طراحی مدل رقابت پذیری با استفاده از پیچیدگی شناختی راهبردی؛ بررسی نقش میانجی هوش بازاریابی
الموضوعات :غلامرضا امینی خیابانی 1 , داود فیض 2
1 - مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: پیچیدگی شناختی راهبردی, حس گری بازار, رقابت پذیری, روانشناسی مشتری, هوش بازاریابی,
ملخص المقالة :
رقابت پذیری مفهومی پیچیده و چند سطحی است و توانایی کسب بازخور با کیفیت از محیط را دارد؛ این پژوهش با هدف ارتقاء قابلیت رقابت پذیری طراحی گردید؛ زیرا رقابت پذیری نقش مهمی در بهرهوری سازمان ایفاء می نماید. برای دستیابی به هدف تحقیق از قابلیت پیچیدگی شناختی که یک مفهوم راهبردی است و دو جنبة کلیدی آن یعنی حس گری بازار و روانشناسی مشتری استفاده شد. همچنین نقش هوش بازاریابی و ابعاد سه گانه آن به عنوان متغیر میانجی در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با جامعة آماری متشکل از دانشجویان دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران تا رسیدن به سطح اشباع ادامه یافت. داده های گردآوری شده با هدف پیش بینی رفتار آتی متغیرها به روش پویائی سیستم ها تحلیل شدند. برای این منظور 2 سناریو با استفاده از نرم افزار Vensim PLE شبیه سازی گردید؛ در سناریوی اول حس گری بازار با ایجاد بستر لازم برای ایجاد هوشمندی و انتشار آن منجر به بروز نوآوری راهبردی شد و در سناریوی دوم روانشناسی مشتری به عنوان عامل موثر در پاسخگوئی به بازار و ایجاد شایستگی شناخته شد. نتایج نشان داد در سناریوی دوم اندکی بهبود در روانشناسی مشتری، شایستگی ادراکی بیشتری در ذهن به وجود می آورد. به سازمان ها پیشنهاد می شود برای درک و تفسیر محیط پیچیده، سازمان اطلاعاتی هوشمند و منسجمی طراحی نمایند زیرا برای بهبود ظرفیت رقابت-پذیری، دستیابی هم زمان به نوآوری راهبردی و شایستگی سازمانی ضروری است.
• امینی خیابانی، غلامرضا (1397). تبیین نقش قابلیت¬های استراتژیکِ حس¬گری محیط و کارآفرینی محوری بر عملکرد سازمانی. توسعه سازمانی پلیس، شماره 64، صفحات 38-11.
• پورصادق، ناصر (1392). بررسی رابطه بین سبک های تصمیم گیری با مزیت رقابتی در شرکت های کوچک و متوسط. دو فصلنامه نوآوری و ارزش¬افرینی. شماره 19 و 20، صفحات 45-33.
• رستگار، عباسعلی؛ دهقانی سلطانی، مهدی؛ فارسی زاده، حسین (1395). تاثیر سرمایه اجتماعی خریدار/ فروشنده بر عملکرد نوآوری با بکارگیری توسعه دانش مشتری و تعهد به نوآوری (1395). دو فصلنامه نوآوری و ارزش-آفرینی، شماره 9، صفحات 82-63.
• طباطبایی مزدآبادی، سید محسن (1394). بررسی نقش هوش هیجانی و هوش فرهنگی در گرایش به تحول سازمانی. دو فصلنامه نوآوری و ارزش¬آفرینی، شماره 7، صفحات 116-105.
• فیض، داود؛ شهابی، علی (1391). مدلسازی نقش کانون¬های هماهنگی دانش و صنعت در توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت با رویکرد پویایی سیستم. دو فصلنامه نوآوری و ارزش¬آفرینی، شماره 17و18، صفحات 49-39.
• شبابی، هومن؛ یحیی¬زاده¬فر، محمود؛ راسخی، سعید؛ شیرخدایی، میثم (1398). بررسی رابطه متغیرهای اثرگذار بر توسعه علم، توسعه فناوری و رشد اقتصادی در ایران با رویکرد پویایی سیستم¬ها. دو فصلنامه نوآوری و ارزش¬آفرینی، شماره 13، صفحات 78-55.
• نظری، محسن (1396). موضوعات و عناوین پژوهش¬های بازاریابی در تحقیقات اخیر (تحلیل محتوای مقالات منتشر شده در سه مجلة برتر بازاریابی دنیا). فصلنامه مدیریت بازرگانی. سال نهم، شماره 2، صفحات 5-1.
• محمدی، اسفندیار؛ شرفی، وحید؛ ویسی، سعید (1396). تاثیر نوآوری استراتژیک بر تمایل به خرید مشتری: نقش تعدیل¬گری قابلیت¬های نوآوری. دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، شماره 12، صفحات 98-81.
• Adobor, H. (2005). Trust as sense making: the micro dynamics of trust in interfirm alliances. Journal of Business Research, 58: 330-337.
• Andreeva, T. & Kianto, A. (2011). Knowledge processes, knowledge intensity and innovation: a moderated mediation analysis. Journal of Knowledge Management, 15 (6): 1016-1034.
• Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative research in psychology, 3 (2), 77-101
• Calori, R., Johnson, G. & Sarnin, P. (1994). CEOs cognitive maps & the scope of the organization. Strategic Management Journal, 15(6), 437-457.
• Cardon, M.S., Stevens, C.E. & Potter, D.R. (2011). Misfortunes or mistakes? Cultural sense making of entrepreneurial failure, Journal of Business Venturing, 26: 79-92.
• Cheng, C.F., Lai, M.K., & Wu, W.Y. (2010). Exploring the impact of strategic innovation on R&D employees’ job satisfaction: a mathematical model and empirical research. Journal of Technology Innovation, 30 (8): 459–470.
• Chesbrough, H. (2003). Open platform innovation: creating value from internal and external innovation. Intel Technology Journal, 7 (3- August): 5-9.
• Chew, D.A.S., Yan, Sh. & Cheah, C.Y.J. (2008). Core capability and competitive Strategy for construction SMEs in China. Chinese Management Studies, 2 (3): 203–214.
• Curseu, P. L. (2010). The role of cognitive complexity in entrepreneurial strategic decision making, In vermeulen, P. A. M. & Curseu, P. L. (eds.), Entrepreneurial decision making and the use of bias & heuristics. Edward Elgar publishing limited, 68-86.
• Danielle, G. W. & VanGestel, M. (2010). Social capital, cognitive complexity and the innovative performance of SMEs, In vermeulen, P. A. M. & Curseu, P. L. (eds.), Entrepreneurial decision making and the use of bias & heuristics. Edward Elgar publishing limited, 161-174.
• Dougherty, D. (1992). Interpretive barriers to successful product innovation in large firms. Organization Science, 3: 179-202.
• Dutta, S., Narasimhan, O. & Rajiv, S. (1999). Success in high-technology markets: is marketing capability critical? Marketing Science, 18 (4): 547-568.
• Ericson, T. (2001). Sense making in organizations towards a conceptual framework for understanding strategic change. Scandinavian Journal of Management, 17: 109-131.
• Evans T.P., Manire A., De-Castro F., Brondizio E., & McCrachen S. (2001). A dynamic model of household decision-making and parcel level land cover change in the eastern Amazon. Ecol. Model. 143.
• Forrester, J.W. (1971). Principles of systems. Productivity Press, Cambridge.
• Gell-Mann, M. (1994). The quark and the jaguar: adventures in the simple and the complex. New York: W.H. Freeman.
• Guenzi, P. & Troilo, G. (2006). Developing marketing capabilities for customer value creation through marketing-sales integration. Industrial Marketing Management, 35 (8): 974-988
• Haugtvedt, C.P., Herr, P.M., & Kardes, F.R. (2008). Handbook of consumer psychology. New York: Taylor & Francis.
• Hidalgo, A., & D’Alvano, L. (2014). Service innovation: inward and outward related activities and cooperation mode. Journal of Business Research, 67 (5): 698 –703.
• Hooley, G., & Greenley, G. (2005). The resource underpinnings of competitive positions. Journal of Strategic Marketing, 13(2): 93−116.
• Hutt, M.D., Reingen, P.H., & Ronchetto, J. R. (1988). Tracing emergent processes in marketing strategy formation. Journal of Marketing, 52: 419-512.
• Jaakkola, M., Möller, K., Parvinen, P., Evanschitzky, H., & Mühlbacher, H. (2010). Strategic marketing and business performance: A study in three European ‘engineering countries’. Industrial Marketing Management, 11: 2-11.
• Jamil, G.L. (2013). Approaching market intelligence concept through a case analysis: continuous knowledge for marketing strategic management and its complementarity to competitive intelligence. Conference on Enterprise Information Systems, International Conference on Health and Social Care Information Systems and Technologies. Procedia Technology, 9: 463 – 472.
• Jerman, D. & Zavrsnik, B. (2006). Can marketing capabilities lead to the competitive advantage of the firm? Economic Research, 19 (1): 53-64.
• Jørgensen, L., Jordan, S., & Mitterhofer, H. (2012). Sensemaking and discourse analyses in inter-organizational research: a review and suggested advances. Scandinavian Journal of Management, 28: 107-120.
• Kamboj, S., Goyal, P., & Rahman, Z. (2015). A resource-based view on marketing capability, operations capability and financial performance: An empirical examination of mediating role. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 189: 406 – 415.
• Kardes, F.R., Cronley, M.L., & Cline, T.W. (2011). Consumer behavior. Cincinnati, OH: South-Western College.
• Kirca, A.H., Hult, M.G.T. (2008). Intra-organizational factors and market orientation: effects of national culture. International Marketing Review, 26 (6): 633-650.
• Krasnikov, A.V. (2007). Examining the relationship between marketing capability and firm performance. PhD dissertation, University of South Carolina.
• Krush, M.T., Agnihotri, R., Trainor, K.J., Nowlin, E.L. (2013). Enhancing organizational sensemaking: An examination of the interactive effects of sales capabilities and marketing. Journal of Industrial Marketing Management, 40 (2), 267-277.
• Li, J.J., & Zheng Zhou, K. (2010). How foreign firms achieve competitive advantage in the Chinese emerging economy: Managerial ties and market orientation. Journal of Business Research, 63: 856–862.
• Marque´s, D.P., & Simon, F.J. (2006). The effect of knowledge management practices on firm performance. Journal of Knowledge Management, 10 (3): 143-156.
• Merrilees, B., Rundle-Thiele, S., & Lye, A. (2011). Marketing capabilities: antecedents and implications for B2B SME performance. Journal of Industrial Marketing Management, 40 (3): 368-375.
• Morecroft J.D.W. (1988). System dynamics and micro worlds for policymakers. European Journal of Operational Research, 35 (3).
• Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30 (8): 909-920.
• Murray, Y.J., Gao, Y.G., & Kotabe, M. (2011). Market orientation and performance of export ventures: the process through marketing capabilities and competitive advantages. Journal of the Academy of Marketing Science, 39 (2): 252–269.
• Neill, S., McKee, D., & Gregory, M. (2007). Developing the organization's sensemaking capability: Precursor to an adaptive strategic marketing response. Industrial Marketing Management, 36 (6): 731–744.
• O’Cass, A. & Ngo, L. V. (2011). Winning through innovation and marketing: lessons from Australia and Vietnam. Journal of Industrial Marketing Management, 40(8): 1319-1329.
• O’cass, A., & Weerawardena, J. (2009). The effects of perceived industry competitive intensity and marketing-related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing Management.
• Patriotta, G., & Brown, A.D. (2011). Sensemaking, metaphors and performance evaluation. Scandinavian Journal of Management, 27: 34-43.
• Posavac, S.S., Kardes, F.R., & Hoeffler, S. (2012). Consumer psychology, encyclopedia of human behavior (Second edition). Reference module in neuroscience and bio behavioral psychology. 589-596.
• Roberts, N., & Grover, V. (2012). Investigating firm's customer agility and firm performance: The importance of aligning sense and respond capabilities. Journal of Business Research, 65 (5), 579-585.
• Rosenbusch, N., Brinckmann, J., & Bausch, A. (2010). Is innovation always beneficial? A meta-analysis of the relationship between innovation and performance in SMEs. Journal of Business Venturing, 17: 1-17.
• Smirnova, M., Naudé, P., Henneberg, S.C., Mouzas, S., & Kouchtch, S.P. (2010). The impact of market orientation on the development of relational capabilities and performance outcomes: The case of Russian industrial firms. Industrial Marketing Management, 40: 44–53.
• Soshil, S. (1993). System dynamics: A practical approach for managerial problems, Wiley Eastern publication, New Delhi, India.
• Staub, S., Kaynak, R., & Gok, T. (2016). What affects sustainability and innovation hard or soft corporate identity? Technological Forecasting and Social change, 102: 72–79.
• Thomas, J.B., Clark, S.M., & Gioia, D.A. (1993). Strategic sensemaking and organizational performance: Linkages among scanning, interpretation, action, and outcomes. Academy of Management Journal, 36: 239–270.
• Tsiotsou, H.R. (2010). Delineating the effect of market orientation on services performance: a component-wise approach. Journal of the Service Industries, 30 (3): 375-403.
• Vorhies, D.W., & Morgan, N.A. (2005). Benchmarking marketing capabilities for sustainable competitive advantage. Journal of Marketing, 69 (1): 80–94.
• Warfield, J.N. (1974). Developing interconnection matrices in structural modeling. IEEE Trans. System of Management Cybernetic, 4: 81–87.
• Weerawardena, J., O’cass, A., & Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance. Journal of Business Research, 59: 37-45.
• Wei, Y. & Wang, Q. (2011). Making sense of a market information system for superior performance: the role of organizational responsiveness and innovation strategy. Journal of Industrial marketing Management, 40(2), 267-277.
• Weick, K.E. (1995). Sense making in organizations. Thousand Oaks CA: Sage.
• Weick, K.E., Sutcliffe, K.M., & Obstfeld, D. (2005). Organizing and the process of Sense making. Organization Science, 16: 409–421.