رابطه جهانی شدن علمی آموزش عالی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه سمنان
الموضوعات :سکینه جعفری 1 , نازنین زهرا یامینی 2
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - رشته مدیریت آموزشی، دبیر آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: جهانی شدن علمی, دستاورد تحصیلی, دانشجویان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی رابطه جهانی شدن علمی آموزش عالی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه سمنان می باشد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردي و با توجه به نحوه گردآوري داده ها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان (13000 نفر) در سال 97-1396 می باشد. شرکتکنندگان 230 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان (162 نفر کارشناسی، 68 نفر کارشناسی ارشد) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدند. همه شرکت کنندگان پرسشنامه های جهانی شدن علمی آموزش عالی و دستاورد های تحصیلی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمون های تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که میانگین میزان اهمیت ابعاد جهانی شدن علمی آموزش عالی در سطح مطلوب و میانگین دستاورد تحصیلی دانشجویان در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی شده است. بین دستاورد تحصیلی دانشجویان با همکاری های علمی بین المللی، اجتماع علمی جهانی، افزایش سرعت توسعه علمی، شکلگیری تفکر جهانی و رشد اجتماعی دانشگاهیان رابطه ی معناداری وجود دارد. جهانی شدن علمی آموزش عالی با ضریب رگرسیون 33/0 بر میزان دستاورد تحصیلی دانشجویان اثر مثبت و معناداری دارد. یافته دیگر پژوهش نشان داد بهمنظور افزایش دستاورد تحصیلی دانشجویان در راستای جهانی شدن علمی آموزش عالی ابتدا باید تفکر جهانی در آموزش عالی شکل گیرد و سپس به یک اجتماع علمی جهانی رسید و همچنین سرعت توسعه علمی را افزایش و درنهایت به همکاری علمی بین المللی با آموزش عالی خارج از کشور پرداخت.
1. آدم زاده، فاطمه (1384). جهانیشدن و نظامهاي نوین آموزشی، مجموعهي مقالات اولین همایش ملی جهانی شدن تعلیم و تربیت. جهاد دانشگاهی تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، انتشارات وزارت امورخارجه.
2. امین بیدختی، علی¬اکبر؛ محمدی، مهدی و جعفری، سکینه (1394). بررسی رابطه ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرایندهای یاددهی ـ یادگیری. مجله پژوهش¬های برنامه¬ی درسی، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، 5(1)، 119-89.
3. جعفری، سکینه (1394). تدوین و آزمون الگوی ایرانی ـ اسلامی جهانی¬شدن آموزش عالی. رساله دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان.
4. جعفری، سکینه و عبدشریفی، فاطمه (1393). روابط ساختاری شایستگیهای تدریس ادراک شده اعضای هیأت علمی و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 1(پیاپی 2/66)، 66-47.
5. حمیدی، همایون و سرفرازی، مهرزاد (1390). جهانیشدن و مدیریت منابع انسانی. فصلنامه مطالعات راهبردی جهانیشدن، 2(2)، 40-2.
6. رابرتسون، رونالد، (1380). جهانیشدن تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی. ترجمه: کمال پولادی، تهران: نشر ثالث.
7. زمانی، اصغر (1396). شناسایی، تحلیل و اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش در آموزش عالی. دو فصلنامه نوآوری و ارزش¬آفرینی، 6(11)، 35-23.
8. صالحی عمران، ابراهیم و قاسم¬زاده، آناهیتا (1392). بررسی مهارت¬های عمومی مرتبط با کیفی¬سازی آموزش¬های فنی و حرفه¬ای از منظر ذینفعان. دو فصلنامه نوآوری و ارزش¬آفرینی، 2(4)، 41-23.
9. عالی، شهیندخت (1384). جهانیشدن تعلیم و تربیت و نقش زنان. مجموعهي مقالات اولین همایش ملی جهانیشدن تعلیم و تربیت، جهاد دانشگاهی تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، انتشارات: وزارت امور خارجه.
10. عباس پور، ارکیده (1392). ارزیابی تأثیر جهانیشدن بر فرآیند یاددهی ـ یادگیری در آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاههای شیراز و بهشتی. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
11. گل محمدی، احمد (1381). جهانیشدن، فرهنگ و هویت. تهران: نشر نی، چاپ اول.
12. Abdul Razak, M. A. (2011). Globalization and its impact on education and culture. World Journal of Islamic history and civilization, 1(1), 59-69.
13. Aberiox, D. (2001). Athabasca University: change management in a nontraditional university setting; in leadership for 21st century learning (latches & Hanna). London: Kegan, 157 -165.
14. Akani, C. (2012). The effect of globalization on Nigeria education, global advanced research. Journal of social science, 1(5), 92 -100.
15. Al’Abri, Kh. (2009). The impact of globalization on education policy of developing countries: Oman as an example. Literacy information and computer education Journal (LICEJ), 2(4), 491-502.
16. Albrow, M. (1992). The global age: state and society beyond modernity. Policy press: Cambridge.
17. Ali, S., & Tahir, M. S. (2009). Reforming education in Pakistan – tracing global links. Journal of Research and Reflections in Education, 3(15), 1-16.
18. Altbach, Ph. G., & Knight, J. (2007). The internationalization of higher education: motivations and realities. Journal of Studies in International Education, 11, 289-305.
19. Astin, A. W. (1984). Student involvement: A developmental theory for higher education. Journal of College Student Personnel, 25(3), 297- 308.
20. Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the academy of marketing science, 16, 74-94.
21. Biggs, J. B., & Tang C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. McGraw Hill: Open University Press.
22. Bollen, K. A. (1989). Structural equation models with latent variables. New York: Wiley & sons.
23. Boubsil, O., & Carabajal, K. (2011). Implications of globalization for distance education in the United States. Journal of Distance Education, 25(1), 699-712.
24. Chen, J. (2007). How the academic support of parents, teachers and peers contribute to a student’s achievement (The Case of Hong Kong), New York: The Edwin Millen Press.
25. Clarke, D. L. P. (2001). Quality of effort and perceptions of the college environment: an examination of sociodemographic and academic variables for ethnic minority students [dissertation]. New Jersey: University of New Jersey State, School of education.
26. De wit, H. (2002). Internationalization of higher education in the United States of America and Europe and the United States. Amsterdam: European association for international education.
27. Delanty, G. (2002). The governance of universities: what is the role of the university in the knowledge society? Canadian journal of sociology, 27(2), 185-98.
28. Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
29. Giddens, A. (1990). The consequences of modernity, Cambridge: polity press.
30. Golam, S. (2002). Globalization and the University Responsibilities, IAUP Sydney.
31. Haigh, M. (2002). Internationalization of the curriculum: designing inclusive education for a small world. Journal of geography in higher education, 26(1), 49-66.
32. Hall, R. H. (2009). Organizations structures, processes and outcomes, copy right by Pearson education. Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
33. Hardy, L. S. (2005). Linear relationship between campus environment, involvement and educational outcomes at tribally controlled community college [dissertation], Memphis, Tennessee: University of Memphis, College of education.
34. Holm, H. H., & Sorensen, G. (1995). Introduction: what has changed?” In Hans- hernia holm and Georg Sorensen, eds., who's world order? Uneven globalization and the end of the cold war (boulder, co: Westview), 1–17.
35. Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling, 6(1), 1-55.
36. Hu, S., & Kuh, G. D. (2002). Being (Dis) engaged in educationally purposeful activities: the influences of student and institutional characteristics, Research in Higher Education, 43(5), 521-555.
37. Jackson, J. (2008). Globalization, internationalization, and short-term stays abroad. International Journal of intercultural relations, 32(4), 349-358.
38. Jafari, S. & Asgari, A. (2020). Predicting Students’ Academic Achievement Based on the Classroom Climate, Mediating Role of Teacher-Student Interaction and Academic Motivation. Integration Of Education, 24(1), 62-74.
39. Ji Yeung, J. (2009). Analysis of the relationship between internationalization and the quality of higher education. A dissertation submitted faculty of the graduate school of the University of Minnesota.
40. Kallen, D. (1991). Academic exchange in Europe: towards a new era of cooperation in the open door, Bucharest, Romania: CEPES/UNESCO.
41. Karemera, D. (2003). The effects of academic environment and background characteristics on students' satisfaction and performance, The Case of South Carolina State University's School of Business, College Student Journal, 37(2), 298- 11.
42. Kezar, A., & Kinzie, J. (2006). Examining the ways institutions can create student engagement: the role of mission. Journal of College Student Development, 47(2), 149-172.
43. Kim, Y. Y., & Bhawuk, D. P. S. (2008). Globalization and diversity: contributions from intercultural research. International journal of intercultural relations, 32(4), 301-304.
44. Knight, J., & De Wit, H. (Eds.), (1997). Internationalization of higher education in Asia and pacific countries, Amsterdam, European association for international education.
45. Lee, H. C., (2001). Universities going with the 21st Century, Seoul: Minimum Publisher.
46. Lewellen, T. (2010). The anthropology of globalization: cultural anthropology enters the 12st century, Jaipur: Rawat.
47. Lopez, V., & Kambutu, J. (2011). Multicultural education within the era of internalization and globalization. Multicultural perspectives, 13(1), 3-4.
48. MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H., M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological methods, 1(2), 130-49.
49. Mc Grew, A. (1992). A global society? In s. Haled. Held and a. M.C. grew (ends), modernity and its future, policy press: Cambridge.
50. Mersha, Y., Bishaw, A., & Tegegne, F. (2013). Factors affecting female students’ academic achievement at basher Dar University, Journal of International Cooperation in Education, 15(3), 135 – 148.
51. Miller, E. V. (2008). Perceived relation of adult community college students between quality of effort and outcome gains: adult students at one community college. Doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia, School of Education.
52. Mueller, R. O. (1996). Basic principle of structural equation modeling an introduction to lisrel and eqs.
53. Nilsson, B. (2003). Internationalization at home from a Swedish perspective: the case of Malmo. Journal of studies in international education, 7(1), 27-40.
54. Pace, R., & Kuh, G. (2002). College student experiences questionnaire. India University; www.indiana.edu/~cseq/qualeff.html.
55. Pittman, C. J. (2003). A Study of the Relationship between College Student Experiences and Achievement. Doctoral Dissertation. College of William and Mary in Virginia, Department of Educational Administration and Higher Education. Abstract Available at: http://Proquest.Umi.com. 16/9/2010.
56. Rizvi, F., & Lingard, B. (2010). Globalizing education policy. New York: Routledge.
57. Robertson, S., Novelli, M., Dale, R., Tikly, L., Dachi, H., & Ndebela, A. (2007). Globalisation, education and development: ideas, actors and dynamics. London: DfID.
58. Saleem, M. A., & Qureshi, M. I. (2011). Credentials and examination of the factors affecting the students’ academic achievement in higher education (a case study of universities in public and private sector at d.i.khan), Gomel University Journal of Research, 27(2), 74- 80.
59. Schaeffer, R. K. (2003). Understanding globalization: the social consequences of political, economic, and environmental change. Lanham, md: rowman & littlefield.
60. Schneider, M. (2002). Do school facilities affect academic outcomes? National clearinghouse for educational facilities, Retrieved from www.Edfacilities,Org on Aug 20, 2008.
61. Scholte, J. A. (2000). Globalization, a critical introduction. London, 12-17.
62. Schroeder, C. C., & Kuh, G. D. (2003). How are we doing at engaging students? Charles Schroeder talks to George Kuh, About Campus, (8)2, 9-16.
63. Shah, R., & Ward, P. T. (2007). Defining and developing measures of lean production. Journal of operations management, 25, 785–805.
64. Shun Wing, N. G. (2012). Rethinking the mission of internationalization of higher education in the asia-pacific region. Journal of Comparative and International Education, 42(3), 439-459.
65. Stevens, V. H. (2012). Students’ perceptions on issues related to globalization at a four-year community college in Florida. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Ph.D. In curriculum and instruction department of adult career and higher education College of Education University of South Florida.
66. Tomasky, T. A. (2004). An action research study, using an organizational development approach to study the effect of structural change in the human resource department in a large suburban school district, ed. d. dissertation, university of La Verne, California, USA.
67. Torres, C. A., & Morrow, R. A. (2000). The state, globalization, and educational policy’. in Burbeles and Torres (Eds).
68. Ugbe, A. U., & Agim, J. I., (2010). Influence of Teachers’ Competence on Students Academic Performance in Senior Secondary School Chemistry. Global Journal of Educational Research, 8(1-2), 31-42.
69. Ugoani, J. N. N. (2012). An Analysis of the Relationship between Teachers’ Competencies and Effective Basic Education Management in Nigeria. Global Journal of Educational Research, 7(1), 1-18.
70. Vaira, M. (2004). Globalization and higher education organizational change: a framework for analysis, higher education. Literacy Information and Computer Education Journal, 48, 483–510.
71. Warwick, P. H., & Moogan, Y. J. (2013). A comparative study of perceptions of internationalization strategies in UK Universities. Journal of Comparative and International Education, 43(1), 102-123.
72. Weldon, P. A., Rexhepi, J. Chang, Ch., Jones, L., Layton, L. A., Liu, A., McKibben, S., Misiaszek, G., Olmos, L., Quon, A., Torres, A. C. (2010). Globalization and higher education in southern California: views from the professoriate. Journal of comparative and international education, 41(1), 5-24.
73. Williams, J. M. (2007). College student experiences questionnaire research program, 47th Annual Forum of the Association for Institutional Research.
74. Willis, D. B., Satoshi, Y., & Jeremy, R. (2008). Frontiers of education: japan as “global model” or “nation at risk? International review of education, 54, 493-515.
75. Zhan, Yu. (2010). Impact of international foundations on the internationalization of Chinese research universities. A case study of Peking University and the Nippon foundation group, Columbia University.