آسیب شناسی احداث پیاده راه ها در شهر تهران (مطالعه موردی: میدان 15 خرداد – میدان امام حسین(ع))
الموضوعات :پروانه شاه حسینی 1 , مهناز اسماعیلیان طارمی 2
1 - سمت
2 - تهران مرکزي
الکلمات المفتاحية: آسیب شناسی, پیادهراه, میدان 15 خرداد, میدان امام حسین,
ملخص المقالة :
حضور عابران در معابر اثر زندگی بخشی بر کالبد شهر دارد، به طوری که پیاده راهها به عنوان یکی از راههای تجدید حیات مدنی مراکز شهری مطرحند. از این رو، پیاده راه سازی یکی از سیاست های محدودیت ترافیک و برای بهبود محیط شهری به عنوان مکانی برای زندگی انجام می شود. هدف از انجام این تحقیق آسیب شناسی احداث پیاده ر اه های میدان 15 خرداد و میدان امام حسین از نظر مؤلفه های کالبدی، اقتصادی (فعالیت) است و از روش کتابخانه ای و پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری دو نوع است. یکی تمام کاربری های واقع در بدنه میدان 15 خرداد و بدنه میدان امام حسین، دیگری کسبه دو محدوده مورد بررسی که حجم آن براساس فرمول کوکران به ترتیب 82 نفر و 140نفر تعیین شده است. داده ها در دو کروکی و براساس شاخص های توصیفی با استفاده از نرم-افزار Exel تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نمی توان در هر خیابانی برای تعاملات بهتر شهروندان اقدام به احداث پیاده راه کرد و باید به شرایط محیطی توجه بیشتری شود
1. آسیابی، محمد (1392 )، “میادین شهری نقدی بر یک فضای شهری در حال مرگ”، پژوهش ایران شهرساز، شماره 4، صفحات 8-1؛
2. آسیابی، محمد (1389)، میادین شهری معنا و مفهوم تا واقعیت آن در شهرهای ایران، تهران: طحان / هله؛
3. احمدی، ملیحه و حبیب، فرح (1387)، توسعه پایدار شهری با تأکید بر حرکت پیاده در آسیا، مجله علوم و فن آوری محیط زیست دوره دهم، شماره سوم . 13-1؛
4. اصغری زمانی، اکبر و شاهرخ¬زاد، ولی¬خواجه (1393)، “بررسی تأثیرات فرهنگی و اجتماعی عدم امنیت زنان در فضاهای شهری”، مهندسی فرهنگی، شماره 82؛
5. پاکزاد، جهانشاه (1384)، راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران، تهران: شرکت طرح و نشر پیام سیما؛
6. ثقفی اصل، آرش (1387)، “اهمیت و نقش پیاده¬راه در شبکه حمل و نقل شهر پایدار”، جستارهای شهرسازی شماره 26 و 27؛
7. خستو، مریم و سعیدی، رضوان نوید (1389)،“عوامل مؤثر بر سرزندگی فضای شهری، خلق یک فضای شهری، سرزنده با تأکید بر مفهوم (مرکز خرید پیاده”، هویت شهر، سال چهارم، شماره 6؛
8. حسینیون، سولماز (1383)، “مقدمه¬ای بر طراحی پیاده¬راهها، مجله شهرداری¬ها،، سال ششم، شماره 61؛
9. رفیعیان، مجتبی و دیگران (1390)، “امکان¬سنجی ارتقاء کیفیت محیط از طریق پیاده¬راه¬سازی محورهای شهری مورد: محور خیابان ارم بخش مرکزی شهر قم”، مطالعات و پژوهش¬های شهری و منطقه¬ای، شماره یازدهم: 56-41؛
10. زمستانی بالکانلو، معصومه و بشیر بیگی بابایی، (1392)، “نوستالژی میادین شهری”، پیام مهندس عمران، معماری و شهرسازی، شماره 59؛
11. سلطان¬زاده، حسین (1372)، فضاهای شهری در بافت¬های تاریخی ایران، تهران: دفتر پژوهش¬های فرهنگی؛
12. شماعی، علی و احمد پوراحمد (1384)، بهسازی و نوسازی شهری از دیدگاه علم جغرافیا، تهران: دانشگاه تهران؛
13. شوای، فرانسواز (1375)، شهرسازی تخلیات و واقعیات، مترجم: سیدمحسن حبیبی، تهران: دانشگاه تهران؛
14. کاشانی جو، خشایار (1393)، پیاده¬راه¬ها از مبانی طراحی تا ویژگی¬های کارکردی، چاپ دوم، تهران: آذرخش؛
15. کاظمی، مصطفی¬پور و دیگران (1390)، “تأثیر تصویر ذهنی گردشگران بر ارزش ادراک شده از شهرها ساحلی دریای خزر با تأکید بر نقش واسط کیفیت عوامل ادراک شده”، پژوهش و برنامه¬ریزی شهری، شماره 6؛
16. کریستوفر، الکساندرا و دیگران (1373)، تئوری جدید طراحی شهری، مترجم: محمدنقی¬زاده مطلق، تهران: نشر توسعه؛
17. فراهانی، پروین (1382)،“تسلط سواره، ظلم مضاعف بر پیاده”، مجله شهرداری¬ها، ضمیمه شماره 55، ویژه نامه شماره 11؛
18. فکوهی، ناصر(1390)، انسان¬شناسی شهری، تهران: نشر نی؛
19. قربانی، رسول و محمد جام¬کسری(1389)، “جنبش پیاده¬گستری، رویکردی نو در احیاء مرکز شهری؛ مورد مطالعه پیادهراه تربیت تبریز”، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، شماره 6؛
20. مجتهد سیستانی، ارم(1387)، “شاخصه¬های کیفی مطلوبیت پیاده¬راه¬ها و خیابان¬های شهری”، چهاردهمین کنفرانس دانشجویان کشور و اولین کنفرانس بین¬المللی دانشجویان عمران، تهران؛
21. معینی، سیدمحمد مهدی(1385)، “افزایش قابلیت پیاده¬مداری، گامی به¬سوی شهری انسانی¬تر”، هنرهای زیبا، شماره 27 ، صفحات 16- 5؛
22. معینی، سیدمحمد مهدی(1391)، شهرهای پیاده مدار، تهران: آذرخش؛
23. هدمن، ریچارد و آندرویازوسکی (1381)، مبانی طراحی شهری، ترجمه راضیه رضازاده و مصطفی عباس زادگان، تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران؛
24. lexander, cristoper and et. (1977), New Theory in urban Design, London: Oxford University;
25. Brambila, Roberto & Gianni longo, (1977), for pedestrians only: planning,Design and Management of traffic; free zones, New York, whitney library of Design;
26. cratan .f.(2008), Side walk in urban planning ,London : Oxford University.
27. Fehr peers (2011), signalized Interesction Enhan cements That Benefit pedestrians, New York ; National office: www.Americanwalls.org;
28. Forsyth, ,Ann and et. (2010), Meaurnig Walking and Cycling Using the PABS (Pdedestrian and Bicycling Survey) Approach: A Low-Cost Survey Method for Local Communities, Mineta Transportation Institute, san Joes stateuniners: www.transweb.sjsu.edu;
29. Gemzo, Lars and Ghel, Jan.(2006), The Copenhangen experience what the pedestrian wants, Ekim Tan Delft university of Tecnology photos;
30. Jacobs, Jane (1961), The failure of Town planning, New: vintage;
31. Litman, Todd. (2012), Evaluating Non – motorized Trans portation Benefits and cost, Bicycling and Transportation Research Record, Victoria Transport policy Instritute. www.vtpi.org/nmt;
32. Lock wood, J, stillings, T,.(1998), Traffic claming for crime reduction and neighborhood Revitalization, Inistitute of Transportation Engineers.www. Ite. Org/ traffiC;
33. Hass- khao, c ( 1993), Impact of pedestriantion and traffic colming on retailing: A Reriew of the eridence from Germany and uk, Transportation policy, vo1, 1,Issue 1,pp. 21-23;
34. Pike’ Lee. (2011), Generotion of Walking, Cycling And public Transport Trips: pilot study, New Zealand Transport Agency: www. Nzta. Govt. nz;
35. Speiregen, paul(1960), “The Architecture of Towns and cities”, The American Institute of Architecure.