تجزیه وتحلیل تأثیر تفکر استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکتهای کوچک و متوسط ( مورد مطالعه: شهرک صنعتی خضراء کرمان)
الموضوعات :سیدعلی روح الامینی 1 , داود فیض 2
1 -
2 - دانشگاه سمنان
الکلمات المفتاحية: تفکر استراتژیک, نوآوری استراتژیک, شرکت های کوچک و متوسط,
ملخص المقالة :
اهمیت استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ملل، توسط بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تشخیص داده شده است. در کشورهای مختلف جهان، سیاست های معطوف به گسترش صنایع کوچک و متوسط به سیاست های مهم و اساسی تبدیل شده است و پیشرفت صنایع مذکور، نقش مهمی در توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها دارد. هرچه یک کشور به لحاظ توسعه اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته باشد، اتکاء توسعه صنعتی آن بیشتر بر صنایع کوچک و متوسط را باید واقعیتی انکارناپذیر در نظر گرفت. هدف اصلی پژوهش، بررسی تأثیر تفکر استراتژیک بر نوآوری استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط می باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. بدین منظور نمونهای به حجم 125 آزمودنی، از بین مدیران شرکت های کوچک و متوسط شهرک صنعتی خضراء کرمان با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه نوآوری استراتژیک محقق ساخته و پرسشنامه تفکراستراتژیک جین لیدکا (1998) به روش انفرادی توسط آزمودنیها تکمیل و اعتبار و روایی پرسشنامههای مذکور احراز شد. نتایج اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که تمام مؤلفههای تفکر استراتژیک و نوآوری استراتژیک دو به دو با هم همبستگی دارند (P