تحلیل شاخصﻫﺎی سرمایه انسانی در تجارﻱسازی پژوهشﻫﺎی دانشگاهی
الموضوعات :امیر رضا نریمانی 1 , رضا واعظی 2
1 - رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
2 - دانشگاه علامه طباطبایی،دانشكده مدیریت و حسابداری، استادگروه مدیریت دولتی
الکلمات المفتاحية: تجاریسازی, پژوهش دانشگاهی, سرمایه انسانی, تحلیل تم,
ملخص المقالة :
با تغییر و تحولات جوامع و پیشرفتهای اقتصادی، نقش و وظایف دانشگاهها گسترشیافته، بهنحویکه پژوهش جایگاه ویژهای در وظایف و کارکرد دانشگاه پیدا کرد. یافتههای پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بینالمللی نقش به سزایی ایفا میکنند؛ اما این یافتهها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکنند و به بازار عرضه نشوند، موردتوجه کافی قرار نمیگیرند. در این راستا عوامل فراوانی ازجمله عوامل محیطی، فردی، سازمانی و بسیاری از عوامل نقش دارند. در این مطالعه تلاش شد، عوامل فردی مؤثر در تجاریسازی پژوهش دانشگاهی شناسایی شوند. رویکرد این پژوهش ترکیبی و روش آن کیفی و کمی است در بخش کیفی با تحلیل تماتیک، تمهای اصلی با مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران حوزه تجاریسازی و اعضای هیئتعلمی و با روش نمونهگیری گلوله برفی استخراجشده است. در بخش کمی، با روش پیمایشی توصیفی و تحلیل عاملی و تحلیل مسیر با ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری تحقیق، اساتید دانشکده محیطزیست دانشگاه تهران بود و روایی آن از طریق پانل متخصصین و پایایی آن با مدلسازی معادلات ساختاری به دست آمد که ضریب پایایی آنها با آلفای کرونباخ 838/0 میباشد. نتایج بررسی نشان میدهد، 9 مقوﻟﺔ تجربه و دانش، مهارت اولیه، خلاقیت، اخلاقمداری، انگیزشی، توسعه منابع انسانی، جذب منابع انسانی، شبکه ارتباطی و مشارکتپذیری شناسایی گردید و در سه شاخص اصلی حرفهای، مدیریت منابع انسانی و تعاملی دستهبندی شدند، سپس با روش کمی مورد آزمون و تائید قرار گرفت که نشاندهنده نقش و جایگاه مهم منابع انسانی متخصص و متعهد در تجاریسازی پژوهش دانشگاهی ﻣﻰباشد.
1- باقری فرد، سید مرتضی. زالی، محمدرضا و یداللهی فارسی، جهانگیر. (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی، مطالعه موردی دانشگاه جامع علمی کاربردی. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، 17-32.
2- بغدادی، مصطفی و شاوردی، مرضیه. (1391). تجاریسازی موفق فناوری با رویکرد تیمی. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، (33)(9), 37-45.
3- پورعزت، علیاصغر. قلی پور، آرین و ندیرخانلو، سمیرا. (1389). تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی دانش در دانشگاه تهران. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 4, 65-76.
4- جاهد، حسینعلی و آراسته، حمیدرضا. (1392). عوامل سازماني مؤثّر در تجاريسازي نتايج پژوهشي. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال 2، شماره 4، 5-22.
5- جزنی، نسرین. (1394). مدیریت منابع انسانی. چاپ 11، تهران: نشر نی.
6- داوری، علی؛ و رضازاده، آرش. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار pls. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
7- زارع، حبیب؛ و میرجلیلی، مهدی. (1392). آسیبشناسی فرایند تجاریسازی اختراعات؛ تحلیلی در سه قلمرو مخترع، محیط و اختراع. توسعه کارآفرینی، دوره 6 شماره 4, 37-55.
8- فکور، بهمن. (1385). مروری بر مفاهیم نظری تجاریسازی نتایج تحقیقات. مجله رهیافت، شماره 37, 24-32.
9- محمودپور، بختیار. رحیمیان، حمید. عباس پور، عباس و دلاور، علی. (1391). بازشناسی چالشهای فراروی تجاریسازی پژوهشهای مدیریت آموزشی با ارائه نظریه زمینهای. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3, 1-26.
10- میگون پوری، محمدرضا و احمدی، بهشاد. (1391). شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه صنعت پتروشیمی. توسعه کارآفرینی، شماره 16, 27-46.
11- هاشم نیا، شهرام. عمادزاده، مصطفی. صمدی، سعید و ساکتی، پرویز. (1388). روشهای تجاریسازی در آموزش عالی و چالشهای آن. مجله آموزش عالی، 6, 35-57.
12- Bakker, A. Demerouti, E & Verbeke, W. (2004). Using the job demands‐resources model to predict burnout and performance, Human Resource Management, 43(1), 83-104.
13- Braun, V & Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 2(3), 77-101.
14- Brennan, A & Dooley, L. (2005), Network creativity: a structured management framework for stimulating innovation, Technovation, 25, 1388-1399.
15- Costa, P. Passos, A & Bakker, A. B. (2014), Team work engagement: A model of emergence, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(2), 414-436.
16- Depoy, E & Gitlin, L. (2012), Introduction to Research: Understanding and Applying Multiple Strategies, Fourth Edition, Elsevier Mosby Press.
17- Feldman, K. S. (2007). The commercialization of public higher education: Balancing academic, fiscal and market values". (Doctoral dissertation). The University of New Mexico, Albuquerque, New Mexico.
18- Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equations models with observable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
19- Godbold, R. L. (2013), Ethics education on for health professionals: A values based approach, Academy of Management Executive, 8, 44-61. 20- Griffin, M. A. Neal, A & Parker, S. K. (2007), A new model of work role performance: Positive behavior in uncertain and interdependent contexts, Academy of Management Journal, 50(2), 327-347.
21- Hsu, D. W. (2015). Toward successful commercialization of university technology: Performance drivers of university technology transfer in Taiwan. Technological Forecasting & Social Change, 22, 25-39
22- Jolly, V. K. (2009), Commercializing New Technologies: Getting from Mind to Market. Harvard Business School Press.
23- Joseph, J. D. (2006), Factors impacting ethical behavior in hospitals. Journal of Business Ethic, 9, 207-216.
24- Kristofer, H. (1996), Extrinsic & Intrinsic Job Satisfaction. Journal of Business Management, 5, 34-51.
25- Kumar, V. & Jain, P. (2003). Commercialization of new technologies in India: An empirical study of perceptions of technology institutions. Technovation, 23, 113-120
26- Kvale, S. (2007), Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. London, Sage publication ltd.
27- Martins, E & Terblanche, F. (2003). Building organisational culture that stimulates creativity and innovation. European Journal of Innovation Management, 6(1), 64-74
28- Porter, K. (2012), Leadership and Management for HR Professionals. Oxford, Butterworth Heinemann.
29- Research Triangle Institute International. (2002). “Key Factors in the Successful Evolution of Technology Transfer At Wake Forest University“, Technology Assessment and Commercialization.
30- Siegel, D & Phan, P. (2004),.Analyzing the Effectiveness of University Technology Transfer: Implications for Entrepreneurship Education, www.economics.rpi.edu/pl/search-econ
31- Sotiraco, T. (2004). Coping with conflict within entrepreneurial university: Threat or challenge for head departments in the UK higher education context. International Review of Administrative Sciences, 70, 345-372.
32- Tahvanainen, A. J & Nikulainen, T. (2011), Commercialization at Finnish Universities Researchers Perspectives on the Motives and Challenges of Turning Science into Business, http://www.etla.fi/files/2565_Dp1234.pdf
33- Umam, K. (2008). Higher education institutation and technology transfer. School of business management, ITB.
34- VanVactor, D. (2012), Collaborative leadership model in the management of health care, Journal of Business Research, 65, 555-561.
35- Zehir, T. a. (2012), The Moderating Effect of Ethical Climate on the Relationship between Job Satisfaction and Organizational Commitment: Evidence from Large Companies in Turkey” Procedia - Social and Behavioral Sciences Ethics, 29(4), 309.