فرهنگ نوآورانه، زمینه¬ساز بهبود یادگیری سازمانی با بهره گیری از برند سازمانی داخلی (پژوهشی در صنعت نفت ایران)
الموضوعات :سعید آیباغی اصفهانی 1 , الهه ابراهیمی 2 , رضا شیخ 3
1 - دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران
2 - دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات شاهرود، ایران
3 - دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران
الکلمات المفتاحية: برند سازی داخلی, یادگیری سازمانی, فرهنگ نوآورانه, مدلسازی معادلات ساختاری, پژوهشگاه نفت ایران,
ملخص المقالة :
در این تحقیق اثر برندسازی داخلی بر یادگیری سازمانی با در نظر گرفتن متغیر تعدیلگر فرهنگ نوآوری به عنوان فرضیه اصلی مورد بررسی قرار گرفته است. جهت جمع آوری داده ها در این پژوهش، از پرسشنامه های استاندارد برندسازی داخلی، یادگیری سازمانی و فرهنگ نوآورانه بهره گرفته شده و روش تحقیق نیز در این مقاله از نوع توصیفی- همبستگی و برمبنای هدف، کاربردی است. نمونه مورد مطالعه 168 نفر از کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت ایران بود. فرضیه ها از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و همچنین بررسی تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3، مورد آزمون قرار گرفت؛ همچنین پایایی کل پرسش نامه 854/0 به دست آمد. لذا ابزار سنجش از پایایی قابل قبولی برخوردار بوده است. نتایج تحقیق نشان داد: برندسازی داخلی تاثیر مثبت و معنادار بر یادگیری سازمانی دارد. همچنین یافتههای پژوهش نقش تعدیلکنندگی فرهنگ نوآورانه در این رابطه را تائید نمود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ، 168 نفر، محاسبه و جمع آوری داده ها با استفاده از سه پرسش نامه استاندارد برندسازی داخلی، یادگیری سازمانی و فرهنگ نوآورانه صورت گرفت. برای آزمون فرضیه ها از نرم افزار Smart pls 3 جهت بررسی های و مدل سازی معادلات ساختار و تایید مدل پژوهش استفاده شد.
1. امیری، یاسر و قاسمی، فاطمه (۱۳۸۸). توسعه مدل بهینه فرهنگ نوآوری و مزایای حاصل از پیاده¬سازی آن، دومین کنفرانس ملی خلاقیت¬شناسی و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران، پژوهشکده علوم خلاقیت شناسی، نوآوری.
2. پرداختچی، محمدحسن؛ قهرمانی، محمد؛ یالقوزآغاجی (1387). مطالعه دانشگاه ارومیه بر اساس ابعاد سازمان یادگیرنده از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه. فصل نامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. شماره 1، ص 22-9.
3. پورعزت، علی اصغر؛ تصدیقی، سودابه و علوی، امیر علی (1393). فرهنگ نوآوری برای كسب مزيت رقابتي در شركت بنتون در ايران، مجله فرایند مدیریت و توسعه، دوره 27، شماره 3، ص 100-75.
4. حسینی , س. & چلی سریل، ن. (1392). تأثیر هوش سازمانی بر یادگیری در سازمان. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 131-159.
5. خورشيد، ص. & پاشازاده، ع. (1393). اثر سبك رهبري تحول آفرين بر قابليت يادگيري سازماني با ملاحظه نقش ميانجي هوش سازماني. پژوهشنامه مديريت تحول.
6. داورزنی، هدی؛ برادران کاظم¬زاده، رضا؛ ذگردی، سید حسام¬الدین (1391). ارائه مدلی برای بررسی میزان تأثیرات قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری. مهندسی صنایع و مدیریت شریف. شماره 2، ص 14-3.
7. زارعی، عظیم؛ مقدم، علیرضا؛ مهمان نوازان، سهیلا و شهریاري، مهري (1395). بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیري سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوري سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 5، شماره 4، ص 32-1.
8. سره¬بندی، زهر؛ داوری، علی (1393). بررسی رابطه بین آمیخته بازاریابی داخلی و قابلیت یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: بیمارستان¬های دانشگاه علوم¬پزشکی ایران). اولین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی.
9. سلطانی، مرتضی؛ نبی زاده مامانی، الناز؛ مزینانی، امیر حسین (1395). طراحی و تبیین مدل مکانیزم ها، آثار و پیامد برندسازی داخلی (مورد مطالعه: گروه صنعتی سدید). فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. شماره 21، ص 152-133.
10. شفیعی، مسعود؛ نعمتی، محمد علی (1389). نظام ملی نوآوري بارویکرد توسعه فرهنگ کارآفرینی. نشریه صنعت و دانشگاه. شماره 9 و 10، ص (2-1).
11. شمس، غلامرضا؛ پرداختچی، محمد حسن؛ ملکی، حاتم (1391). بررسی تاثیر سازمان یادگیرنده برعملکرد سازمانی با واسطه یادگیری سازمانی: مطالعه موردی. انديشه¬هاي نوين تربيتي. شماره 3.
12. طالع¬پسند، سیاوش؛ محمدی حسینی، سید احمد (1395). آزمون مدل ساختاری فرهنگ سازمانی و فرایند مدیریت دانش با عملکرد سازمانی: نقش میانجی نوآوری سازمانی. فصلنامة نوآوری و ارزش¬آفرینی، شمارة نهم، 112-101.
13. عزیزی، شهریار؛ جمالی، ش و صدناعی ، ا (1391). ارائه مدل عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در مورد برند در صنعت بانک داری - مطالعه موردی :بانک کشاورزی. مدیریت بازرگانی. 1(4)، ص 104 -89.
14. عطاران، جواد؛ دیواندری، علی؛ آدینتف، حیات (1391). شناسایی عوامل مؤثر بر تحکیم بازار (تحقق مزیت رقابتی پایدار) خدمات بانکی دربانک ملت بر مبنای دیدگاه منبع محور. مجله مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 12، ص 112-91.
15. محمدی حسینی، سید احمد؛ امین بیدختی، علی اکبر؛ جمشیدی، لاله (1392). بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری. دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی. شماره 4، 95-83.
16. نعمتی، محمد علی؛ موسوی امیری، سید طیبه؛ خسروی، محبوبه (1393). دانشگاه پژوهی؛ رهیافتی نو در راستای توسعۀ ارتباط دانشگاه و صنعت. نشریه صنعت و دانشگاه، سال هفتم، شماره های 25 و 26، ص 14-1.
17. نمامیان, ف. & فیض¬الهی، ص. (1394). تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعة موردی: شهرک صنعتی ایلام). فرهنگ ایلام، ص 161-174.
18. نورالهی، سمیه؛ کفاش پور، آذر؛ حدادیان، علیرضا (1392). بررسی تاثیر قابلیت¬هاي بازاریابی بر هملکرد بازار به واسطه متغیر خلق ارزش برتر براي مشتري در صنایع غذایی شهرك صنعتی توس مشهد. دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین استان گلستان، گرگان.
19. کریمی، ف. & اکبری، م. (1393). الگوی روابط بین قابلیت یادگیری سازمانی و هوش سازمانی با رفتارشهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه. فصلنامه علمی_ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت دانشی، ص 143-158.
20. هادی¬زاده مقدم، ا. جمالی کاپک، ش. & رضایی، م. (1391). مدل تاثیر برندسازی داخلی بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتل داری. پژوهش¬های مدیریت در ایران، ص 203 تا 226.
21. Ali , M. & Park, K. (2016). The mediating role of an innovative culture in the relationship between absorptive capacity and technical and non technical innovation. Journal of Business Research.
22. Ashforth, B. E. & Mael, F. (1989). Socialidentity theory and the organization.Academy of Management Review, 14(1),20-39.10- Asif.
23. Baker, WE. Sinkula, J.M. (2002). Market Orientation, learning Orientation and Product Innovation: Delving into the Organization's Black Box. J Market Focus Manage, 5(1), 5-23.
24. Bolboli M, Bahrami MA ,Montazeralfaraj R , Dehghani tafti A (1393). The relationship between the degree of realization of a learning organization and organizational citizenship behavior staff of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd. Journal of Jiroft; 1(1): 20-7. [P ersian].
25. Chakravorti, B. (2010). Finding Competitive Advantage In Adversity. Harvard Business Review, 88(11): 102-108.
26. Çınara, F. & Eren, E. (2015) Organizational Learning Capacity Impact on Sustainable. International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, 251-260.
27. Costanzo, L.A; Tzompa, V. (2008). Enhancing organizational learning in teams: has the middle manager got a rol? International journal of educational management, 14 (3-4)PP.146-164.
28. Dobni, C.B. (2008). Measuring innovation culture in organization. The development of a generalized innovation culture construct using exploratory factor analysis European Journal of Innovation Management, 11)4,539 – 559.
29. Fang, E. Li, X. & Lu, J. (2016). Effects of Organizational Learning on Process Technology and Operations Performance in Mass Customizers. Intern. Journal of Production Economics.
30. Ferna´ndez-Mesa, A. & Joaquı´n, A. (2015). Entrepreneurial orientation and export intensity: Examining the interplay of organizational learning and innovation. International Business Review, 148-156.
31. Green W. and C;iley R, (2014), «The field of radical innovation: making sense of organizational culture es and radical innovation”, Industrial marketing management, Vol.43, PP.1343- 1350.
32. Hogan, S. J. & Coote, L.V. (2013). Organizational culture, innovation, and performance: A test of Schein's model. Journal of Business Research, 1-13.
33. Jacobs, R. (2003), Turn employees intobrand ambassadors. Bank Marketing, 35(3), 22-6.
34. Jane M. , C., Mathilde , M. Roland , B. & Anna P. , N. (2013). A large-scale longitudinal study indicating the importance of perceived effectiveness, organizational and management support for innovative culture. Social Science & Medicine, 119-124
35. Jungwon , P. Keon-Hyung , L. & Pan , K. S. (2015). Participative Management and Perceived Organizational Performance: The Moderating Effects of Innovative Organizational Culture. Public Performance & Management Review, 316-336.
36. Khazanchi, S. Lewis, M. W. & Boyer, K. K. (2007). Innovation-supportive culture: The impact of organizational values on process innovation. Journal of Operations Management, 25(4), pp. 871–884.
37. Knipfer, K. Kump , B. & Wess, D. (2013). Reflection as a catalyst for organisational learning. Studies in Continuing Education.
38. Liao, S. H. Fei, W. C. & Liu, C. T. (2008). Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation; Technovation 28, 183-195.
39. MacLaverty N. Goom S. McQuillan P. Oddie H. (2008); Internal Branding – A Human Resources Perspective. Canadian Marketing Association.
40. O’Cass , A. & Viet Ngo, L. (2007).Market orientation versus innovative culture: two routes to superior brand performance. European Journal of Marketin , (868-887).
41. Punjaisri, K. & Wilson, A. (2007). The role of internal branding in the delivery of employee brand promise. Journal of Brand Management, 15(1), 57-70. 42. Punjaisri, K. & Wilson, A. (2011). Internal branding process: key mechanisms, outcomes and moderating factors, European Journal of Marketing, 45(9),1521-1537.
43. Punjaisri, K. Wilson, A. & Evanschitzky, H. (2008). Exploring the Influences of Internal Branding on Employees' Brand Promise Delivery: Implications for Strengthening Customer–Brand Relationships. Journal of Relationship Marketing, 7(4), 407-424. Schiffenbauer. (2001). "A study all of a brand’s constituencies"; Marketing News, 35(11).
44. Sheng, M. L. & Chien, I. (2016). Rethinking organizational learning orientation on radical and incremental innovation in high-tech firms. Journal of Business Research, 69(6), 2302-2308.
45. Sheng, M. & Iting, C. (2015). Rethinking organizational learning orientation on radical and incremental innovation in high-tech firms. Journal of Business Research.
46. Sok, Phyra; o’Cass, Aron, Momy, Sok, Keo. (2013), Acgievingsuperior SME performance: overarchinh role of marketing, innovation and learning capabilities, australian marketing journal, 21, 161-167.
47. Terziovski, M. (2008). Building innovation capability in organizations. UK: Imperial College Press.
48. Tippins, M. J. & Sohi, R. S. (2003). IT competency and firm performance: Is organizational learning a missing link? Strategic Management Journal, 24, pp. 745-61.
49. Vargas, M. I. (2015). Determinant Factors for Small Business to Achieve Innovation, Indonesia International Conference on Innovation, Entrepreneurship and Small Business, 43-52.
50. Valle, R., Valencia, J., Jime´nez, D & ,. Caballero, L . (2011).Linking organizational learning with technical innovation and organizational culture . Journal of knowledge management.
51. Vijande, M. Sánchez, J. & Trespalacios, J.)2012). How organizational learning affects a firm's flexibility, competitive strategy,and performance. Journal of Business Research, 1079-1089.
52. Zainal, N. Ishak, K. Ramli, R. Husain, H. & Marzuki Mustafa, M. (2011). Nurturing Innovative Culture among Mentors and School Students through “Microcontroller School Mentoring Project”. Procedia Social and Behavioral Sciences 18, 241-246.
53. Zappa, P., & Robins, G. (2015) . Organizational learning across multi-level networks. SocialNetworks.