چگونگی ایجاد کارآفرینی استراتژیک برای رشد کسب و کارها
الموضوعات :کامبیز طالبی 1 , کمال سخدری 2 , مهیا تازیکه 3
1 - دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, کارآفرینی استراتژیک, رشد کسب و کار, صنایع غذایی,
ملخص المقالة :
کارآفرینی استراتژیک به مفهوم انجام همزمان فعالیتهای کشف (ایجاد دانش و توانمندی جدید) و بهرهبرداری (بهرهبرداری از منابع و دانش کنونی سازمان) است که بهطور فزایندهای در ادبیات مدیریت استراتژیک و کارآفرینی سازمانی مورداستفاده قرارگرفته میشود. باوجوداین اهمیت، دو شکاف نظری مهم در زمینه و بافت ایران وجود دارد: اول اینکه چگونه سازمانها میتوانند توانمندی کارآفرینی استراتژیک را در سازمان خود ایجاد نمایند و عوامل مؤثر بر ایجاد آن کدماند؟ دوم اینکه آیا اساساً کارآفرینی استراتژیک باعث رشد کسبوکارها میشود؟ این پژوهش با هدف چگونگی ایجاد کارآفرینی استراتژیک برای رشد کسبوکارها در صنایع غذایی ایران انجام شده است، لذا روش تحقیق این پژوهش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر 93 شرکت فعال در حوزه صنعت مواد غذایی در شهر تهران و گرگان می باشد که به طور تصادفی مورد پیمایش قرار گرفتند. پرسشنامه نهائی توسط 75 شرکت تکمیل که با استناد به فرمول کوکران (انتخاب نمونه از جامعه محدود) از لحاظ آماری قابل تعمیم سازی می باشد. پایایی پرسش نامه ها به وسیله ضریب آلفای کرونباخ تایید شد، روایی محتوایی پرسش نامه ها توسط جمعی از اساتید دانشگاه و روایی سازه آنها توسط تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. نهایتاً، فرضیه های پژوهش توسط مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار Smartpls مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلها نشان داد که ذهنیت کارآفرینانه، فرهنگ کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه و خلاقیت و نوآوری از طریق کارآفرینی استراتژیک بر رشد کسبوکار تأثیر معنادار مثبت دارد.
احمد پور داریانی. محمود. (1378). کارآفرینی(تعاریف، نظریات و الگوها). تهران: انتشارات پردیس.
احمد پور داریانی. محمود. و ملکی. علی. (1390). کارآفرینی پیشرفته. تهران: انتشارات راه دانش.
امیدی, افشین و خواجه ئیان، داتیس، (1396)، مدل مفهومی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر عملکرد شرکت های کوچک رسانه ای، اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد و حسابداری و علوم انسانی، شیراز، دانشگاه علمی کاربردی شوشتر
. بازرگان، عباس، سرمد، زهره، و الهه حجازی، (1392)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
جعفر پور ،محمود و حسنی مقدم ،صادق .(1389). ارائه مدلی مفهومی از رابطه کارآفرینی شرکتی و عملکرد سازمانی در بستر مدیریت استراتژیک. محل انتشار: پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک.
خداداد حسینی، سید حمید.(1378).نوآوری در سازمانها؛ انواع و فرآیندها؛مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت،شماره 42، صص 33-85.
خزایی پول, مرتضی؛ هادی زارعی؛ محمدصادق دهقان و امیرحسین کریمی، (۱۳۹۱)، کارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان، بابلسر، شرکت پژوهشی طرود شمال.
خوراکیان, علیرضا و رضوی زاده، فاطمه، (1396)، بررسی نقش و جایگاه کارآفرینی استراتژیک در کسب مزیت رقابتی پایدار، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت،حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، تهران، دانشگاه علامه مجلسی.
طالبی, کامبیز, داوری, علی و تقوی نگار سادات. (2015). شناسایی تأثیر کارآفرینی استراتژیک بر عملکرد مالی و غیر مالی (موردمطالعه: شرکت فناپ). نشریه توسعه کارآفرینی, 7(4), صص 5- 32.
محمدی, حیدر؛ معروفی، فخرالدین؛ موسوی جد، سیدمحمد و کریمی، خدیجه، (1396)، کارآفرینی و مدیریت استراتژیک: کارآفرینی استراتژیک، یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت، تهران، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
. موحد منش ،صادق علی؛ آقاجانی افروزی ،علیاکبر .(1391). مدل یابی تأثیر ابعاد کارآفرینی استراتژیک-مطالعه موردی گروه پیمان آمل.مدیریت اجرایی، دوره 4، شماره 8، زمستان 1391، صفحه 3-3.
همت, محمدمهدی و قربانی، حسن، (1396)، بررسی ارتباط کارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی شرکت های دانش بنیان خدماتی مورد مطالعه:شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، دومین کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات ۱۳۹۶، نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
الياسي، قنبر ( 1387 ) ، هویت علمی کارآفرینی بهعنوان یک حوزه علمی، دانشنامه کارآفرینی، کار مشترک دانشکده کارآفرینی و بنیاد دانشنامه فارسی، پذیرششده جهت چاپ.651.
یداللهی فارسی،جهانگیر و مصلح شیرازی،علینقی. (1389). تولید ثروت از طریق کارآفرینی استراتژیک، راهی بهسوی موفقیت شرکتهای تعاونی. مجله: برنامهریزی و بودجه » آذر 1375 - شماره 8 (28 صفحه - از 25 تا 52).
Akman, G., & Yilmaz, C. (2008). Innovative capability, innovation strategy and market orientation: an empirical analysis in Turkish software industry. International Journal of Innovation Management, 12(01), 69-111.
Alvarez, S. A., & Barney, J. B. (2002). Resource-based theory and the entrepreneurial firm. Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, 89-105.
Aparicio, S., Urbano, D., & Audretsch, D. (2016). Institutional factors, opportunity entrepreneurship and economic growth: Panel data evidence. Technological Forecasting and Social Change, 102, 45-61.
Arregle, J. L., Batjargal, B., Hitt, M. A., Webb, J. W., Miller, T., & Tsui, A. S. (2015). Family ties in entrepreneurs' social networks and new venture growth. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(2), 313-344.
Bakar, A. H. A., & Yusof, M. N. (2016). Relating Knowledge Management and Growth Performance with Organization Learning As Mediator: A Conceptual Approach. Research Journal of Fisheries and Hydrobiology, 11(3), 51-57.
Bjørnskov, C., & Foss, N. (2013). How strategic entrepreneurship and the institutional context drive economic growth. Strategic Entrepreneurship Journal, 7(1), 50-69.
Chandler, G.N., Hanks, S.H. (1994). Market attractiveness, resource-based capabilities, venture strategies, and venture performance. Journal of Business Venturing, 9(4), 331-34.
Cogliser, C. C., & Brigham, K. H. (2004). The intersection of leadership and entrepreneurship: Mutual lessons to be learned. The Leadership Quarterly,15(6), 771-799.
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (2002). The entrepreneurial imperatives of strategic leadership. Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, 309-327.
Davidson, p., & Wiklund, J. (2006). Conceptual and Emprical Challenges in The Study of Firm Growth. in p. Davidson, F. Delmar, & J. Wiklund, Entrepreneurship and the Growth of Firms (pp. 1-233). landon: Edward Elgar Publishing Limited.
Davidsson, P., & Wiklund, J. (2007). Levels of analysis in entrepreneurship research: Current research practice and suggestions for the future. In Entrepreneurship Research (pp. 245-265). Springer Berlin Heidelberg.
Davidsson, P., Delmar, F., & Wiklund, J. (2006). Entrepreneurship and the Growth of Firms. Edward Elgar Publishin
Delmar, F. (2005). The Effect of small business managers ‘growth motivation on firm growth: a longitudinal study. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(3), 437-457.
Drucker, P. F. (1998). The discipline of innovation. Harvard Business Review, 76(6), 149-157.
Glaeser, E. L., Kerr, S. P., & Kerr, W. R. (2015). Entrepreneurship and urban growth: An empirical assessment with historical mines. Review of Economics and Statistics, 97(2), 498-520.
Gupta, V., MacMillan, I. C., & Surie, G. (2004). Entrepreneurial leadership: developing and measuring a cross-cultural construct. Journal of Business Venturing, 19, 241–260.
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M., & Sexton, D. L. (2001). Strategic entrepreneurship: Entrepreneurial strategies for wealth creation. Strategic Management Journal, 22(6‐7), 479-491.
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M., & Sexton, D. L. (2002). Strategic entrepreneurship: Integrating entrepreneurial and strategic management perspectives. Strategic entrepreneurship: Creating a new mindset, 1-16.
Hitt, M., & Duane Ireland, R. (2017). The intersection of entrepreneurship and strategic management research. The Blackwell handbook of entrepreneurship, 45-63.
Hobolt, S. B., & De Vries, C. E. (2015). Issue entrepreneurship and multiparty competition. Comparative Political Studies, 48(9), 1159-1185.
Ireland, R. D., & Webb, J. W. (2007). Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation. Business Horizons, 50(1), 49-59.
Ireland, R. D., Covin, J. G., & Kuratko, D. F. (2009). Conceptualizing corporate entrepreneurship strategy. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(1), 19-46.
Ireland, R. D., Hitt, M. A., & Sirmon, D. G. (2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions. Journal of Management, 29(6), 963-989.
Kantur, D. (2016). Strategic entrepreneurship: mediating the entrepreneurial orientation-performance link. Management Decision, 54(1), 24-43.
Koryak, O., Mole, K. F., Lockett, A., Hayton, J. C., Ucbasaran, D., & Hodgkinson, G. P. (2015). Entrepreneurial leadership, capabilities and firm growth. International Small Business Journal, 33(1), 89-105.
Kuratko, D. F., & Audretsch, D. B. (2009). Strategic entrepreneurship: exploring different perspectives of an emerging concept. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(1), 1-17.
Litvaj, I., & PoniÅ, O. (2014). Entrepreneurship and quality management. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 1(4), 204-209.
Mazzei, M. J., Ketchen, D. J., & Shook, C. L. (2017). Understanding strategic entrepreneurship: a “theoretical toolbox” approach. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(2), 631-663.
McGrath, R. G. (1999). Falling forward: Real options reasoning and entrepreneurial failure. Academy of Management Review, 24(1), 13-30.
McGrath, R. G., & MacMillan, I. C. (2000). The entrepreneurial mindset: Strategies for continuously creating opportunity in an age of uncertainty (Vol. 284). Harvard Business Press.
Noghreh, A., & Sharifi, A. (2015). Surveying the Relationship between Human Capital Growth Indexes and Organization Performance (Case Study: Tourism Bank).
Obeng, B. A., Robson, P., & Haugh, H. (2014). Strategic entrepreneurship and small firm growth in Ghana. International Small Business Journal, 32(5), 501-524.
Obeng, B. A., Robson, P., & Haugh, H. (2017). Strategic entrepreneurship and small firm growth in Ghana. International Small Business Journal, 32(5), 501-524.
Davidsson, P., Delmar F. & Johan Wiklund J. (2006). Developing a process model of intrapreneurial systems: A cognitive mapping approach. Entrepreneurship: Theory and Practice, 23(3), 65-65.
Putta, S. S. (2014). Improving entrepreneur's management skills through entrepreneurship training. Journal of Commerce and Management Thought, 5(3), 459.
Scarborough, N. M. (2016). Essentials of entrepreneurship and small business management. Pearson.
Spigel, B. (2017). The relational organization of entrepreneurial ecosystems. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(1), 49-72.
Tambunan, T.T.H. (2008). Development of SMEs in ASEAN (New Delhi, Readworthy Publications Ltd.).
Valerio, A., Parton, B., & Robb, A. (2014). Entrepreneurship education and training programs around the world: dimensions for success. World Bank Publications.
Venkatraman, N. (1989). Strategic orientation of business enterprises: The construct, dimensionality, and measurement. Management Science, 35(8), 942-962.
Wiklund, J. (2006). Small firm growth and performance: Entrepreneurship and beyond. Internationella Handelshögskolan.
Wiklund, J., & Shepherd, D. (2003). Knowledge-based resources, entrepreneurial orientation, and the performance of small and medium sized businesses. Strategic Management Journal, 24, 1307-1314.
Wright, M., & Stigliani, I. (2013). Entrepreneurship and growth. International Small Business Jo Klein, P. G., Mahoney, J. T., McGahan, A. M., & Pitelis, C. N. (2013). Capabilities and strategic entrepreneurship in public organizations. Strategic Entrepreneurship Journal, 7(1), 70-91.
Yiu, D. W., Hoskisson, R. E., Bruton, G. D., & Lu, Y. (2014). Dueling institutional logics and the effect on strategic entrepreneurship in Chinese business groups. Strategic Entrepreneurship Journal, 8(3), 195-213.