in banking sector in Jordan. American
Academic & Scholarly Research Journal, Vol. 4, No: 5, .16Ambastha, A & Momaya, K. S. (2003). Competitiveness of firms: review of theory, frameworks and models. Singapore Management Review, Vol. 26, No: 1,
PP: 45-61. https://ssrn.com/abstract=2146487... .17Akimova, I. (2000). Development of market orientation and competitiveness of Ukrainian firms. European Journal of Marketing, Vol. 34, No: 9/10, PP:
1128-1148
.18Barney, J. B. (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, Vol.17 , No:1. .19Bigliardi, B; Ivo Dormio, A & Galati, F. (2012). The adoption of open innovation within the telecommunication industry. European Journal of Innovation
Management, Vol. 15, No: 1, PP: 27-54 .20Brandenburg, M; Govidan, K; Sarkis, S; Seuring, S. (2013). Quantitative models for sustainable supply chain management: Developments and directions.
European Journal of Operational Research .21hristensen, J. F; Olesen, M. H & Kjær, J. S. (2005). The industrial dynamics of Open Innovation—Evidence from the transformation of consumer electronics.
Research policy, Vol. 34, No: 10, PP: 1533-1549 .22De Jong, J. P; Vanhaverbeke, W; Kalvet, T & Chesbrough, H. (2008). Policies for open innovation: Theory, framework and cases. Tarmo Kalvet.
http://books.google.com/
.23Gassmann, Oliver. (2006). Opening up the innovation process: towards an agenda. R&D Management, Vol. 36, No: 3, PP: 223–226 .24Gassmann, Oliver and Enkel, Ellen. (2004). Towards a theory of open innovation: three core process archetypes. Proceedings of the R&D Management
Conference,Lisbon, Portugal .25Gunasekaran, A; Subramanian, N & Papadopoulos, T. (2017). Information technology for competitive advantage within logistics and supply chains: A
review. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Vol.99, PP: 14-33 .26Hassini, E; Surti, C & Searcy, C. (2012). A literature review and a case study of sustainable supply chains with a focus on metrics. International Journal of
Production Economics, Vol. 140, No: 1, PP: 69-82
.27PSDKD ALSHill, C.W.L& Jones, R. (2008). Strategic management: An Integrated Approach. 9th Edition, South-Western cengage learning. 28Holsapple, C. W & Singh, M. (2001). The knowledge chain model: activities for competitiveness. Expert systems with applications, Vol. 20. No: 1, PP:
.77-98 .29Jangga, R; Ali, N. M; Ismail, M & Sahari, N. (2015). Effect of environmental uncertainty and supply chain flexibility towards supply chain innovation: An
.exploratory study. Procedia Economics and Finance, Vol. 31, 262-268 .30Julka, N; Karimi, I & Srinivasan, R. (2002). Agent-based supply chain management—2: a refinery application. Computers & chemical engineering, Vol. 26,
No: 12, PP: 1771-1781 .31Lonial, S. C & Carter, R. E. (2015). The impact of organizational orientations on medium and small firm performance: A resource‐based perspective. Journal
.of Small Business Management, Vol. 53. No: 1, PP: 94-113 32Monsef, S; Khairuzaman, W & Ismail, W. (2012). The impact of open innovation in new product development process. International Journal of
.Fundamental Psychology & Social Sciences, Vol. 2, No: 1, PP: 7-12 33Mentzer, J. T; DeWitt, W; Keebler, J. S; Min, S; Nix, N. W; Smith, C. D., & Zacharia, Z. G. (2001). Defining supply chain management. Journal of Business
logistics, Vol. 22, No: 2, PP: 1-25. DOI: 10.1002/j.2158-1592.2001.tb00001.x .34Mortara, L; Napp, J. J; Slacik, I & Minshall, T. (2009). How to implement open innovation: Lessons from studying large multinational companies. University
of Cambridge, IFM
.35Porter, M. E. (1980), "Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors", New York, The Free Press.
1er, M. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press New York3. PP: 83-102 .37Tseng, S.-C & Hung, S.-W. (2014). A strategic decision-making model considering the social costs of carbon dioxide emissions for sustainable supply chain
. management. Journal of Environmental Management,Vol. 133, PP: 315-322 38Yakovleva, N; Sarkis, J & Sloan, T. (2010). Sustainability indicators for the food supply chain, Environmental assessment and management in the food
.industry: Life Cycle Assessment and related approaches. Woodhead Publishing, Cambridge, 297-329 .39zhou, K. Z; Li, J. J; Zhou, N & Su, C. (2008). Market orientation, job satisfaction, product quality, and firm performance: evidence from China. Strategic
. Management Journal, Vol. 29, No: 9, PP: 985-1000