ارائهی مدلی مناسب برای پاسخ به نیازهای بازار کار از طریق ارتباط کارامد صنعت و دانشگاه
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: تواناييها و قابليتهاي دانشآموختگان, ارتباط صنعت و دانشگاه, بازار كار, نيازهاي شغلي, مدل مفهومي,
ملخص المقالة :
اين تحقيق براي بررسي توانایيها و قابليتهاي دانشآموختگان دانشگاههاي ايران در پاسخ به نيازهاي شغلي و حرفهاي در منطقهي انرژي پارس جنوبي به منظور ارائهي مدلی کارامد برای ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه صورت گرفته است. به اين منظور ابتدا با توجه به پيشينهي تحقيق و مباني نظري، چارچوب مفهومي براي توانایيها و قابليتهاي دانشآموختگان ارائه شد. با توجه به مؤلفههاي اين چارچوب پرسشنامهاي در پنج بخش تهيه و پس از اطمينان از روايي صوري و اعتبار آن (83/0)، دادهها از نمونههاي مورد مطالعه(336 نفر شامل96 مدير و242 نفر از كارشناساني كه داراي تحصيلات دانشگاهي هستند) ـ كه با استفاده از روش نمونهگيري طبقهاي انتخاب شدند ـ گردآوري شد. اين دادهها با توجه به سؤالات تحقيق و با استفاده از روشهاي آمار توصيفي و آمار استباطي چون آماره t تك نمونهاي و تحليل عاملي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. بر اساس نتايج بدست آمده چارچوبي پيشنهاد شد كه به كمك آن بتوان رابطهي مطلوبي بين آموزشهاي دانشگاهي در پاسخ به نيازهاي بازار كار برقرار كرد. اين چارچوب شامل پنج دسته مؤلفهی اصلي فلسفه و اهداف، مباني نظري، توانایيها و قابليتهاي دانشآموختگان دانشگاهها (بُعد فني و ابزاري، بُعد شناختي، بُعد شخصيتي، بُعد سازماني، بُعد مديريتي و راهبردي و بُعد ارتباطي)، ارزيابي چارچوب و عوامل محيطي است.
انتظاري، يعقوب، كنترل بهينه نظام ملي نوآوري، فصلنامه پژوهش و برنامهريزي، 1375.
2. انتظاري، يعقوب، تحليل تقاضاي صنعت دانش براي دانشآموختگان آموزش عالي، مؤسسه پژوهش و برنامهريزي،1380.
3. انتظاري، يعقوب، نظام ملي نوآوري تكنولوژيك پيوند دانشگاه با صنعت، فصلنامه پژوهش، 1374.
4. انتظاري، يعقوب، تحليل پيوند صنعت و دانشگاه، فصلنامه پژوهش، 1377.
5. تقوي، نعمتاله، جهاني شدن و توسعهی بنگاههاي كوچك و متوسط، انتشارات وزارت تعاون، 1381.
6. جهرمي، اشراق، الگوي سيستمي تحليل وضعيت دانشگاه و صنعت در ايران، مجلس، 1379.
7. دراكر، پيتراف، ترجمه: طلوع، محمد، چالشهاي مديريت در سده 21، رسا، 1378.
8. سيفالدين اصل، اميرعلي، نظام ملي نوآوري دانشگاه و صنعت، كنگره همكاريهاي دولت، 1381.
9. شفيعي، مسعود، تاريخچه ارتباط صنعت، دانشگاه و كنگره سهجانبه، مجموعه مقالات هفتمين كنگره سراسري همكاريهاي دولت، دانشگاه و صنعت براي توسعهی ملي، اصفهان، 1382.
10. عزيزي، نعمتاله، ارتباط آموزش و توسعهی اقتصادي، فصلنامه تعليم و تربيت، شماره 3 و 4، 1377.
11. عزيزي، نعمتاله، تحقيقي پيرامون برنامههاي مرتبط با اشتغال، انتشارات دانشگاه كردستان، 1378.
12. عمادزاده، مصطفي، اقتصاد آموزش و پرورش، انتشارات دانشگاه اصفهان، 1382.
13. قورچيان، نادرقلي، بصيرتها، چالشها و شيوههاي نو در مديريت دانشگاهي جزوه دانشگاهي، 1373.
14. قورچيان، نادرقلي، رسالت آموزش عالي، فصلنامه پژوهش و برنامهريزي شماره 2، 1373.
15. ETZKOWITZ, H, Webster, P., NewIntersections of Industry and academia, 1998.
16. About MIT. Facts – Available at : http: // web. mit. edu / aboutmit/ http 3, 2005.
17. Hatakenaka, S., Univercity Industry Eartnerships in MIT, Cambridge, and Tokyo , Storytelling Across Boundaries New York: Routledge, 2003.
18. MIT (Economic Impact and Industry Partmerships) Available at: Http: // web. M it. edu/ aboutmit/http 3, 2005.
19. OECD, Science , Technology and Industry Outlook Paris; OECD, 2000.
20. Statistics Bureau, (Ministry of Internal Affairs and Communications) A Vailableat :www. stat. go. JP/ english/, 2004.
21. Stigiliz, J. E., Public Policy for a Knowledge Economy A Speed Given at the Department of the Trade and Industry, London: In Sachi Hatakenak, 2003.