شناسایی عوامل مؤثر بر شکل گیری فرآیند نوآوری رایگان در ایران با استفاده از رويکرد دلفي فازی و دیمتل
الموضوعات :علی اصغر سعدآبادی 1 , محمد صادق خیاطیان 2 , فاطمه محمدی اترگله 3
1 - استادیار، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - استادیار، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد سیاستگذاری علم و فناوری پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری رایگان, عوامل فردی, عوامل زمینه ای, عوامل محیطی, دلفي فازی, تکنیک دیمتل,
ملخص المقالة :
نوآوری رایگان فرآیندی مهم و درحال توسعه در بخش خانگی اقتصادهای ملی است و سبب شکوفایی انسانی و رفاه اجتماعی می شود. هدف اصلی این پژوهش، شناسايی عوامل تاثيرگذار بر فرآیند شکل گیری نوآوری رایگان در ایران با تحلیل دلفی فازی و تکنیک دیمتل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان حوزه ی نوآوری رایگان است که 12 خبره از دانشگاه های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تهران، امام صادق(ع) انتخاب شدند و در نهایت 12 پرسشنامه دلفی تکمیل و توسط محقق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از تکنیک دلفی فازی در پنل خبرگان، 8 مؤلفه مؤثر بر شکل گیری فرآیند نوآوری رایگان شناسایی شدند و در سه گروه اصلی دسته بندی گردید. در ادامه نیز جهت بررسی چگونگی تاثيرگذاری و تاثیرپذیری زیرمؤلفه ها، این عوامل بواسطه تکنیک دیمتل مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد از میان عوامل سه گانه مؤثر بر شکل گیری فرآیند نوآوری رایگان، عامل محیطی بیشترین تاثیر را دارد و عوامل فردی و زمینه ای در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین از بین 8 زیرمؤلفه، عامل فرهنگ درک و حمایت از نوآوری بیشترین تأثیرگذاری را در بین سایر عوامل داراست.
• Ackermann F. (2012) "Problem structuring methods ‘in the Dock’: Arguing the case for soft OR", European Journal of Operational Research, Vol. 219, No. 3,pp. 652-658.
• Ackermann F., Eden C. (2010) Systems approaches to managing Change: Apractical guide. Published in association with Spring Verlag London limited, pp.135-190.
• Baldwin, C. Y. 2008. Where do transactions come from? Modularity, transactions and the boundaries of firms. Industrial and Corporate Change 17(1): 155-195.
• Baltar, Fabiola & Ignacio Brunet (2012). "Social Research 2.0: Virtual Snowball Sampling Method Using Face book", Internet Research, 22(1): 57–74.
• Bouzon, M., Govindan, K., Rodriguez, C.M.T., & Campos, L.M.S. (2016); “Identification and Analysis of Reverse Logistics Barriers Using Fuzzy Delphi Method and AHP”, Resources, Conservation and Recycling, Vol. 108, pp. 182-197.
• Cheng, Ch. & Lin, Y. (2002). Evaluating the best mail battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation. European Journal of Operational Research, (142):147-186
• de Jong, J.P.J.2013. User innovation by Canadian consumers: Analysis of a sample of 2,021 respondents. Unpuplishedpaper commissioned by Industry Canada.#3 • Eden C., Ackermann F. (2001) "Strategic options development and analysis: The principles", In: Rational Analysis for a Problematic World Revisited: ProblemStructuring Methods for Complexity, Uncertainty and Conflict, 2nd Edition, United Kingdom: Wiley, pp. 21-42.
• Fisher, W. W., III. 2010. The implications for law of user innovation. Minnesota Law Riview 94(May): 1417-1477.
• Kim,Y.2015.Consumer User innovation in Korea: An international comparison and Policy implication. Asian Journal of Technology Innovation 23(1): 69-86.
• Martínez-Noya, A., & García-Canal, E.( 2011). Technological capabilities and the decision to outsource/outsource offshore R&D services. International Business Review, 20(3), 264-277.
• OECD. 2009. Society at a Glance 2009: OECD Social Indicators. Accessed Janu-ary 30,2016.http://www.oecdbookshop.org/geti.php?REF=5KZ99FKTLPTB& YPE=browes.
• Osli Manual. 2005. Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, third edition. 2005. Statistical Office of the European Communities, Organisation for Economic Co- Operation and Development.
• Samuelson, P. 2015. Freedom to tinker. UC Berkeley. Public Law Research paper 3605195, University of California, Berkeley. Theoretical inquiries in Law, forthcoming. Available at SSRN: http://paoers.ssrn.com/sol3/papers.cfm ?abstract id=2605195
• Tedelis, S., and O.E. Williamson. 2013. Transaction cost economics. In Handbook of Organizational Economics, ed. Robert Gibbons and John Roberts. Princeton University Press.
• Von Hippel, E. A,J.P.J. de Jong, and S. Fiowers.2012.Comparing business and household sector innovation in consumer products: Findings from a representative survey in the United Kingdom. Management Science 58(9):1669-1681 .
• Von Hippel, E., S. Ogawa, and J. P. J. de Jong. 2011. the age of the consumer- innovator. Sloan management Review 53(1): 27-35.
• Gabus, A., Fontela, E. (1972). World Problems an Invitation to Further Thought within the Framework of DEMATEL. Switzerland Geneva: Battelle Geneva Research Centre.
• Trevithick, S. Flabouris, A., Tall, G., Webber, C., (2003). International EMS systems: New South Wales. Australia, Resuscitation, 59 (2):521-70.