تاثیر نوآوری استراتژیک بر تمایل به خرید مشتری: نقش تعدیلگری قابلیتهای نوآوری
الموضوعات :اسفندیار محمدی 1 , وحید شرفی 2 , سعید ویسی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه ایلام ،ایران
2 - مدیریت بازرگانی دانشگاه سمنان ،ایران
3 - مدیریت بازرگانیمؤسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری استراتژیک, قابلیت¬های نوآوری, تمایل به خرید مشتری, بانک مسکن شهرستان ایلام,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تاثیر نوآوری استراتژیک بر تمایل به خرید مشتری با توجه به نقش تعدیلگر قابلیتهای نوآوری است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان و مشتریان بانک مسکن شهرستان ایلام بود که تعداد آنها به ترتیب در سال 1396، برابر با 90 نفر و نامحدود بود. همچنین حجم نمونه به دست آمده برابر با 73 و 384 نفر بود که برای به دست آوردن آن از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و جدول مورگان استفاده شد. برای بررسی روایی، از روایی محتوایی استفاده شد که به تأیید 8 نفر از اساتید حوزه مدیریت رسید، و برای بررسی پایایی تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفا برای تمامی متغیرها و ابعاد بالاتر از 0.9 بدست آمد که نشان از پایایی بالای پرسشنامهها دارد. دادهها بر اساس روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار pls و spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور آزمون فرضیهها از تجزیه و تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده شد، که تحلیل عاملی تاییدی بر روی گویههای پرسشنامه صورت گرفت و تمامی سوالات دارای بار عاملی بالای 0.5 و مقادیر معناداری بالای 1.96 بودند. در پایان با توجه به نتایج آزمونهای آماری، تمام فرضیات تأیید شدند به این معنی که نوآوری استراتژیک و شاخصهای آن بر تمایل به خرید مشتری با توجه به نقش تعدیلگر قابلیتهای نوآوری تاثیر معنادار داشتند.
• بدری، مرتضی؛ نودهی، حسن (1395). پیش¬بینی قابلیت¬های نوآوری بر اساس سبک رهبری اصیل در آموزش و پرورش، فصل¬نامۀ علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورۀ ششم، شمارۀ سه، صفحات 150-125.
• بهاری، جعفر؛ فراهانی، بنفشه؛ بهاری، شهلا؛ بذله، مرجان؛ بهاری، حامد (1395). تأثیر رضایت مشتری و تصویر برند بر وفاداری به برند در صنعت هتل¬داری (مطالعه موردی: هتل¬های پنج ستاره شهر تبریز)، فصلنامه فضای گردشگری، سال پنجم، شماره 19، صفحات 18-1.
• پورشیخ آهندانی، طاهره (1392). بررسی تأثیر قابلیت نوآوری کسبوکار بر ارتباط بین مدیریت کیفیت جامع و نوآوری محصول، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.
• جاوید، محمود؛ قدیانی، فریبا و ارجاسب احمدی (1393). مشتری مداری در آزمایشگاه: ضرورت یا اختیار، فصلنامه آزمایشگاه و تشخیص، شماره 24، صفحات 31-23.
• جعفری، نعمت (1392). تاثیر نوآوری استراتژیک بر عملکرد سازمانی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مستقر در شهرک¬های صنعتی (فاز 1و2) شهرستان اردبیل، پایان¬نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی گرمی (دامغان).
• جعفریان¬راد، محمدجعفر؛ مولوی، هما و زهرا هزاره (1393). نوآوری استراتژیک و استراتژی¬های نوآوری- سیر تحولی، رویکردهای جدید- چالش¬ها، کنفرانس ملی کارآفرینی و نوآوری استراتژیک، صفحات 12-1.
• حسینی، میرزا حسن (1391). تبیین ارزیابی تمایل و وفاداری مشتریان بالقوه به خرید از فروشگاههای ایرانی، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 12، صفحات 188-167.
• حقیقی کفاش، مهدی؛ حاجیپور، بهمن؛ مظلومی، نادر و مصطفی مؤمنی (1394). مدلسازی قابلیت نوآوری سازمانی، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، سال دوم، شماره 12،صفحات 40-27.
• حیدرزاده، کامبیز؛ زندحسامی، حسام و محمدمهدی حسنلو (1388). ارزیابی تمایلات (ترجیحات) مشتریان در فرایند تصمیمگیری خرید کالاهای خارجی، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 7، صفحات 67-45.
• رمضانیان، محمد رحیم؛ مرادی، محمود و نرجس بساقزاده (1391). تأثیر فرایند تسهیم دانش و توانایی جذب دانش بر قابلیت نوآوری، چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 11، صفحات 111-91.
• زعفریان، رضا؛ محمدی الیاسی، قنبر؛ فرخمنش، ترانه و ندا موحدیپور (1391). نقش سرمایهی شبکه بر قابلیت نوآوری سازمان، توسعه کارآفرینی، شماره سوم، صفحات 26-7.
• زیویار، فرزاد؛ ضیایی، محمدصادق و جواد نرگسیان (1391). بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی (6)، صفحات 186-173.
• سبزه علی، رضوان (1393). بررسی مکانیسم¬های فراگیری تعمدی جهت تحریک ظرفیت نوآوری استراتژیک، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال نهم، شماره 30، صفحات 70-59.
• سرعتی آشتیانی، نرجس (1387). نوآوری استراتژیک، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال دوم، شماره 2، صفحات 169-143.
• فیض، داوود؛ روحالامینی، علی (1392). تجزیه و تحلیل تأثیر تفکر استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکتهای کوچک و متوسط، فصلنامه صنعت و دانشگاه، سال ششم، شماره 21و22، صفحات 48-37.
• فیض، داود؛ نعمتی، محمدعلی؛ جبلی جوان، اشکان و سمیه زنگیان (1391). تأثیر قابلیت¬های بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکت¬های کوچک و متوسط کارآفرین، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال اول، شماره 1، صفحات 28-19.
• ملکی مین باش زرگاه، مرتضی؛ فارسیزاده، حسین و حسین بلوچی (1393). بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر تمایل به خرید اینترنتی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال نهم، صفحات 26-13.
• نوع¬پسند اصیل، سید محمد؛ رمضان¬پور، اسماعیل؛ عطاری اصل، پیمان (1395). تأثیر قابلیت بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد سازمان «مطالعه موردی: پتروشیمی تبریز»، مدیریت بهره¬وری، سال نهم، شماره 36، صفحات 124-95.
• Aryanto, R.; Fontana, A.; Afiff, A (2015). Strategic Human Resource Management, Innovation Capability and Performance: An Empirical Study in Indonesia Software Industry. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 211,pp. 874-879.
• Chalioti, E; Serfes, K (2017). Strategic incentives for innovations and market competition, International Journal of Industrial Organization, V 52, pp. 427-449.
• Foroudi, P.; Jin, Z.; Gupta, S.; Melewar, T.; Foroudi, M (2016). Influnce of Innovation Capability and Customer Experience on Reputation and Loyalty. Journal of Business Research, 69, pp. 4882-4889.
• Gunduz, E.; Semercioz, F (2012). The relation Between Competitive Tension and Strategic Innovation. 8th International Strategic Management Confrence, 58, pp. 29-32.
• Lindhult, E.; Campillo, J.; Dahlquist, E.; Read, S (2016). Innovation capabilities and challenges for energy smart development in medium sized European cities. Energy Procedia, 88, pp. 205-216.
• Schroeder, H (2013). Strategic Innovation for Business Performance: The Art and Science of Transformation. Technology Innovation Management Review,3, pp. 6-12.
• Verbeke, A; Osiyevskyy, O; A.Backman, Ch (2017). Strategic responses to imposed innovation project: The case of carbon capture and storage in the Alberta oil sands industry, Long Range Planning, Available online 27 March.