برنامه ریزی راهبردی گردشگری استان ایلام با استفاده از تکنیک Meta swot
الموضوعات :لطفعلی کوزگر کالجی 1 , سجاد دارابی 2
1 - دانشگاه شهید بهشتی تهران
2 - دانشگاه شهید بهشتی تهران
الکلمات المفتاحية: , برنامه ریزی راهبردی, گردشگری, ایلام, Meta-SWOT,
ملخص المقالة :
امروزه از گردشگری به عنوان صنعت گردشگری یاد می شود، که نقش مهمی در توسعه اقتصادی جوامع انسانی را دارد.گسترش صنعت گردشگری به عنوان فعالیتی است که تقریبا بر تمام شاخص های کلان اقتصادی اثر می گذارد. درعصر حاضر با توجه به مقوله جهانی شدن اکثر کشورها و شهرها به دنبال انجام برنامه ریزی مناسب جهت بهبود جایگاه رقابتی خود و به دنبال آن افزایش کیفیت زندگی اجتماعی خود می باشند. این پژوهش با هدف توسعه گردشگری در استان ایلام با استفاده از مدل برنامه ریزی راهبردی، استراتژیک Meta-SWOT انجام شده است. روش این پژوهش توصیفی –تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. روش جمع آوری داده اسنادی، پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن شامل 25 نفر از کارشناسان و صاحب نظران حوزه گردشگری می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل Meta-SWOT استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین عامل در سطح کلان برای توسعه گردشگری استان ایلام ثبات سیاسی می باشد و مهم ترین راهبرد برای توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام در رقابت با رقبای منطقه ای خود تردد زوار عتبات عالیات و همچنین اکو توریسم می باشد از جمله عوامل تاثیر گذار دیگر تقویت و توسعه زیر ساخت ها می باشد.
1. بهزاد فر، مصطفی، زمانیان، روزبه(1387)، برنامه ریزی راهبردی توسعه ی گردشگری با تکیه بر بخش محصول نمونه موردی:شهرستان نیشابور، نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، جلد 19، شماره6، ص 103-89
2. مرادی مسیحی، واراز(1384)، "برنامه ریزی استراتژیک و کاربرد آن در شهرسازی ایران"، اتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری، تهران.
3. قائد رحمتی، صفر. خاوریان گرمسیر، امیررضا. (1395)، "نقش تکنیک Meta-SWOTدر برنامه ریزی راهبردی گردشگری شهر یزد" فصل نامه برنامه ریزی و آمایش فضا، دوره بیستم، شماره1، بهار 1395.
4. بدری، سیدعلی. رضوانی، محمد رضا، ترابی، ذبیح الله. ملکان احمد. (1395)، "متاسوات، ابزاری استراتژیک برای برنامه ریزی گردشگری پایدار(مورد مطالعه:روستای میغان). مجله ی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال چهارم، شماره ی 13، تابستان 1395، ص50-29
5. اجزاء شکوهی، محمد. شاکرمی، نعمت. منصورزاده، علی محمد(1397، "برنامه ریزی راهبردی گردشگری کردستان بر پایه هویت رقابت پذیری منطقه ای با استفاده از تکنیک Meta-SWOT". فصلنامه مطالعات شهری، شماره 26، بهار 1397.
6. ویگی، چاک، جهانگردی در چشم اندازه جامع تر(1386)، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش¬های فرهنگی، چاپ چهارم.
7. Evans,Nigel, Campbell, David, Stonehouse. , George(2003), "Strategic Management for Travel And Tourism", Butterworth- Heinemann, Oxford.
8. Roknedine Eftekhari, A. & D. Mahdavi(2006), “Tourism Development Strategies of Small District of Lavasan Using SWOT”, Quarterly Modares, No. 10(2), pp. 1-30 [In Persian]
9. Agarwal, R. , W. Grassl & J. Pahl(2012), “Meta-SWOT: Introducing a New Strategic Planning Tool”, Journal of Business Strategy, No. 33(2), pp. 12-21.
10. Morgan, N. , Pritchard, A. and Piggott, R. (2002). New Zealand, 100% pure. The creation of a powerful niche destination brand, The Journal of Brand Management, 9(4): 335-354.
11. Pehrsson, A. (2002). The PSE model: Entry into emerging markets, Strategic Change, 11: 143–154.
12. Khavarian,A. and Qaiderahmati,S. (2015),The role of meta-swot techniquein thestrategic planning of tourismin Yazd, Planning andassembly of space,Volume20,Number1,Spring 2015. (InPersian)
13. Akosoz, O. & I. Arikan(2008), An Approach for Sustainable Tourism Development at the Destination: Buyukada (Prinkipo) Istanbul, pp. 1-15.
14. Allison, M. & J. Kaye(2011), Strategic Planning for Nonprofit Organizations: A Practical Guide and Workbook. John Wiley & Sons.
15. Amin, S. H. , J. Razmi &G. Zhang(2011), “Supplier Selection and Order Allocation Based on Fuzzy SWOT Analysis and Fuzzy Linear Programming”, Expert Systems with Applications, No. 38(1), pp. 334-342.
16. Andriotis, K.(2000), Local Community Perceptions of Tourism as a Development Tool: The Island of Crete, Doctoral Dissertation, Bournemouth University.
17. Barney, J. B.(1991), “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage”, Journal of Management, Vol. 17, No. 1, pp. 99-120.
18. Bloomberg, SWOT, PESTEL, Porter’s 5 Forces and Value Chain. pp. 1-16,
19. http://cfcdn. ivoryresearch. com/wp-content/uploads/2013/04/Bloomberg-Business-
20. Penrose, E. T. (1959). The theory of the growth of the firm, New York: Wiley.
21. Richardson, B. and Richardson, R. (1992). Business planning: An approach to strategic management, Financial Times, Prentice Hall, Local Government Association, from www. boston. gov. uk/CHttpHandler. ashx?id=7658&p=0,(12/7/2012).
22. Ritchie, J. B. and Crouch, G. I. (1993). Competitiveness in international tourism: A framework for understanding and analysis, World Tourism Education and Research Centre, University of Calgary.
23. Sanagustín Fons, M. and Fierro, J. A. M. (2011). Rural tourism: A sustainable
24. Poor. A. Hosseini. A. Oruji. H and Mohammad. A. (2012). Priority of Measuring Tourism Development Strategies in the Alamut Area ofQazvin. Pazhoohashhaye Goghrafyaye Ensani, Volume45, Issue3,pp17-1(InPersian)
25. Qaiderahmati, s. and A. Khavarian-Garmsir(2015). the role of Meta-Swot Technique in Strategic Tourism Planning in Yazd. ”Journal of Barnamehrizi va Amayesh Faza 20: 180-206.