مسئولیت های اجتماعی در سازمان¬های علمی- آموزشی: چگونگی بازطراحی مدل کسب و کار
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی، دانشگاه شاهد
2 - مدیریت کارآفرینی سازمانی، دانشگاه شاهد
الکلمات المفتاحية: مدل کسب و کار, ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی,
ملخص المقالة :
تعهد صاحبان کسب و کار به طراحی مدل کسب و کار به گونه ای که علاوه بر تامین منافع خود، موجبات بهبود رفاه جامعه و پایداری محیط زیست گردد، در کانون توجه مشتریان می باشد.هدف پژوهش حاضر باز طراحی مدل کسب و کار با تاکید بر ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی در سازمان های علمی- آموزشی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و سازمان مورد مطالعه این تحقیق، بنیاد علمی قلم چی بزرگترین موسسه آموزشی غیردولتی در ایران است که در زمینه آموزش و نشر کتاب کمک درسی و برگزاری آزمون های برنامه ای و برنامه ریزی تحصیلی فعالیت می کند. در پژوهش حاضر از دو روش کتابخانه ای و میدانی برای گردآوری اطلاعات شده. به همبن منظور و به عنوان نمونه تحقیق، 1300 نفر از بین گروه های مشتریان شامل دانش آموزان عادی، دانش آموزان و دانشجویان بورسیه شده بنیاد، دانش آموزان نابینا و معلول و همچنین گروه های سازندگان مدرسه، خوابگاه دانشگاه و کتابخانه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به ارزش های پیشنهادی، مدل کسب و کار در لایه های مسئولیت اتماعیو زیست محیطی ارائه شد به گونه ای که در مدل جدید کسب و کار سه ارزش پیشنهادی در حوزه مسئولیت اجتماعی شامل عدالت اجتماعی (آموزشی)، خدمات ویژه به اقشار خاص و ترویج ارزش های مور قبول جامعه و دو ارزش پیشنهادی در حوزه زیست محیطی شامل کمک به حفاظت از محیط زیست و استفاده از فناوری های سبز شناسایی شدند.
1. فهرست، زهره، هادی تیموری، رضا انصاری (1396) تعیین رابطه بین مسئولیت¬پذیری اجتماعی سازمان و مزیت رقابتی (مورد مطالعه: گروه صنعتی انتخاب)؛ فصلنامه صنعت و دانشگاه، شماره 37، صص 44-35.
2. آزاد، علی، رحمتی. محمد، حسین، خنیفر، حسین (1396). طراحی مدل عوامل موثر بر مسئولیت¬ اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی. دوره 4، شماره 2، صص 181-197.
3. بهرامی، اصلان (1395). آشنایی با حسابداری اجتماعی و ابعاد نوین مسئولیت اجتماعی، همایش مسئولیت اجتماعی شرکت- مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، تهران، موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه¬ریزی انرژی دانشگاه تهران.
4. زنجیرچی، محمد (1392)، مسئولیت¬های اجتماعی، شرکت بهره¬برداری نفت و گاز گچساران، همایش مسئولیت اجتماعی شرکت- مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، تهران، موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه¬ریزی انرژی دانشگاه تهران.
5. خلیلی عراقی، رضا (1384). بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و سطح نگهداشت وجه نقد (شرکتی) در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، اولین همایش تحقیقات کاربردی در علوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری، جیرفت، همایش گستران.
6. صلواتیان، سیاوش، تقوا، محمدرضا و میلاد گودرزی (1397)، طراحی بوم مدل کسب و کار رسانه¬های اجتماعی نوپای مردمی با جهت¬گیری راهبرد تمرکز پورتر، توسعه کارآفرینی دوره 11، شماره 1، صص 81-100.
7. طبرسا، غلامعلی (1390)، تبیین و طراحی مدل رسالت مسئولیت اجتماعی سازمان، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 8، صص 83-102.
8. کریمی، آصف و سوما رحمانی (1393). طراحی مدل کسب وکار برای چابکی سازمان؛ مطالعه موردی: شرکت خودروسازی سایپا، توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره 2، صص 273-292.
9. نصیری، روح¬اله (1394). مسئولیت اجتماعی و نقش آن در بهبود بهره¬وری و رقابت شرکت¬ها، همایش مسئولیت اجتماعی شرکت- مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، تهران، موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه¬ریزی انرژی دانشگاه تهران.
10. یگانه، علی (1396)، الزامات زیست محیطی در طراحی شناورهای تندرو، پنجمین همایش ملی شناورهای تندرو، تهران، انجمن علمی پژوهشی دریایی- دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
11. Aluchna, M. (2010) Corporate social responsibility of the top; examples taken from the Warsaw Stock Excange. Social Responsibility Journal, 6 (4). 611-626.
12. Agpet, T(2001). "Codification of International Environmental Law and the International Law commission , Injurious Consequences Revisited", in International Law and Sustainable Development, Alan Boyle qnd David Freestone (eds), New York, Oxford University press
13. Byrne, B. M.(2015). Structural Equation Modeling with AMOS: Basic concepts, applications, & Francis Group.
14. Ccilia, W., & Wasserfaller, M. (2015). Internal organizational factors influencing voluntary CSR disclosure. School of Business Economics and Law, 23, 20-38.
15. Ehsan, H. Kallim, O (2017). Meeting of the OCED Council at Ministerial Level, Policies to Enhance Sustainable Development, Denver, OCED Publisher.
16. Lodari. OOCh. (2017). On the determinants of corporate social responsibility: international evidence on the financial industry. Corporate Govwemence: An International Review, 15, 119-216.
17. Lim, A. (2012). The global expansion of corporate social responsibility: Emergence, Diffusion, and reception of global corporate govermence frameworks. Doctoral Dissertation, Managment Dept. University of Michiga.
18. Ostervald, p. Mary, G. Theofilos, P. & Amalia, T. (2002). Managers perceptions and opinions towards corporate social responsibility (CSR) in Greece. Procardia Economis and Finance 1 International Conference on Applied Economis (ICOAE), 311-322.
19. Timers, S (1998). The Impact of Public Opinion on Environmental Policy; A Cross National Investigation, Ph. D. Dissertation, The Ohaio State University.
20. Vill, D. Wital, M (2001). “Comparative Analyses of Canadian and American Enviroment Policy; An Introduction to the Samposium”; Policy Studies Journal, 27, No. 2. Pp 23-43. 21. ISO. Org, ISO 14001: 2015.
22. Elkington, J,. 1994. Towards the sustainable corporation: Win- Win- Win business strstegies for sustainable development. Calif Manag. Rev. 36 (2), 90.