رابطة شادکامی با ابعاد محتوایی و ساختاری ارزشها
الموضوعات : psychology
يداله قاسمي پور
1
,
سمیه عباس پور
2
1 - دانشگاه ملاير
2 - دانشگاه ملایر
الکلمات المفتاحية: شادکامی, ارزشهای بنیادین انسانی, محتوای ارزشی, ساختار ارزشی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة شادکامی با سازهها و ساختار ارزشهای بنیادین انسانی در میان دانشجویان است. بدین منظور در قالب طرح همبستگی 204 دانشجو (98 دختر و 106 پسر) از چهار دانشکدة فـنـی ـ مـهنـدسی، عـلوم انـسانـی، هنـر، و عـلوم پـایة دانشگاههای تهران و شهید بهشتی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها به فهرست شادکامی آکسفورد (OHI) و مقیاس زمینهیاب ارزشی شوارتز (SVS) پاسخ دادند. بهمنظور بررسی رابطة سازهها و ساختار ارزشی با شادکامی از آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیری همزمان استفاده شد. نتایج نشان دادند که سازههای ارزشیِ تحریکطلبی و همنوایی و ابعاد ساختاریِ محافظهکاری و آمادگی به تغییر، بهطور معناداری شادکامی دانشجویان را پیشبینی میکنند. در مجموع، یافتهها نشان میدهند: 1) ترغیب سازههای ارزشی، تحریکطلبی، و همنوایی، شادکامی را افزایش میدهد. 2) ترغیب ابعاد ساختاریِ ارزشی، محافظهکاری، و آمادگی به تغییر، شادکامی را افزایش میدهد.
دلاور، علی (1380). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش.
دلخموش، محمدتقی (1384). شناسايي محتوا و ساختار ارزش¬های انسانی در دانشجويان ايراني. فصلنامة روان¬شناسی تحولی: روان¬شناسان ايراني، 5، 34-15.
دلخموش، محمدتقی (1385). سلسله مراتب ارزشي دانشجويان ايراني. فصلنامة روان¬شناسی تحولی: روانشناسان ايراني، 8، 318-299.
دلخموش، محمدتقی؛ و احمدی مبارکه، مهرناز (1390). محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ايراني. فصلنامة روان¬شناسی تحولی: روان¬شناسان ايراني، 29، 26-5.
دلخموش، محمدتقی؛ و احمدی مبارکه، مهرناز (1391). ويژگیهای مختص به فرهنگ در ارزشهای ايرانيان: بررسی در سه نمونه از سه نسل. فصلنامة روانشناسی تحولی: روانشناسان ايراني، 34، 127-107.
علی¬پور، احمد؛ و آگاه¬هریس، مژگان (1386). اعتبار و پایایی فهرست شادکامی آکسفورد در ایرانی¬ها. فصلنامة روان¬شناسان ایرانی، 12، 298-287.
قاسمي¬پور، يدا... (1390). تبيينساز و کار اثربخشي مصاحبة انگيزشي در رفتارهاي سلامت بر اساس نظرية خودتعيين¬گري و ارزش سلامت در بيماري قلبي ـ عروقي. رسالة دکتري چاپ نشده. دانشگاه تهران.
Argyle, M., & Crossland, J. (1987). Dimensions of positive emotions. British Journal of Social Psychology, 26, 127-137.
Bilsky, W., & Schwartz, S. H. (1994). Values and personality. European Journal of Personality, 8, 163-181.
Blanchflower, D. G., & Oswald, A. J. (2004). Well-being over time in Britain and the USA. Journal of Public Economics, 88, 1359-1386.
Brown, T. A., Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. (1998). Structural relation-ships among dimension of the DSM-IV anxiety and mood disorders and dimensions of negative affect, positive affect, and autonomic arousal. Journal of Abnormal Psychology, 107, 179-192.
Burgess, S. N., Schwartz, S. H., & Blackwell, R. D. (1994). Do values share universal contents and structure? South African Journal of Psychology, 24, 1-12.
Carr, A. (2004). Positive psychology. London: Brunner-Routledge.
Cohen, S., & Pressman, D. S. (2005). Does positive affect influence health? Psychological Bulletin by the American Psychological Association, 131(6), 925-971.
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1980). Influence of extraversion and neuro-ticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology, 38, 668-678.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self determination of behavior. Psychological Inqu-iry, 11, 227-268.
Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of well-being. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302.
Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2002). Will money increase subjective well-being. Social Indicators Research, 57, 119-169.
Easterlin R. A. (2001). Income and happiness: Towards a unified theory, The Economic Journal, 111, 465-484.
Furnham, A., & Cheng, H. (2000a). Lay theories of happiness. Journal of Happiness Studies, 1, 227-246.
Joshanloo, M., & Ghaedi, G. (2009). Value priorities as predictors of hedo-nic and eudaimonic aspects of well-being. Personality and Individual Differences, 47, 294-298.
Karabati, S., & Cemalcilar, Z. (2010). Values, materialism, and well-being: A study with Turkish university students. Journal of Economic Psycho-logy, 31, 624-633.
Kasser, T., & Ryan, R. M. (1993). A dark side of the American Dream: Correlates of financial success as a central life aspiration. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 410-422.
Kasser, T., & Ryan, R. M. (1996). Further examining the American Dream: Differential correlates of intrinsic and extrinsic goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 280-287.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 51, 141-166.
Sagiv, L., & Schwartz, S. H. (2000). Value priorities and subjective well-being: Direct relations and congruity effects. European Journal of Social Psychology, 30, 177-198.
Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology. New York: Academic Press.
Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues, 4, 19-45.
Schwartz, S. H. (1996). Value priorities and behavior: Applying a theory of integrated value systems. In C. Seligman, J. M. Olson, & M. P. Zanna (Eds.), The Ontario Symposium: Vol. 8. The psychology of values. 1-24. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Schwartz, S. H. (2010). Basic Values: How they motivate and inhibit prosocial behavior. In Mario Mikulincer & P. R. Shaver (Eds.), Prosocial motives, emotions, and behavior: The better angels of our nature: 221-241. Washington, DC: American Psychological Association.
Schwartz, S. H., & Bardi, A. (2001). Value hierarchies across cultures: Taking a similarities perspective. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32, 268-290.
Schwartz, S. H., & Bilsky, W. (1987). Universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 550-562.
Sheldon, K. M., Elliot, A. J., Kim, Y., & Kasser, T. (2001). What is satisfying events? Testing 10 candidate psychological needs. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 325-339.
Tellegen, A., Lykken, D. T., Bouchard, T. J., Wilcox, K. J., Segal, N. L., & Rich, S. (1988). Personality similarity in twins reared apart and together. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1031-1039.
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and valida-tion of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.
