شناسایی و اولویت بندی مولفه های نوآوری مدل کسب وکار به روش فراترکیب و آنتروپی شانون
الموضوعات :زهرا اسحاقیان 1 , حمیدرضا یزدانی 2 , سید محمدباقر جعفری 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت سیستم¬ها، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
3 - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری مدل کسب وکار, نوآوری در محتوا, نوآوری در ساختار, نوآوری در حکمرانی, نوآوری در ضبط ارزش,
ملخص المقالة :
در عصر کنونی و رقابت فزاینده بین بنگاههای تجاری، بحث نوآوری اهمیت روزافزونی یافته و نوآوری در مدل کسب وکار به عنوان ضامن بقا و سودآوری، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و مدیران قرار گرفته است. با وجود مدل ها و چارچوب های مختلفی که درباره نوآوری مدل کسب وکار وجود دارد، تاکنون مدل جامعی که مولفه های نوآوری مدل کسب وکار را شناسایی و اولویت بندی کند، ارائه نشده است. در پژوهش حاضر به منظور تبیین یک چارچوب، با مرور سیستماتیک ادبیات موضوع، مجلات نمایه شده در پایگاههای WOS و SCOPUS گردآوری شد و با بکارگیری روش فراترکیب، تفسیر، تحلیل و ترکیب ۴۲ مقاله منتخب انجام شد. بر این اساس مولفههای نوآوری مدل کسب وکار در قالب چهار مقوله نوآوری در محتوا (شامل دو مفهوم کلان فعالیتهای زنجیره ارزش و کلان فعالیتهای درون سازمانی)، نوآوری در ساختار، نوآوری در حکمرانی و نوآوری در ضبط ارزش دسته بندی شد. سپس ضریب اهمیت و اولویت هر یک از مولفه ها به کمک روش آنتروپی شانون محاسبه شد. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
51. Wang, Z., Wang, X., & Li, Y. (2007, September). Business Model Innovation in China's Real Estate Industry: the Case of Shenzhen Vanke. In 2007 International Conference on Wireless Communications, Networking and Mobile Computing (pp. 4209-4212). IEEE.
52. Wirtz, B., & Daiser, P. (2017). Business model innovation: An integrative conceptual framework. Journal of Business Models, 5(1). 14–34.
53. Wu, X., Ma, R., & Shi, Y. (2010). How do latecomer firms capture value from disruptive technologies? A secondary business-model innovation perspective. IEEE Transactions on Engineering Management, 57(1), 51-62.
54. Zhao, X., Hwang, B. G., & Lu, Q. (2018). Typology of business model innovations for delivering zero carbon buildings. Journal of cleaner production, 196, 1213-1226.
55. Z Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3), 311-318.
56. Zott, C, & Amit, R. (2012). Creating Value Through Business Model Innovation. MIT Sloan Management Review, 55(2), 71–80.
57. Zott, C., & Amit, R. (2010). Business model design: an activity system perspective. Long range planning, 43(2-3), 216-226.
58. Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2011). The business model: recent developments and future research. Journal of management, 37(4), 1019-1042.